Utilizarea autovehiculelor pe benzină sau motorină este din ce în ce mai scumpă din cauza exploziei prețurilor carburanților. Iar trecerea la mașinile electrice, promovate asiduu drept mult mai economice, ar fi alternativa logică. Ei bine, nu mai este chiar așa. Costurile totale, de achiziție și exploatare, ale mașinilor electrice au explodat și ele și nu par a se tempera prea curând.
O analiză observer.com, realizată pe piața din SUA, arată că producătorii de mașini electrice, de la Tesla și Lucid la General Motors și Ford, au scumpit mașinile electrice într-un ritm fără precedent, în ultima perioadă, invocând în primul rând creșterea prețurilor la materii prime esențiale, precum litiul și nichelul. Dar, fără doar și poate, scumpirea mașinilor electrice este motivată și de dorința de capitalizare a momentului de creștere a cererii de autovehicule electrice din partea celor care încă și le permit în contextul unei producții limitate.
Nu mai departe de săptămâna trecută, de pildă, General Motors a crescut prețul Hummer-ului electric cu peste 6.000 de dolari, prețul modelului variind acum între 86.000 de dolari și 106.000 de dolari pe piața din SUA.
Iar Tesla a scumpit Model Y, cel mai vândut model al său, cu aproape 10% în ultimele 6 luni. Acum, prețul de bază al Tesla Model Y în SUA este de 69.000 de dolari, cu circa 40% mai mare decât cel al Model Y produs și vândut în China.
Ford a crescut și el prețul SUV-ului electric Mustang Mach-E, după ce creștere prețurilor la materiile prime au redus marja de profit a constructorului aproape la zero.
Iar start-up-urile Lucid și Rivian a anunțat și ele că, în curând, prețurile mașinilor lor electrice vor crește cu cel puțin 10%.
Per total, prețul mediu al mașinilor electrice noi vândute în SUA a ajuns la 54.000 de dolari, fiind cu 22% mai mare decât acum un an, conform J.D Power. În comparație, prețul mediu al mașinilor pe benzină noi vândute în SUA este de 44.000 de dolari (cu 14% mai mare decât în 2021).
Deținerea unei mașini electrice ar putea deveni mai scumpă decât a uneia cu motor termic
Creșterea prețurilor bateriilor, cea mai scumpă componentă a unei mașini electrice, și scumpirea energiei sunt principalii factori care strică calculul costurilor totale de exploatare ale autovehiculelor cu încărcare la priză.
Conform Benchmark Mineral Intelligence, în SUA, prețul mediu al benzinei a crescut cu 60% față de anul trecut, iar prețul litiului, de exemplu, principalul „ingredient” al bateriilor pentru mașinile electrice, a explodat cu 500% în aceeași perioadă. De asemenea, prețul nichelului a crescut cu 30%.
Iar J.D.Power a calculat că, în ciuda scumpirii galopante a benzinei, costul mediu de exploatare a unei mașini electrice în 2022, în SUA, rămâne cu 200 de dolari mai mare decât pentru un autovehicul echivalent pe benzină.
În paralel, în Marea Britanie, de exemplu, Daily Mirror scrie că, în anumite cazuri, prețul „plinului” de curent a devenit mai mare decât cel pe benzină. La unele stații de încărcare ultra-rapide din UK, prețul kW-ului a crescut de la 0,35 lire sterline în decembrie 2021, la 0,48 lire sterline și, chiar, 0,55 lire sterline, la anumite stații, în mai 2022.
Prin urmare, costul per milă pentru un Mercedes EQC ajunge la 0,24 lire sterline, dacă mașina e încărcată la o stație ultra-rapidă cu un preț de 0,55 lire sterline/kWh, în timp ce pentru un model echivalent pe benzină este de 0,162 lire sterline, iar pentru unul diesel, de 0,195 lire sterline.
În același scenariu, Hyundai Kona electric scoate un preț de 0,148 lire sterline/milă parcursă, față 0,136 lire sterline pentru un Kona pe benzină.
Iar prețurile energiei electrice nu stau nici ele pe loc.