ANALIZĂ Românii au dat năvală la mașini electrice și de lux în T1: Tesla +900%, Ferrari +175%

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 26.04.2022 - 22:48

Piața auto a înregistrat cea mai mare creștere procentuală din UE în T1 2022: 39,6%. Segmentul mașinilor 100% electrice a „explodat” cu 409,2%.

SHARE

18 Bentley (+80%), 11 Lamborghi (+37,5%), 8 Maserati (+100%), 118 Porsche (+57,3%) și trei Aston Martin (+33,3%) au înmatriculat românii, sfindând orice criză, în primele trei luni ale anului 2022. Este adevărat, nu a fost înregistrat niciun Rolls-Royce, ceea ce se traduce printr-o scădere cu 100% pentru prestigioasa marcă britanică, față de același interval din 2021. Dar vânzările modelelor 100% electrice Tesla au „explodat” cu 900%, potrivit datelor APIA.

Citește și: VIDEO Poveste de viață: Un specialist în siguranță rutieră, salvat de tehnologia promovată

Trei luni consecutive de creștere, după patru luni de scădere

Înmatriculările de autoturisme noi au crescut în România cu +39,6% în primele trei luni ale anului, faţă de același interval din 2021. Iar automobilele “electrificate” au acumulat o creștere de 119,5%, ajungând la o cotă de piață de 19,1%.

Astfel, după evoluția pozitivă importantă din primele doua luni, luna martie 2022 a venit cu o creștere de 34,9% a înmatriculărilor de autovehicule faţă de anul precedent, creşteri înregistrate după cele patru luni consecutive de scădere de la sfârşitul lui 2021.

Mai mult, dacă ne raportăm la anii anteriori, luna martie 2022 este în creștere cu 61,0% față de perioada similară din 2020 şi cu 7,9%, faţă de martie 2019.

Citește și: ANALIZĂ Piața auto europeană a căzut în gol în T1 2022: -12.3%. România surprinde: +39,6%

Evoluția lunară a înmatriculărilor de mașini noi în România (2020, 2021, 2022)

Ce autoturisme noi au preferat românii în T1 2022

„Top 10 mărci” (autoturisme + autovehicule comerciale), după trei luni din 2022, este condus de către Dacia (7.544 unități), urmată de Ford (2.811 unități), Hyundai (2.667 unități), Volkswagen (2.182 unități), Toyota (2.157 unități), Renault (2.110 unități), Skoda (2.001 unități), Mercedes Benz (1.891 unități), Peugeot (1.092 unități) și Fiat (895 unități), conform datelor APIA.

„Top 10 modele” în T1 2022 este condus, ca și până acum, de Dacia Logan, cu o cotă de piață de 8,5%. Urmează Dacia Duster, cu o cotă de 7%, Dacia Sandero, cu o cotă de 6%, Ford Puma, cu o cotă de 3,6%, Dacia Spring, cu o cotă de 3,3%, Hyndai Tucson, cu o cotă de 2,3%, Hyundai Kona, cu o cotă de 2,3%, Skoda Octavia, cu o cotă de 2,3%, Renault Clio, cu o cotă de 1,9%, Toyota Corolla, cu o cotă de 1,7%.

Citește și: VIDEO Dacia Jogger, doar o stea de siguranță la testele Euro NCAP. De ce e un scor dezastruos

În ceea ce privește creșterea segmentată pe clase, ciudat, avem o creștere cu 349% a MPV-urilor, a monovolumelor, conform datelor APIA, deși acest tip de automobile a cam căzut în dizgrație de ani buni. Justificare se regăsește în înmatricularea, tot ciudată, în România a câtorva sute de Fiat 500 L la începutul acestui an. Apoi, segmentarea pe clase este „normală”:  Clasa A (+130,5%), Clasa B (+35,8%), Clasa C (+24,3%), Clasa D (+20,1%), Clasa E (+11,7%), Clasa F (-15,6%), SUV (+43,0%) și Clasa Sport (+26,1%), raportat la perioada similară din anul anterior.

În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 46,2%, în creștere cu 1,0% față de 2021, urmat de Clasa C cu o cotă de 23,7%, în scădere cu 3,0% și Clasa B cu o cotă de 17,4%, în scădere cu 0,5% față de cota deținută în aceeași perioadă a anului trecut.

În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele trei luni din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o creştere de 49,5% față de perioada similară din 2021, ajungând, astfel, la o pondere de 65,5%. In ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea înregistrează o scădere de 18,7% față de primele trei luni din 2021 și dețin o cotă de 15,4% din total.

Diesel-ul, surclasat de „electrificate”

Autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plugin), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), au ajuns să dețină, după trei luni din 2022, o cotă de piață de 19,1%, care depăşeşte cu 1.066 unităţi cota deţinută de motoarele diesel.

Ca și în anul 2021, când, deși s-a înregistrat o scădere a achizițiilor de autoturisme în general, cele “verzi” au performat, în anul 2022, achizițiile din această categorie s-au dublat (+119,5%) comparativ cu perioda similară a anului trecut. In acest context, este de remarcat creșterea importantă a autoturismelor 100% Electrice (+409,2%) şi a celor plug-in hybrid (+166,9%).

În primele trei luni din anul 2022, este de remarcat evoluția la vârful clasamentului unde primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 952 unități, model lansat în 2021, Tesla Model 3, 154 unități, cu o creștere de 18 ori față de aceeaşi perioadă a anului precedent, Hyundai Kona cu 146 unități, în creștere cu 595,2%, Volkswagen e-UP! cu 79 unități, în scădere cu -1,3% și Volkswagen ID3, 76 unități, +145,2%.

În ceea ce privește autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 100 unități, +376,2%, urmată de Mercedes Benz GLE cu 78 unități, +290,0%, Hyundai Tucson si Mercedes Benz GLC cu 65 unități fiecare și Renault Captur cu 52 unități, în creștere cu 10,6%.

Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota CH-R cu 456 unități, în scădere cu 1,7% față de 2021, urmată de Toyota Corolla cu 431 unități și 8,1% scădere, apoi Toyota RAV4 cu 303 unități, în creștere cu 13,9%.

Chiar dacă România conduce top-ul creșterilor procentuale în UE, din punctul de vedere al volumului de mașini noi înmatriculate, țara noastră se situeaza pe pozitia 14 în UE, cu 28.978 de unități.

 

 

 

 

 

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2022 NEWS INTERNATIONAL S.A.