Ford Mustang Bullitt - Ultimul glonț analogic

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 22.08.2020 - 21:17

Din 1964, în afară de rasele de cai pentru călărie și tracțiune, există Ford Mustang, o rasă sălbatică, din metal, care „paște“ benzină și scoate fum din… cauciucuri.

SHARE

Ford a mai făcut două ediții speciale Mustang Bullitt, în 2001 și 2008. Dar aceasta, realizată special pentru aniversarea a 50 de ani de la debutul legendarului film omonim, în care Steve McQueen urmărește doi asasini pe străzile din San Francisco la volanul unui Mustang GT Fastback din 1968, este prima cu suspensie spate independentă și ultima analogică, fără urmă de electrificare, cel puțin pentru Europa. O adevărată „driver’s machine“!

Din 1964, în afară de rasele de cai pentru călărie și tracțiune, există Ford Mustang, o rasă sălbatică, din metal, care „paște“ benzină și scoate fum din… cauciucuri.

Iar dacă în anii 1960, după ce a eșuat să cumpere Ferrari, Carroll Shelby a ajutat Ford să dezvolte o mașină care să bată Ferrari în Cursa de 24h de la Le Mans (vă recomand filmul „Marea Provocare: Le Mans ’66 – Ford vs. Ferrari“, dacă nu l-ați văzut deja), din 2015, americanii au dat lovitura cu cea de-a 6-a generație Mustang.

„Stang“-ul a devenit cea mai vândută mașină sport în ultimii ani, în special datorită motorizării 2.3 EcoBoost,
„împrumutată“ de la Focus RS și mult mai bine adaptată la realitatea taxelor din Europa decât V8-urile, care are 290 de cai putere și un preț de bază de 39.150 de euro, TVA inclusă.

Sec, la acest nivel de preț, se bate, de exemplu, cu Ford Mondeo Vignale HEV (190 CP, hibrid, de la 40.500 €), BMW Seria 4 420i (184 CP, de la 39.211 €) sau Audi TT Coupe 45 TFSI (245 CP, de la 42.260 €). Deci, fără supărare, cu nicio legendă vie, cu niciun model cu grad de sfânt în enciclopedia automobilului.

Dacă Mustang-ul „mic“ este o mașină sport și de lifestyle decentă, care întoarce capete pe orice stradă și îți permite și să te distrezi la volan, GT-ul V8 de 5.0 litri figurează în dicționar la „muscle car“ (despre Shelby GT350, Shelby GT350R și Shelby GT500 nu vorbim, că nu figurează în configuratoarele din Europa).

Iar ultimul Mustang Bullitt este mai mult. Este o legendă vie, cu mare potențial pentru colecționari, fiind, probabil, ultimul glonț analogic, fără urmă de electrificare și cu electronică decuplabilă total, disponibil în showroom-urile din Uniunea Europeană.

Singura „mare problemă“ a Bullitt-ului în România este impozitul disproporționat și aberant, care se calculează în continuare la metru, fără a ține seama de evoluția motoarelor, de faptul că se pot scoate +400 CP și din 2.0 litri.

Concret, dacă impozitul pentru un Mercedes AMG A45 S, cu motor de 2.0 litri și 421 CP, este aproape cât un cartuș de țigări (199 lei/an), pentru Bullit-ul V8 de 5.0 litri și 460 CP ajunge la 8.189 lei/an, adică la aproape 2.000 euro/an.

Altfel, Mustang Bullit oferă printre cele mai ieftine herghelii. Cu un preț de bază de 51.150 euro, TVA inclusă, prețul unui cal putere ajunge la 111 euro. În comparație, la Ford Focus ST Line 1.0 EcoBoost 125, un cal costă 167 euro, la BMW M4, 189 euro, iar la Mercedes AMG C63, 183 euro.

Fără compromis

Bullitt are sub capota lungă de coupé GT veritabil echivalentul în centimetri cubi a cinci motoare de Focus 1.0 EcoBoost 125 (5.038 cmc vs. 998 cmc), care trag aproape cât patru (460 CP vs. 4x125 CP = 500 CP) și consumă cam cât două sau cu circa 30% mai mult decât Mustang-ul 2.3 EcoBoost.

Rafinamentul și puterea brută, liniară, a motorului V8 aspirat, fără niciun „artificiu“ electrificat însă, sunt de neegalat. Dacă nu ați încercat, merită s-o faceți, măcar într-un scurt test-drive de showroom. Așa, pentru palmares.

Apoi, „monstrul“ putea să transmită puterea către puntea spate prin intermediul unei transmisii automate. Ford ar fi putut modifica, poate, cutia cu 10 trepte folosită de Mustang 2.3 EcoBoost sau folosi o versiune a cutiei cu dublu ambreiaj și 7 trepte de pe GT500.

460 CP

dezvoltă V8-ul aspirat al lui Mustang Bullitt,
cu 10 CP mai mult decât Mustang-ul GT


Dar nu, ultimul glonț este analogic pur, doar manual, pentru maximum de emoție și adrenalină. Bineînțeles, pentru cei care „le au cu covrigul“, cu electronica decuplată.

Sistemul „Rev-Matching“, de sincronizare automată a turației, care simulează tehnica de pilotaj „călcâi-vârf“, ajută la retrogradările rapide, dar este și de efect, inclusiv la mersul liniștit, și poate fi și dezactivat. Iar schimbătorul cu măciulie în formă de bilă de biliard, ca la Bullitt-ul lui Steve McQueen, nu îi lasă indiferenți nici măcar pe cei mai puțin pasionați.

