În general, uleiul de motor al mașinii se înlocuiește doar cu tipurile de ulei indicate de producător în cartea tehnică.
Totuși, în funcție de mai mulți factori, precum vechimea mașinii, modul de utilizare al mașinii, zona climatică sau uzura motorului, la recomandarea specialiștilor, pot fi utilizate și alte tipuri de ulei, mai „subțiri” sau mai „groase” ori cu diferite alte proprietăți de protejare a pieselor interne ale agregatului.
Nu știi ce ulei de motor să pui la mașină? Reține aceste acronime ciudate și nu-ți iei țeapă
În afară de indicativul uleiului de motor (SAE), format din două cifre cu litera „W” la mijloc, care spune ce vâscozitate are acesta la temperaturi joase și la temperaturi ridicate (de exemplu, un ulei de motor „5W40” este mult mai „subțire”, mai fluid, iarna, decât un ulei de motor „15W40”, ceea ce ajută motorul mai ales la pornirea la rece - prima valoare numerică, „5W”, în exemplul de mai sus, se termină în litera „W”, care vine de la „winter”. Această valoare este asociată cu modul în care curge uleiul atunci când este frig, de exemplu când porniți motorul. A doua valoare numerică, „40”, în exemplul de mai sus, este definită pe baza modului în care curge uleiul la cald, la temperatura normală de funcționare ale motorului), pe orice bidon de ulei din comerț veți găsi acronimele „API” și „ACEA”, precum și o serie de prescurtări ciudate, ca „SN”, „A1/B1” sau „C4”.
Citește și: Ce ulei trebuie să pui în motorul mașinii pentru a nu avea probleme iarna? „W”-ul e important
Dacă nu știi ce înseamnă aceste acronime, prescurtări, nu știi să alegi care e cel mai potrivit ulei pentru motorul mașinii.
Ce înseamnă „API”:
API - American Petroleum Institute
Coduri API:
- SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH - uleiuri compatibile cu motoare fabricate până în 1995
- SJ - introdus în 1996, are mai puțin fosfor (0.10%)
- SL - introdus în 2001, eate făcut pentru mașini care au catalizator
- SM - introdus în 2004 - oferă o rezistență mai bună la oxidare, o performanță mai bună la pornirea la rece și depuneri mai reduse
- SN - introdus în 2010, oferă protecție mai bună pentru garnituri și oringuri și performanță mai bună la temperaturi ridicate
- SN Plus - oferă rezistență mai bună la Low Speed Pre Ingnition, LSPI
- SP - LSPI îmbunătățit, recomandat motoarelor turbo cu injecție directă
Ce înseamnă „ACEA:
ACEA - European Automobile Manufacturers Association
Coduri ACEA:
- A - motor pe benzină
- B - motor diesel cu EGR, dar fără filtru de particule, DPF
- C - motor diesel cu filtru de particule, DPF, catalizator cu trei căi, TWC
- E - motor diesel „Heavy Duty” (utilitare, camioane, etc.)
- motoare pe benzină:
A1/B1 - frecări reduse, consum redus, service extins (long drain), HTHS (High Temperature High Shear - performanțe la temepraturi ridicare) mai scăzut
A3/B4 - uleiuri de performanță, HTHS ridicat
A5/B5 - frecări reduse, consum redus, service extins (long drain), HTHS (High Temperature High Shear - performanțe la temepraturi ridicare) mai scăzut, pentru motoare de ultimă generație
A7/B7 - frecări reduse, consum redus, service extins (long drain), HTHS (High Temperature High Shear - performanțe la temepraturi ridicare) mai scăzut, Low Speed Pre Ingnition, LSPI, mai bun, pentru motoare de ultimă generație
- motoare diesel
C1 - Ulei LOW SAPS, max 0.5%, cu HTHS minim 2.9 cP
C2 - Ulei MID SAPS, max 0.8%, cu HTHS minim 2.9 cP
C3 - Ulei MID SAPS, max 0.8%, cu HTHS minim 3.5 cP
C4 - Ulei LOW SAPS, max 0.5%, cu HTHS minim 3.5cP
C5 - Ulei MID SAPS, cu HTHS mai mic, 2.6-2.9 cP
C6 - Ulei MID SAPS pentru motoarele turbo cu injecție directă, HTHS minim 2.6 cP