Optimism extraterestru, la MT: 2.000 km de autostradă până în 2030, în România. Acum nu avem 1.000

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 12.01.2023 - 13:05
Șantier autostradă / Foto: Asociația Pro Infrastructură

România nu are încă 1.000 de kilometri de autostradă. Pragul psihologic va fi atins abia anul acesta. Dar la Ministerul Transporturilor optimismul atinge cote extraterestre. Deși după Revoluție s-au construit doar 841,5 km, se spune că, până în 2030, România va avea 2.000 km.

SHARE

Suntem pe ultimul loc în UE la infrastructură rutieră, dar oficialii din Ministerul Transporturilor par mai mult decât optimiști, susținând că în cel mult 7 ani vom avea 2.000 km de autostradă.

La sfârșitul anului 2022, România abia a ajuns la 955 km de autostradă. La Revoluție, avea 113,5 km. Iar în cei 33 de ani care au trecut s-au construit 841,5 km de autostradă. Adică, 26 km de autostradă pe an sau 72 de metri/zi. 

Citește și: FOTO În București, „șmecheria” în trafic n-are vârstă: Mercedes pe contrasens, la Romană, în 1943

De la o medie de 26 km de autostradă pe an, la 285 km de autostradă pe an

Cel mai optimist oficial de la Ministerul Transporturilor este, cel puțin declarativ, secretarul de stat Irinel Scrioșteanu. Într-o postare laudativă pe Facebook, în care subliniază „noi premiere pentru infrastructura rutieră din România”, acesta afirmă că „trendul ascendent din ultimii 3 ani în ceea ce privește investițiile în infrastructura rutieră, ne permite să spunem că vom atinge borna de 2000 km până în anul 2030”. 

„Anul acesta vom avea parte de câteva premiere pentru infrastructura rutieră din România, și anume:

