La sfârșitul lui 2022, Consiliul și Parlamentul European au ajuns la un acord politic provizoriu în legătură cu stabilirea unor noi standarde de performanță mai stricte privind emisiile vehiculelor, așa numitul standard Euro 7 trebuind să intre în vigoare iulie 2025.
Asociația Constructorilor Europeni de Automobile a reacționat imediat la propunerile Comisiei Europene privind noile normele de poluare Euro 7, afirmând că sunt nerealiste și cu beneficii limitate pentru mediu, iar prețurile autovehiculelor vor crește considerabil.
Citește și: Constructorii auto, despre normele Euro 7: Beneficiul, marginal. Prețurile mașinilor vor „bubui”
De asemenea, ACEA a afirmat că estimările Comisiei Europene privind costurile trecerii autovehiculelor la norma de poluare Euro 7 sunt total greșite, mașinile putându-se scumpi în medie cu minimum 2.000 €, iar vehiculele grele, cu până la 12.000 €.
Apoi, opt state membre ale UE, Franța, Italia, Cehia, Bulgaria, Ungaria, Polonia, România și Slovacia, au cerut blocului comunitar să renunțe la noile reguli referitoare la gazele și noxele de eșapament ale autovehiculelor (Euro 7), pe motiv că acestea sunt o distragere de la obiectivul interzicerii vehiculelor cu motoare pe combustie.
Ulterior, și ministrul federal al Transporturilor din Germania, Volker Wissing, același care a reușit să obțină pentru producători acceptarea motoarelor care folosesc combustibili sintetici, după 2035, s-a declarat un adversar deschis al propunerii care urmează să introducă normele Euro 7 în anul 2025.
Euro 7 s-a „înfundat”. CE cedează presiunilor țărilor, inclusiv România, și ale constructorilor
Luni, 25 septembrie 2023, miniștrii UE au fost de acord să atenueze propunerea Comisiei Europene privind normele de poluare Euro 7.
Spania, care deține președinția prin rotație a Uniunii Europene, a prezentat un text de compromis, care a fost aprobat de Consiliul Uniunii Europene, care cuprinde miniștri din fiecare țară UE. Astfel, Consiliul, Parlamentul European și Comisia Europeană trebuie să negocieze acum un acord final cu privire la noile reglementări.
„Europa este cunoscută în întreaga lume pentru producția de autoturisme de înaltă calitate și cu emisii scăzute. Dorim să continuăm să urmărim obiectivul de îmbunătățire a calității aerului.
Poziția noastră constă în a ne menține rolul de lideri ai mobilității viitorului și a adopta niveluri de emisii realiste pentru vehiculele deceniului următor, sprijinind în același timp industria noastră să facă pasul definitiv către autoturisme curate în 2035.
Președinția spaniolă a fost receptivă la diferitele solicitări și petiții ale statelor membre și considerăm că, prin această propunere, am obținut un sprijin larg și un echilibru în ceea ce privește costurile de investiții ale firmelor producătoare și îmbunătățim beneficiile de mediu care decurg din regulament”, a declarat Héctor Gómez Hernández, ministrul spaniol interimar al Industriei, Comerțului și Turismului, potrivit europa.eu.
Pe scurt, mașinile vor rămâne la standardul Euro 6, deocamdată, dacă Parlamentul European va valida modificarea, norme mai stricte vizând doar vehiculele grele, camioane și autobuze.
Noul regulament, care reunește pentru prima dată într-un singur act juridic reglementările privind autoturismele, camionetele și vehiculele grele, urmărește să stabilească norme mai adecvate pentru emisiile vehiculelor și să reducă și mai mult emisiile de poluanți atmosferici generate de transportul rutier.
Poziția Consiliului asigură un echilibru între strictețea cerințelor privind emisiile vehiculelor și investițiile suplimentare necesare în industrie, într-un moment în care producătorii europeni de autoturisme trec printr-un proces de transformare în vederea producerii de autoturisme cu emisii zero.
Citește și: Cele trei modele accesibile la care Skoda ar renunța după introducerea normei Euro 7. Nu rentează
Abordarea generală menține valorile-limită ale emisiilor și condițiile de efectuare a încercărilor existente în prezent pentru vehiculele ușoare.
În cazul vehiculelor grele, valorile-limită ale emisiilor sunt mai scăzute, iar condițiile de efectuare a încercărilor au fost ușor ajustate.
Euro 7 cuprinde, de asemenea, o dispoziție specială privind autobuzele urbane menită să asigure coerența cu obiectivul propus recent ca aceste vehicule să înregistreze emisii zero în 2030.
Mandatul Consiliului în ceea ce privește Euro 7
Consiliul sugerează o serie de modificări pragmatice ale propunerii Comisiei, ținând seama, în același timp, de obiectivele în materie de mediu și sănătate. Printre altele:
- poziția Consiliului menține condițiile de efectuare a încercărilor și valorile-limită pentru emisii existente (astfel cum sunt stabilite în Euro 6) pentru vehiculele din categoriile M1 și N1 (autoturisme personale și camionete);
- în cazul vehiculelor din categoriile M2 și M3 (autobuze și autocare) și al vehiculelor din categoriile N2 și N3 (vehicule utilitare grele), valorile-limită ale emisiilor sunt mai scăzute, iar condițiile de efectuare a încercărilor au fost ușor ajustate, comparativ cu Euro 6/VI.
- textul Consiliului consolidează alinierea valorilor-limită ale emisiilor de particule la frânare și ale ratei de abraziune a pneurilor la standardele internaționale adoptate de Comisia Economică pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite.
- poziția Consiliului ține cont de obiectivul propus recent ca autobuzele urbane să înregistreze zero emisii de CO2 în 2030.
- aceasta stabilește, de asemenea, termene clare pentru adoptarea actelor de punere în aplicare (de către Comisie), pentru a oferi operatorilor economici claritate și securitate juridică.
Euro 6, norma actuală de poluare, cea mai strictă din lume. Trecerea la Euro 7, scumpă și cu impact minim
Cu norma de poluare actuală, Euro 6, UE are cele mai cuprinzătoare și mai stricte standarde din lume în ceea ce privește emisiile de poluanți (cum ar fi NOx și particule în suspensie). Iar emisiile de gaze de eșapament sunt deja la un nivel abia măsurabil datorită tehnologiei de ultimă generație a vehiculelor, precizează ACEA.
"Industria auto europeană s-a angajat să reducă în continuare emisiile în beneficiul climei, al mediului și al sănătății.
Cu toate acestea, propunerea Euro 7 pur și simplu nu este modalitatea corectă de a face acest lucru, deoarece ar avea un impact extrem de scăzut asupra mediului la un cost extrem de ridicat”, a declarat Sigrid de Vries, director general al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Citește și: Norma de poluare Euro 7, și de trei ori mai drastică. Singura soluție, electrificarea
"S-ar obține beneficii mai mari pentru mediu și sănătate prin tranziția către electrificare, înlocuind în același timp vehiculele mai vechi de pe drumurile UE cu modele Euro 6 foarte eficiente", a adăugat Sigrid de Vries.
Studiile recente arată că reînnoirea flotei mai vechi cu cele mai recente vehicule Euro 6 – alături de electrificarea vehiculelor noi – ar asigura o reducere cu 80% a emisiilor de NOx din transportul rutier până în 2035, comparativ cu 2020.
Cele mai stricte scenarii Euro 7 ( zero emisii de NOx) ar reduce emisiile de NOx cu mai puțin de 5% suplimentar pentru mașini și camionete și cu doar 2% suplimentar pentru camioane.
Mașinile Euro 7 vor consuma mai mult combustibil
Pe lângă costurile directe, trecerea la Euro 7 va genera costuri indirecte, cum ar fi un consum mai mare de combustibil.
Pe parcursul duratei de viață a unui vehicul, acest lucru ar putea duce la o creștere a costurilor de combustibil cu circa 3,5%, ceea ce înseamnă, în medie, un plus anul de aproximativ de 20.000 € pentru camioanele de mare tonaj și de aproximativ 650 € pentru autoturisme și camionete.
Aceste costuri indirecte sunt ignorate în evaluarea de impact a Comisiei Europene, dar ele se adaugă la costurile directe ale fiecărui vehicul, subliniază ACEA, ceea ce va crește costul total al deținerii unui vehicul, punând presiuni financiare suplimentare asupra consumatorilor și întreprinderilor într-o perioadă de inflație ridicată și de creștere a prețurilor la energie.
Ce restricții pentru autovehicule prevede norma de poluare Euro 7
Conform agendei actuale, norma de poluare Euro 7 este planificată să fie introdusă până în iulie 2025 pentru autoturisme/furgonete și până în iulie 2027 pentru vehiculele grele.
Actuală normă Euro 6 a intrat acum șase ani, în vigoare în 2014. Iar de la 1 ianuarie 2021 toate mașinile noi vândute în Uniunea Europeană vor trebui să respecte standardul Euro 6d Full, ceea ce a pus o presiune fără precedent asupra producătorilor și a provocat deja dispariția aproape totală a motoarelor diesel de pe mașinile mai mici, precum citadinele, crossover-ele urbane, etc..
Mai mult, nici toate motoarele pe benzină nu au scăpat de ”călău”, standardul Euro 6d Full prevăzând ca emisiile de dioxid de azot în condiții de trafic real să nu depășească cu mai mult de 1,5 ori norma, față de 2,1 ori în momentul de față. De pildă, Nissan Micra va fi disponibil doar cu o singură motorizare clasică pe benzină de 92 de cai putere.
Soluția pe termen scurt adoptată de majoritatea constructorilor este electrificarea ”mild-hybrid”, cu alternator/demaror pe 48 de Volți.
Dar odată cu standardul Euro 7, ce ar putea intra în vigoare până în 2025, nici mild-hybrid-ul nu va mai putea salva motoarele termice clasice.
Soluția? Sistemele hybrid de tipul celui de pe Toyota Prius, care se reîncarcă singure și pot rula câțiva kilometri și complet electric, și sistemele plug-in hybrid, cu încărcare la priză, de tipul celor utilizate, de exemplu, de BMW-urile 330e, 530e sau 740e, care oferă zeci de kilometri de autonomie 100% electrică. Altfel, motoarele clasice, pe benzină sau motorină, indiferent de cât de performante și evoluate vor fi, nu vor mai putea fi comercializate.
Dezvoltarea noilor sisteme de propulsie implică și vor implica consturi suplimentare, iar acest lucru deja se observă în prețurile mașinilor noi care, în ultimii ani, au crescut în medie cu peste 25-30%.
Principalele cerințe Euro 7
- Controlul mai bun al poluanților atmosferici de la toate vehiculele noi: prin lărgirea gamei de condiții de conducere monitorizate în cadrul testelor de emisii, de la condus pe șosea, la temperaturi de până la 45°C, la călătorii scurte, tipice navetei zilnice.
- Actualizează și înăsprește limitele pentru emisiile poluante: limitele vor fi înăsprite pentru camioane și autobuze, în timp ce cele mai mici limite existente pentru mașini și camionete se vor aplica indiferent de combustibilul utilizat de vehicul.
Noile reguli stabilesc, de asemenea, limite de emisii pentru poluanții anterior nereglementați, cum ar fi emisiile de protoxid de azot de la vehiculele grele.
- Reglementarea emisiilor poluante generate de frâne și anvelope: Euro 7 va fi primul standard de emisii la nivel mondial care va trece dincolo de reglementarea emisiilor din țevile de eșapament și va stabili limite suplimentare pentru emisiile de particule de la frâne și anvelope.
Aceste reguli se vor aplica tuturor vehiculelor, inclusiv celor electrice.
- Asigură faptul că mașinile noi rămân curate mai mult timp: toate vehiculele vor trebui să respecte regulile pentru o perioadă mai lungă decât până acum.
Conformitatea pentru mașini și autoutilitare va fi verificată până când aceste vehicule ating 200.000 de kilometri și împlinesc 10 ani.
Acest lucru dublează cerințele de durabilitate existente în conformitate cu normele Euro 6/VI (100.000 de kilometri și vârsta de 5 ani). Creșteri similare vor avea loc pentru autobuze și camioane.
- Sprijinirea achiziționării vehiculelor electrice: noile reguli vor reglementa durabilitatea bateriilor instalate în mașini și furgonete pentru a crește încrederea consumatorilor în vehiculele electrice.
Acest lucru va reduce, de asemenea, nevoia de înlocuire a bateriilor la începutul vieții unui vehicul, reducând astfel nevoia de noi materii prime critice necesare pentru producerea bateriilor.