Spiritul și emoția specifice Mustang-ului de Hollywood nu înseamnă însă că cea de-a treia ediție Bullitt nu se află în pas cu moda și cu ultimele tehnologii.

De exemplu, mașina oferă un bord complet digital și personalizabil, iar consola centrală este construită în jurul sistemului de infotainment Sync3, care se conectează perfect cu Apple CarPlay sau Android Auto.

4,6 secunde

sunt suficiente pentru ca mașina
să ajungă la 100 km/h


Iar ultimele sisteme de asistență sunt și ele la locul lor: pilot automat inteligent, sistem de monitorizare și avertizare pentru unghiul mort cu alertă pentru traficul perpendicular, etc..

Nu în ultimul rând, Bullit-ul dispune de un sistem audio premium B & O Play, cu 12 incinte acustice și o putere de 1.000 W. „Cântecul“ sistemului de evacuare activ, sport, cu patru guri, va fi însă mult mai apreciat de pasionați, mai ales dacă se alege din meniu Exhaust Mode / Track.

Din păcate, nu ține minte setarea și trebuie butonat la fiecare pornire. Iar dacă aș fi fost de la B & O Play, m-ar fi întristat să văd că sistemul de sunet nu e pus în valoare. Apare doar un logo mic „B & O Play“ pe planșa de bord și în rest nimic. Difuzoarele stau ascunse în spatele unor grile urâte din plastic.

Modelul 1043 – Regizor la fiecare cheie

Cum Bullitt este un model special, disponibil exclusiv în culorile exterioare Shadow Black sau Dark Highland Green și cu jante Torq Thrust de 19 inch, fiecare mașină este numerotată individual la vedere.

Prin urmare, am condus pentru Newsweek România modelul cu numărul „1043“ , adică cel de-al 1.043-lea glonț analogic produs de fabrica din SUA în ultimii doi ani, și am ales o destinație specială – Castelul Peleș, locul în care, an de an, mai puțin acum, în pandemie, se desfășoară Concursul de Eleganță Sinaia și locul în care, în 2018, mi-au rămas ochii la un Mustang
Fastback negru din 1967 sau 1968.

Bullitt-ul este un adevărat regizor petru cine gustă genul. Indiferent de drum sau destinație, că este vorba despre o călătorie în oraș sau la castel, la fiecare cheie, accelerație sau viraj, simți că te afli în centrul acțiunii unui film bun cu mașini.

Poți pleca din parcare în modul „Quiet“ (silențios) al evacuării, pentru a nu deranja vecinii, sau poți fi auzit și de la trei străzi distanță, la semafor bolborosește, când urcă în ture începe să urle, iar spre zona roșie a turometrului (atenție, urcă până la 7.300 rpm) eșapamentul V8-ului cu admisie de Mustang GT350 trosnește amenințător, plin de adrenalină.

Poziția la volan este perfect ergonomică, iar scaunele sport Recaro opționale merită banii, chiar dacă au reglaj manual. Direcția este grea, ca la un „muscle car“ adevărat, și oferă un feedback bun și intuitiv. Iar frânele Brembo, cu discuri de 380 de milimetri pe față, în colaborare cu anvelopele Michelin Pilot Sport 4S, te lasă să te joci în stil roller-coaster pe serpentine, fără vreun semn de oboseală.

Cutia de viteze manuală, cu 6 trepte, are o timonerie impecabilă, iar măciulia în formă de bilă de biliard este cel puțin inspirațională.

Etajarea, însă, e cam lungă. Poți rămâne liniștit fără permis pe DN1 și în treapta a 3-a. Surprinzător pentru o mașină sport de 460 CP, ambreiajul „twin-disc“, cu volantă cu masă dublă, este foarte prietenos și ușor, ceea ce favorizează mersul confortabil în traficul urban aglomerat.

Pentru un scenariu de cursă perfect, pe lista de opțiuni merită bifată suspensia activă Ford MagneRide, iar regizorul Bullitt oferă mai multe moduri de condus.

În modul „Normal“ nu prea am mers, recunosc. În general, am utilizat modul „Sport“, cu evacuarea setată pe „Track“, și, pe alocuri, modul „Track“, cu electronica decuplată, mod în care, de la peste 3.500-3.700 rpm, V8-ul pare că zboară. Atenție la dozarea accelerației, că „monstrul“ are resurse și trage liniar aproape la orice viteză!

Suficient? Nu. Dacă vrei să faci un „burnout“ ca McQueen sau să încălzești pneurile pentru o „liniuță“, Bullitt oferă funcția „Line-Lock“.

Adică, frânează automat roțile față și te lasă să scoți fum din gumele spate. Apoi, există modul „Drag Strip“ și funcția „Lauch Control“. Dar, garantat, operațiunile se pot face și clasic, analogic, cu puțin joc de picioare pe accelerație și frână.

În încheiere, nota de plată. Cum cu Bullitt nu te lasă nici conștientul, nici subconștientul să mergi la consum, iar cei 460 de cai trebuie să mănânce, consumul mediu la drum (București – Sinaia – București) a fost de 13,7-13,8 litri/100 km. Decent.

În oraș însă, nu prea te înțelegi cu mustangii fără 22-22,5 litri/100 km, dacă te joci cu accelerația. Deci, cum spuneam, cam cât două 1.0 EcoBoost 125. Ca idee, acum patru ani, Mustang-ul Fastback 2.3 EcoBoost AT6 a consumat 10,5-10,8 litri/100 km la drum și 15,7-16 litri/100 km în oraș.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te