Piața auto din România a scăzut cu 15,3% în primele 7 luni din 2025, iar vânzările de mașini electrice s-au prăbușit cu 41%, față de același interval al anului trecut, în contextul absenței programului Rabla și a dificultăților financiare ale românilor.
Citește și: Românii nu au bani de mașini noi. Piața auto, -15%. Mașinile electrice, -41%. Mașinile SH, +9%
Vestea bună e că ministrul Mediului a anunțat pe 11 august 2025, într-o intervenție la Digi 24, că s-a ajuns la consens în coaliție în ceea ce privește demararea Rabla 2025, posibil, din septembrie.
Dar vestea mai puțin bună e că Rabla 2025 va avea un buget de 3 ori mai mic, de 200.000.000 lei, în loc de 600.000.000 lei cât se alocase la începutul anului și că forma programului în 2026 va avea multe semne de întrebare, având în vedere că jalonul PNRR privind casarea a 250.000 de mașini vechi a fost atins și ministrul Mediului avansează ideea mutării finanțării de la AFM pe fonduri europene.
Consens în Guvern, privind Rabla pentru mașini. Bugetul e de 3 ori mai mic, însă. Când începe?
„Sper, mai ales că toate partidele și-au arătat intenția de a trece cât mai rapid posibil pachetul doi de măsuri, că până la adoptarea pachetului doi de măsuri ar trebui să avem inclusiv deciziile pe toate programele AFM.
Deci, cu atât mai mult cu cât toate partidele și-au arătat interesul de a adopta cât mai rapid acest pachet, cu atât mai mult ar trebui să ne încadrăm în acest termen.
Avem nevoie de aceste decizii formal luate, inclusiv pentru a avea un temei cât se poate de clar, pentru a putea să fim inclusiv transparenți față de oameni, predictibili pentru industria care are nevoie de aceste decizii”, a declarat ministrul Mediului, Diana Buzoianu, la Digi 24.
Citește și: Românii nu au bani de mașini electrice. Doar 9.743, în 2024. Benzina la putere, dieselul în creștere
„Pe partea de persoane fizice, știm sigur că decizia din coaliție este că se va lansa acest program.
Bugetul pe care noi l-am discutat până în momentul de față este de 200 de milioane de lei.
Pentru celelalte programe vom avea, sper, chiar înainte de pachetul doi de de măsuri, o decizie finală pe toate programele”, a adăugat Buzoianu
„Este un obiectiv de mediu. În același timp, noi avem astăzi o țintă în jalon PNRR care a fost atinsă, de 250.000 de mașini casate (...)
Avem practic, în momentul de față, programe pe care le vom continua din Rabla.
Avem Fondul social pentru climă, unde se pot gândi programe inclusiv pe Rabla, și atunci să mutăm pe fonduri europene acest program care să aibă și continuitate pe mai mulți ani de zile, pentru că Fondul social pentru climă este gândit pe 4 ani de zile.
Deci avem discuții destul de ample de cum să putem să sprijinim acest program, să fie lansat multianual și să aibă și niște fonduri care să nu mai depindă neapărat de puterea economică sau de bugetul național”, a explicat ministrul Mediului.
„Întotdeauna se poate mai bine. Ce vă pot spune eu este că avem astăzi proiecte care au un impact pe mediu și care cu siguranță ajută și industria.
Ministerul Mediului trebuie să se ocupe mai ales de proiectele care ajută cu un impact cel mai mare pe mediu. Și acum vă dau un exemplu: între a casa 1000 de mașini, să zicem, și a planta niște zeci de mii de hectare de păduri, discutabil...”, a mai spus Diana Buzoianu.
Românii, ultimii din Europa la adoptarea mașinilor electrice
În 2024, românii au înmatriculat doar 9.743 de mașini electrice noi, cu peste 36% mai puține ca în 2023.
Iar în primele 7 luni din 2025 vânzările de mașini electrice s-au prăbușit cu 41%, față de același interval al anului trecut.
„Fără creșterea ecotichetului la 8.500 de euro și fără o etapizare clară a acestuia până în 2030, care să ofere consumatorilor predictibilitate, riscăm să rămânem pe ultimul loc în Uniunea Europeană la adopția vehiculelor electrice.
Este esențial să acționăm rapid și hotărât pentru a schimba această tendință!”, a declarat, de exemplu, Dan Vardie, președintele APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile).