Cea mai râvnită mașină de către români, Dacia 1300, cea care în anii comunismului ajunsese să fie mai scumpă decât un apartament, ajunsese la finalul anilor 2.000 la capăt de drum.
După o perioadă de decădere, când locul bătrânei Dacii a fost luat de autoturisme de producție occidentală sau asiatică, iată că vechiul automobil 1300, produs de Uzinele Automobile Pitești (UAP) revine cu toată forța. Și a devenit mai scump decât atunci când era nou.
Un sucevean, de exemplu, cere pentru o Dacia 1300 produsă în 1971, complet restaurată nu mai puțin de 8.000 de euro. Cei drept, deocamdată nu a găsit un cumpărător, având în vedere că din aprilie 2021, când a postat anunțul, până astăzi, a mai scăzut 1.000 de euro din preț.
Totuși, modelul este la un preț acceptabil pentru piața de Dacii restaurate.
Un autoturism ieșit din fabrica de la Pitești în 1970, a fost restaurat de un brașovean cu 10.000 de euro, după 2 luni de muncă.
„Maşina fusese lovită în stâlpul stâng dintre cele două uşi şi a necesitat ceva muncă de tinichigerie pentru a căpăta linia care mie îmi place foarte mult cum a ieşit”, explica, în 2017, vânzătorul.
Cea mai dificilă parte a fost motorizarea, unde a găsit cu greu piese originale. Pe unele le-a găsit după ce a căutat în garajul bunicului său.
Un an mai târziu, un alt restaurator al autoturismului tradițional al românilor cerea pentru modelul său nu mai puțin de 11.900 de euro.
„Autoturismul nu este restaurat, este conservat și e exemplar întreținut. Totul este original, ceea ce o face foarte rară sau chiar unică. Rulează și arată perfect. Anvelope originale din fabrică + factură originală de achiziție a autoturismului. Mașina a fost vedeta primului număr al revistei «Mașini de Legendă»”, o lăuda proprietarul în anunțul de pe Autovit.
piața este plină de modele similare, restaurate sau doar conservate, care pot fi achiziționate și cu mult mai puțini bani. De exemplu, un brașovean vinde o Dacia 1300, model cu patru faruri, din 1984, cu doar 2.500 de euro.
În schimb, un alt proprietar vinde un model dn 1976, dar renestaurat, ci doar conservat, cu 2.200 de euro.
O Dacia 1300 este astăzi cu atât mai valoroasă cu cât îndeplinește mai multe condiții esențiale: dacă este din primele loturi ieșire pe poarta Uzinei de Autoturisme Dacia, ceea ce înseamnă că are cât mai multe elemente construite sub licență franceză, dacă are cât mai multe piese originale conservate și dacă are proprietarul inițial.