Buletinele electronice vor deveni în curând obligatorii în România. Începând cu data de 1 ianuarie 2024, nu se vor mai emite cărți de identitate în formatul actual. iar din 2030, nu se va mai putea ieși din țară fără carte de identitate electronică sau pașaport.
Cărțile de identitate electronice, cu cip, au dimensiunea unui card bancar și păstrează în memoria electronică fotografia titularului, două amprente digitale, un certificat digital și toate datele care sunt tipărite la ora actuală pe act.
Autoritățile au anunțat, însă, unele modificări, față de datele care apar în prezent pe documente. Astfel, față de actualele cărți de identitate electronice, informațiile despre locul nașterii și domiciliu vor fi păstrate doar pe cip. Adresa de domiciliu va rămâne inscripționată pe cărțile de identitate simple, dar nu va mai fi inscripționată și pe verso-ul cărții electronice de identitate, ca în prezent. Adresa de domiciliu și respectiv de reședință vor fi însă stocate pe cip-ul cărții electronice de identitate.
De asemenea, proiectul MAI prevede că cetățenii români nu vor mai fi nevoiți să prezinte certificatele de stare civilă la depunerea cererii pentru eliberarea buletinului electronic.
Cărțile electronice de identitate vor fi eliberate opțional și pentru minorii de până în 14 ani, la solicitarea ambilor părinți.
Românii care nu vor buletin cu cip, pot opta pentru cartea de identitate simplă, iar în cazul în care au nevoie de adresa de reședintă va fi emisă o nouă hârtie numită "dovada de reședință". Cu buletinul simplu, însă, românii nu vor mai putea să călătorească în afara țării fără pașaport.
La începutul lunii noiembrie 2022, ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode, a anunţat că peste 5.200 de cărţi electronice de identitate au fost emise, în cadrul proiectului-pilot derulat la Cluj-Napoca, iar în 2023 proiectul va fi implementat şi în Bucureşti, dar şi în alte mari oraşe din ţară. Ţinta autorităţilor este ca, până în anul 2026, să fie între 5 şi 8 milioane de cetăţeni care să aibă carte electronică de identitate.
Lucian Bode a declarat că noua carte de identitate va permite posesorilor autentificarea în sistemele informatice ale instituţiilor publice sau private, facilitând accesul cetăţenilor la multiple servicii electronice din diverse domenii şi având ”efecte majore în simplificarea relaţiei cu autorităţile publice”.
”Este evident că transformarea digitală nu poate fi limitată la simpla eliberare a unui card de identitate, ci este imperativă crearea unui întreg ecosistem care să stimuleze adoptarea şi utilizarea cărţii electronice de identitate prin dezvoltarea serviciilor publice electronice şi a infrastructurii IT&C capabilă să livreze şi să susţină servicii în regim de înaltă disponibilitate, accesibilitate şi securitate”, a adăugat ministrul.
”Până în vara anului viitor vom extinde la nivel naţional emitere cărţii electronice de identitate. Astfel, estimăm că la nivelul municipiului Bucureşti, în intervalul iunie-iulie anul viitor, vom avea implementat, vom începe să implementăm acest proiect, iar continuarea extinderii la nivelul marilor municipii se va realiza în a doua parte a anului 2023. Finanţare avem – 200 de milioane de euro - iar ţinta noastră este între 5 şi 8 milioane de cetăţeni care să deţină cartea electronică de identitate până la finalul anului 2026”, a afirmat Lucian Bode.