Grupul Stellantis, al doilea mare producător auto din Europa, care reunește mărcile Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram și Vauxhall, se clatină puternic.
După ce a oprit temporar, de mai multe ori, producția pe linia de mașini electrice Fiat 500 de la Mirafiori, Italia, din cauza cererii scăzute, a anunțat că 1.100 de angajați vor fi dați afară de la fabrica Jeep din Ohio, SUA, în ianuarie 2025 și a informat, de exemplu, că intenţionează să închidă o unitate mare de testare a vehiculelor din Arizona şi să vândă terenurile acesteia, în încercarea de a-și reduce costurile și a se menține pe linia de plutire, Stellantis a rămas și fără lider.
Citește și: Viitorul automobilului european se clatină: date, estimări și
„o greșeală uriașă“
Cutremur, la al 2-lea cel mai mare producător auto din Europa. CEO-ul Stellantis a demisionat
CEO-ul Stellantis Carlos Tavares a demisionat brusc, duminică, 1 decembrie, seara, la două luni după ce a avertizat că profitul mărcilor Jeep, Fiat și Peugeot, este în picaj, iar compania a pierdut aproximativ 40% din valoarea sa în acest an.
Henri de Castries, director Stellantis, a explicat că, în ultimele săptămâni, au apărut opinii diferite între acționarii majori, consiliul de administrație și Tavares, ceea ce a dus la demisia acestuia.
Grupul Stellantis a anunțat că va încerca să găsească un CEO înlocuitor în prima jumătate a anului 2025.
De asemenea, Stellantis a declarat că președintele consiliului de administrație, John Elkann, a acceptat demisia CEO-ului „cu efect imediat” și că va fi înființat un nou comitet executiv interimar, prezidat de Elkann, informează Reuters.
Citește și: Criza din industria auto: 1.100 de angajați, dați afară de Stellantis de la fabrica Jeep din Ohio
Considerat anterior unul dintre cei mai respectați directori executivi din industria auto, Tavares a fost supus unei analize după ce scăderea vânzărilor în America de Nord a determinat producătorul auto să emită în septembrie un avertisment către acționari cu privire la rezultatele sale pe anul 2024.
Aceasta a inclus o previziune privind o pierdere de numerar de până la 10 miliarde de euro, în principal din cauza vânzărilor lente și a stocurilor umflate de pe piața nord-americană, principala sursă de profit a grupului.
Avertismentul a declanșat o amplă remaniere a conducerii de vârf a grupului, inclusiv schimbări ale directorului financiar și ale șefului operațiunilor din America de Nord, dar inițial l-a ocolit pe Tavares.
Citește și: 30.000 de oameni rămân fără loc de muncă. Ce producător de mașini anunță restructurări masive?
Ulterior, însă, Stellantis a anunțat că Tavares nu dorește un nou mandat de CEO și că se va retrage la sfârșitul mandatului său actual, la începutul anului 2026.
Inițial, procesul de selecție a unui nou CEO urma să fie finalizat până în ultimul trimestru al anului viitor.
Acțiunile Stellantis au scăzut cu 3-6% după demisia lui Tavares
Acțiunile Stellantis au scăzut cu 3-6% pe bursa din Milano, luni, 2 decembrie, imediat după demisia bruscă a lui Tavares, iar per total au pierdut aproximativ 40% din valoarea lor în acest an, în timp ce acțiunile rivalului american Ford Motor, de exemplu, au scăzut cu 7% în 2024, iar cele ale General Motors au crescut cu 55%.
Elkann, urmașul familiei Agnelli care a fondat Fiat și care este principalul acționar al Stellantis prin compania sa de investiții EXOR, i-a mulțumit lui Tavares pentru rolul său în crearea Stellantis, al patrulea mare producător auto din lume după vânzări.
Alți mari acționari ai grupului sunt familia Peugeot și guvernul francez, prin banca publică de investiții BPIfrance.