Electrificarea forțată, în doar câțiva ani, a mașinilor în UE nu merge nici pe departe așa cum și-au imaginat politicienii de la Bruxelles și și-au planificat constructorii auto.
Industria auto, unul dintre pilonii economiei europene, a intrat într-o criză fără precedent.
Unii producători auto ori de piese închid fabrici, alții opresc deocamdată temporar producția pe anumite linii pentru automobilele electrice, alții reiau investițiile în motoare termice, iar locurile de muncă a zeci de mii de angajați sunt în pericol.
Citește și: Efectul electrificării: Volkswagen închide uzina istorică de la Bruxelles. Făcea Beetle în anii 1950
Electrificarea mașinilor prin Green Deal, un pariu pierdut? Italia și Cehia contestă amenzile uriașe
În acest context, potrivit Pactului verde european (Green Deal), din 2025, emisiile poluante medii la nivelul întregii game a unui producător auto, măsurate pe baza aşa-numitei proceduri de testare WLTP, trebuie să scadă la 94 g CO2/km, de la 116 grame CO2/km în prezent, lucru posibil tehnic, în general, doar prin electrificare.
Iar depăşirea noii limite medii de CO2 poate duce la amenzi în valoare de 95 de euro pentru fiecare gram de CO2 per kilometru în plus înmulţit cu numărul de vehicule vândute.
Ceea ce, potrivit analiștilor, ar însemna amenzi de sute de milioane de euro pentru fiecare constructor auto european și o amendă totală, la nivelul industriei auto din UE, de până la 16 miliarde de euro.
Citește și: Piața de mașini electrice din România, pe locul 1 în „Top-ul prăbușirilor” din UE în ultimele 9 luni
Prin urmare, Cehia a anunțat că se va alătura Italiei în încercarea de a preveni amenzile impuse producătorilor auto din 2025, când în UE intră în vigoare norme mai dure privind emisiile de CO2, a anunţat ministrul ceh al Transporturilor, Martin Kupka, informează Agerpres, citând Reuters.
Producătorii auto se vor confrunta cu dificultăţi în îndeplinirea noilor obiective din cauza scăderii cererii pentru mașini electrice (EV) în Europa, iar Cehia şi Italia vor prezenta o poziţie comună săptămâna aceasta, când liderii UE se întâlnesc la Budapesta, a declarat Kupka.
Constructorii auto se confruntă cu dificultăţi în ajustarea modelelor lor pentru îndeplinirea noilor obiective, a explicat ministrul ceh al Transporturilor.
"Ei nu pot face asta deoarece interesul în vehicule electrice scade în toată Europa (...) Firmele auto nu vor avea bani să finanţeze cercetarea şi dezvoltarea dacă sunt forţate să plătească amenzi”, a adăugat oficialul ceh.
Citește și: Noile taxe UE scumpesc mașinile făcute în China. Dacia Spring – 20.398 €, Tesla Model 3 – 43.109 €
Cehia face parte din grupul de state membre UE care se opun Pactului verde european (Green Deal), menit să combată schimbările climatice şi să reducă poluarea.
Limitele mai dure de emisii medii de CO2/gamă auto din 2025 fac parte din planurile de interzicere a automobilelor cu motoare pe benzină şi motorină din 2035.
Industria auto contribuie cu aproximativ 9% la PIB-ul Cehiei, o ţară cu 10,9 milioane de locuitori, unde s-au produs anul trecut 1,4 milioane de maşini, fiind unul din cei mai mari producători per capita din Europa.
Trei companii auto operează în ţară - Skoda Auto (subsidiară a Volkswagen), Hyundai Motor şi Toyota Motor Corp.