luni 24 noiembrie
EUR 5.0871 USD 4.4086
Abonează-te
Newsweek România

Cum ar putea costa 4 lei litrul de benzină sau motorină la pompă în România? Modelul japonez

Data publicării: 24.11.2025 • 15:35
Cum ar putea costa 4 lei litrul de benzină sau motorină la pompă în România? - Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)
Cum ar putea costa 4 lei litrul de benzină sau motorină la pompă în România? - Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)

Litrul de benzină sau motorină ar putea costa 4 lei în România. Circa 50% din prețul carburanților la pompă reprezintă taxe și accize încasate direct de către stat, la fel ca în Japonia. Iar Japonia a renunțat la aceste taxe și accize, în cadrul unui plan de relansare economică.

Prețul benzinei și al motorinei la pompă este, atât în România, cât și în celelalte țări, rezultatul unui mix compus din prețul petrolului, cursul de schimb valutar, costurile de rafinare, stocare și distribuție, marja de profit a companiilor petroliere și... taxe și accize încasate direct de către stat.

Cum ar putea costa 4 lei litrul de benzină sau motorină la pompă în România? Modelul japonez

În România, la ora actuală, cuantumul acestor taxe și accize, în urma creșterii TVA de la 19% la 21%, a majorării accizelor la carburanți cu 10% și a aplicării TVA mărit la accize (da, taxă la taxă!), este de 54,5% în cazul benzinei și de 50,2% în cazul motorinei.

Practic, în momentul de față, dăcă luăm în considerare un preț mediu de 8 lei/litru pentru benzină și motorină în România (carburanți standard & premium) și o medie de 50% componentei taxelor și accizelor, la fiecare litru de combustibil alimentat, 4 lei merg direct în visteria statului.

Citește și: Veste proastă pentru șoferi și scumpiri în lanț! Prețul motorinei, 8,5 lei de la 1 ianuarie 2026?

Și în Japonia, 50% din prețul benzinei la pompă este reprezentat de taxe și accize.

Și, ca și în România, în Japonia industria auto și transporturile sunt piloni principali ai economiei. 

Dar, în timp ce în România, de la 1 ianuarie 2026, accizele la carburanți cresc din nou, cu 32 de bani la benzină și 30 de bani la motorină, anunțându-se noi scumpiri în lanț, în Japonia guvernul condus de premierul Sanae Takaichi a aprobat un amplu program de relansare economică și luptă împotriva inflației, în valoare de 135 de miliarde de dolari, ce prevede eliminarea accizelor la benzină, potrivit Bloomberg și agenției nipone de presă Nikkei.

Citește și: Șoferi în „Epoca de Aur”: Benzina – 8 lei, motorina – 7 lei, salariu - 2.500 lei, Dacia – 70.000 lei

Așadar, prin eliminarea accizelor la benzină, autorităţile japoneze urmăreasc ca prețul la pompă în Japonia, care este printre cele mai ridicate la nivelul ţărilor dezvoltate, să scadă cu circa 50% în următoarele luni.

Reducerea preţului benzinei va aduce un efect imediat în Japonia, ţară în care transportul personal rămâne esenţial.

Efortul bugetar pentru eliminarea accizelor la benzină prevăzut în prima fază de guvernul japonez este de 5,5 miliarde de dolari.

De asemenea, potrivit Bloomberg, eliminarea accizelor pe benzină de către una dintre cele mai mari economii ale lumii transmite un mesaj puternic: tranziţia energetică rapidă este, pentru moment, prea costisitoare social şi economic.

România, pe locul 11 în UE la cea mai ieftină benzină fără taxe și pe locul 15 la cea mai ieftină motorină fără taxe

În aceasta perioadă, România se află pe locul al 11-lea în Uniunea Europeana în topul țărilor cu cea mai ieftină benzină, după Bulgaria, Croatia, Cipru, Cehia, Lituania, Malta, Polonia, Slovenia, Spania, Suedia.

În cazul motorinei, țara noastră este situată pe locul 16 între statele UE în ceea ce privește cel mai mic preț la acest tip de combustibil, după Bulgaria, Croația, Cipru, Cehia, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Polonia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, potrivit peco-online.ro.

Comparativ cu celelalte țări UE, România se clasează pe locul 11 la benzina fără taxe, ca fiind cea mai ieftină, după Austria, Bulgaria, Croația, Cipru, Cehia, Finlanda, Letonia, Lituania, Malta, Slovenia, în timp ce motorina fără taxe comercializată la noi este pe locul al 15-lea în topul celor mai mici prețuri, după Austria, Bulgaria, Croatia, Cehia, Finlanda, Franta, Germania, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, Slovenia.

Mai multe articole din secțiunea Economie
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră