Comisia Europeană, în urma unei investigații demarate în octombrie 2023 în ceea ce privește sprijinul acordat de statul chinez producătorilor autohtoni de mașini electrice, a decis ca, temporar, mașinile făcute în China și importate pe „bătrânul continent” să fie taxate suplimentar cu între 7,8% și 35,3%, pe lângă taxa vamală de 10% exitentă deja.
Noile taxe UE scumpesc mașinile electrice făcute în China cu până la 35,3%
Începând cu data de 30 octombrie 2024, mașinile electrice făcute în China și importate în UE plătesc taxe suplimentare 7,8% și 35,3%.
Comisia Europeană și-a încheiat ancheta antisubvenții prin impunerea de taxe compensatorii definitive asupra importurilor de vehicule electrice cu acumulatori (BEV) din China pentru o perioadă de cinci ani.
Citește și: De ce „războiul” mașinilor electrice e inegal? China și-a ajutat constructorii cu 230 MILIARDE $
Ancheta UE a constatat că lanțul valoric al BEV din China beneficiază de subvenții neloiale, ceea ce reprezintă o amenințare și un prejudiciu economic pentru producătorii europeni de mașini electrice.
Concret, după negocieri cu producătorii și rezolvarea contestațiilor, principalii producători-exportatori auto chinezi vor fi supuși următoarelor taxe compensatorii:
- BYD: 17.0%
- Geely: 18.8%
- SAIC: 35.3%
Alți producători auto chinezi, care au fost cooperanți în cadrul anchetei UE, vor plăti o supra-taxă de 20,7% (Dongfeng care face Dacia Spring, BMW, MINI, etc.).
Iar în urma unei cereri motivate de examinare individuală, Tesla va beneficia de o taxă de 7,8%.
Toți ceilalți constructori auto din China care nu au cooperat vor avea o taxă suplimentară de 35,3% în UE pentru mașinile lor electrice.
Citește și: Piața de mașini electrice din România, pe locul 1 în „Top-ul prăbușirilor” din UE în ultimele 9 luni
Capacitatea de producție a Chinei este de circa 3 milioane de vehicule electrice pe an, de două ori mai mare decât a UE.
Prin urmare, având în vedere supra-taxele de 100% introduse deja în Statele Unite și Canada pentru mașinile electrice chinezești, cea mai evidentă piață de desfacere pentru acestea este Europa.
Iar sectorul automobilelor este crucial pentru Europa, având 13,8 milioane de angajați și reprezentând 7% din producția economică totală a UE.
Citește și: Dacia Spring arde buzunarele în România: 16.900€. Mai ieftin în Luxemburg: 10.240€, Belgia: 10.590€
Noile prețuri estimative ale mașinilor electrice făcute în China în România
Peste 60% din mașinile electrice prezente pe piața din România, precum Dacia Spring, Tesla Model 3 și Tesla Model Y (unele modele, altele vin de la fabrica din Germania), MG4, Volvo EX30, BMW iX3, Cupra Tavascan, Mini Cooper E/SE, etc., provin din China.
Cum nivelul taxelor suplimentare UE pentru mașinile electrice făcute în China variază între 7,8% și 35,3%, în funcție de modul în care producătorii au cooperat la acheta UE, Newsweek a calculat estimativ care ar fi noile prețuri ale câtorva modele importante de pe piața din România, pe baza prețurilor de listă actuale.
Bineînțeles, mărcile sunt libere să-și refacă politicile de prețuri, să jongleze cu prețurile de import, asumându-și, de pildă, parțial sau integral supra-taxele UE, pentru a rămâne competitive.
Dacia Spring
Supra-taxă UE: 20,7%
Preț de bază actual: 16.900 €
Preț de bază estimat cu supra-taxă UE: 20.398
Tesla Model 3
Supra-taxă UE: 7,8%
Preț de bază actual: 39.990 €
Preț de bază estimat cu supra-taxă UE: 43.109 €
MG4
Supra-taxă UE: 35,3%
Preț de bază actual: 28.900 €
Preț de bază estimat cu supra-taxă UE: 39.101 €
Cupra Tavascan
Supra-taxă UE: 20,7%
Preț de bază actual: 56.292 €
Preț de bază estimat cu supra-taxă UE: 67.944 €
Volvo EX30
Supra-taxă UE: 18,8%
Preț de bază actual: 38.860 €
Preț de bază estimat cu supra-taxă UE: 46.165 €
Seres 5
Supra-taxă UE: 35,3%
Preț de bază actual: 78.565 €
Preț de bază estimat cu supra-taxă UE: 106.298 €
Mini Cooper E
Supra-taxă UE: 20,7%
Preț de bază actual: 31.714 €
Preț de bază estimat cu supra-taxă UE: 38.278 €