1️⃣ 𝟭𝟬𝟬𝟬 𝗸𝗺 𝗱𝗮𝘁𝗶 𝗶𝗻 𝘁𝗿𝗮𝗳𝗶𝗰: depășim borna de 1000 km de autostradă dați în trafic. România are, în prezent, 994 km de drumuri de mare viteză. Știu că a durat mult, mult prea mult, dar trendul ascendent din ultimii 3 ani în ceea ce privește investițiile în infrastructura rutieră, ne permite să spunem că vom atinge borna de 2000 km până în anul 2030.
2️⃣ Toți cei aproximativ 𝟯𝟮𝟬 𝗸𝗺 ai Autostrăzii Ploiești-Pașcani (Autostrada Moldova) #A7 vor fi în execuție până în primăvara acestui an, ceea ce înseamnă că numai aici vor fi 13 șantiere deschise.
3️⃣ 𝟭𝟬𝟬𝟬 𝗸𝗺 𝗰𝘂 𝗰𝗼𝗻𝘁𝗿𝗮𝗰𝘁 𝗱𝗲 𝗲𝘅𝗲𝗰𝘂𝘁𝗶𝗲 𝗹𝘂𝗰𝗿𝗮𝗿𝗶: la finalul anului 2023 depășim și borna de 1000 km de drumuri de mare viteză cu contract de execuție pentru lucrări. Pe lângă cei 554km drum de mare viteză contractați pentru execuție până acum, anul acesta vom mai semna contracte de execuție pentru încă aproximativ 680 km (405 sunt deja in licitație).
4️⃣ 𝗣𝗿𝗶𝗺𝘂𝗹 𝘁𝗿𝗼𝗻𝘀𝗼𝗻 𝗱𝗲 𝗮𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗹𝗮 𝗰𝗮𝗿𝗲 𝗶𝗻𝗰𝗲𝗽𝗲 𝗰𝗼𝗻𝘀𝘁𝗿𝘂𝗰𝘁𝗶𝗮 𝗶𝗻 𝘇𝗼𝗻𝗮 𝗺𝗼𝗻𝘁𝗮𝗻𝗮 și care prevede și construcția unui 𝘁𝘂𝗻𝗲𝗹 de autostradă cu o lungime de 1,3 km: Lotul 4 Țigveni - Curtea de Argeș al Autostrăzii Sibiu-Pitești. Autostrada Sibiu-Pitești este cel mai important proiect de infrastructură rutieră și, totodată, cu cele mai complexe lucrări, având în vedere dificultatea dată de zona montană în care se află traseul autostrăzii, fiind și prima trecere la nivel de autostradă peste Carpați.
5️⃣ Depășim 𝟱𝟬 𝘀𝗮𝗻𝘁𝗶𝗲𝗿𝗲 𝗱𝗲𝘀𝗰𝗵𝗶𝘀𝗲 pentru execuția proiectelor majore de infrastructură rutieră în toată țara.
Anul acesta vom face tot posibilul să dăm în trafic minimum 126 km drum de mare viteză și câteva obiective de investiții principale și contăm, bineînțeles, pe menținerea unei mobilizări bune din partea antreprenorilor, dar și pe creșterea acesteia, acolo unde nu este la un nivel optim. Ne referim la finalizarea următoarelor proiecte, și nu numai:
✅️ Autostrada Bucureștiului A0 - Lot 1 Sud: 16,93 km
✅️ Autostrada Bucureștiului A0 - Lot 2 Sud: 16,32 km
✅️ Autostrada Bucureștiului A0 - Lot 2 Nord: 19 km
✅️ Autostrada Transilvaniei A3 Nușfaĺău-Suplacu de Barcău: 13,55 km
✅️ Autostrada Transilvaniei A3 Chețani-Câmpia Turzii: 15,69 km
✅️ Legătură Centura Oradea cu Autostrada A3 (Biharia): 12,46 km
✅️ DX12 Craiova-Piteşti Tronson 3: 31,75 km
✅️ Pasajul rutier Berceni
✅️ Pasajul rutier Olteniței - Popești-Leordeni
✅️ Pasajul denivelat superior DN 21 - Drajna
✅️ Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila și drumurile de legătură
↗️ Din poziția de coordonator al infrastructurii rutiere din România, împreună cu directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Cristian Pistol, sunt bucuros că 𝟮𝟬𝟮𝟮 𝗮 𝗳𝗼𝘀𝘁 𝗮𝗹 𝘁𝗿𝗲𝗶𝗹𝗲𝗮 𝗮𝗻 𝗰𝗼𝗻𝘀𝗲𝗰𝘂𝘁𝗶𝘃 𝗽𝗲 𝗰𝗮𝗿𝗲 𝗹-𝗮𝗺 𝗶𝗻𝗰𝗵𝗶𝘀 𝗰𝘂 𝗿𝗲𝗰𝘁𝗶𝗳𝗶𝗰𝗮𝗿𝗲 𝗯𝘂𝗴𝗲𝘁𝗮𝗿𝗮 𝗽𝗼𝘇𝗶𝘁𝗶𝘃𝗮, continuând trendul ascendent al alocărilor financiare hotărâte de guvernarea #liberală.
↗️ Prin rectificare bugetară pozitivă ne referim la suplimentarea sumelor alocate inițial de către Guvernul României pentru infrastructura de transport, în condițiile în care în ultimii 10 ani (până în 2019) au fost doar rectificări bugetare negative, luându-se bani de la transporturi. Doar rectificările bugetare pozitive din 2020 - 2022 au însumat +4,8 miliarde lei.
🇷🇴 𝗛𝗮𝗶, 𝗥𝗼𝗺𝗮𝗻𝗶𝗮, 𝗵𝗮𝗶 𝗰𝗮 𝘀𝗲 𝗽𝗼𝗮𝘁𝗲! 🇷🇴”, a scris Irinel Scrioșteanu, pe pagina sa de Facebook. 
 

La Revoluție, România avea 113,5 kilometri de autostradă. Între 1987 și 2004 „viteza medie” de construcție de autostrăzi a fost de 5,72 km/an

Primii 96 de kilometri de autostradă din România, A1 București - Pitești, au fost construiți în 5 ani, între 1967 și 1972, cu o „viteză medie” de 19,2 kilometri de autostradă pe an. Apoi, în 1987, au fost dați în folosință cei 17,54 kilometri ai „ciotului” de autostradă Fetești - Cernavodă. Prin urmare, în 1990, România avea 113,54 kilometri de autostradă.

Primii kilometri de autostradă construiți după Revoluție au fost inaugurați abia în 2004. Este vorba despre primii 97,3 kilometri ai Autostrăzii Soarelui (A2), tronsoanele București-Fundulea, Fundulea-Lehliu și Lehliu-Drajna.

Prin urmare, între 1987 și 2004, în 17 ani, „viteza medie” de construcție a fost de 5,72 kilometri de autostradă pe an. 

Citește și: VIDEO Cum arată lucrările pe cei 16 kilometri de pe Autostrada București, deschiși în 2023

În 2006, au fost inaugurate Varianta Ocolire Pitesti (13,6 km) și tronsonul Drajna - Fetesti al A2, în total 50,2 kilometri de  autostradă.

În 2009, s-a dat drumul la trafic pe 41,5 km din Autostrada Câmpia Turzii-Gilau, iar în 2010 au fost inaugurați 26,76 km de autostradă (Varianta de ocolire Sibiu - secțiunea I - 14,86 km, Varianta de ocolire Sibiu - sectiunea II - 2,7 km și încă 10,2 km din Autostrada Câmpia Turzii-Gilau). 

În 2011, s-a tăiat panglica la 69,120 km de autostradă: Medgidia -Constanta (A2) - 14,47 km, Varianta de Ocolire Constanța - 8,6 km și primii 13,8 km ai Autostrăzii București - Ploiești (A3). 

2012 și 2013 au fost și sunt „anii record”

Apoi, 2012 și 2013 au fost și sunt „anii record” în ceea ce privește inaugurarea de kilometri de autostradă în România.

În 2012, au fost dați în trafic 116,791 kilometri de autostradă: Varianta de ocolire Arad - 12,25 km, Autostrada Deva-Orăștie - 14,8 km, Cernavodă - Medgidia - 20,491 km, Medgidia -Constanța - 16,35 km, Varianta de Ocolire Constanța - 11,2 km și Autostrada Bucuresti - Ploiesti - 41,7 km.

Citește și: România nu va ajunge, nici în 2022, la 1.000 km de autostradă. Se lucrează pe 440 de km

În 2013, au fost dați în trafic 117,903 kilometri de autostradă: Autostrada Lugoj-Deva, Lotul 1 - 38,138 km, Autostrada Deva-Orăștie - 17,7 km, Autostrada Orăștie-Sibiu, lotul 1 - 24,11 km, Autostrada Orastie-Sibiu, lotul 2 - 19,745 km, Autostrada Orastie-Sibiu, lotul 4 - 16,235 km, Varianta de Ocolire Constanța - 1,975 km.

Din 2014 până în 2020 nu s-a ajuns la 50 km de autostradă inaugurată pe an. Zero kilometri, în 2016

În 2014, s-a tăiat panglica la 49,048 kilometri de autostradă: Autostrada Nadlac - Arad, Lot I - 20,418 km, Autostrada Nadlac - Arad, Lot 2 - 6,52 km și Autostrada Orăștie-Sibiu, Lot 3 - 22,11 km.

În 2015, ritmul a scăzut la 40,749 kilometri de autostradă: Autostrada Nadlac - Arad, Lot I - 1,8 km, Autostrada Nadlac - Arad, Lot 2 - 10,144 km, Autostrada Timisoara - Lugoj, Lot 2 - 25,625 km și Autostrada București - Ploiești - 3,18 km.

În 2016, nu s-a dat în trafic niciun metru de autostradă. Dar, în 2017, au fost inaugurați 24,14 kilometri de autostradă: Autostrada Lugoj-Deva, Lotul 2 - 15,44 km și Autostrada Transilvania, Tronson 3A1 Gilău - Nădășelu - 8,7 km. 

Citește și: 6.000.000€ costă un km de autostradă prin Anghel Saligny. Evaluarea, pe baza unor documente abrogate

În 2018, au fost dați în trafic 46,738 kilometri de autostradă: Autostrada Bucuresti - Ploiesti - 3,33 km (intrarea în Capitală), Autostrada Sebeș - Turda, Lot 3 - 12,45 km, Autostrada Sebeș - Turda, Lot 4 - 16,3 km, Autostrada Ungheni - Ogra, Lot 2 - 10,105 km, Autostrada Ogra - Campia Turzii, Lot 1 - 3,6 km și Podul peste Someș - 0,953 km.

În 2019, au fost dați în trafic 43,28 kilometri de autostradă: Autostrada Lugoj-Deva, Lotul 3 - 21,141 km și Autostrada Lugoj-Deva, Lotul 4 - 22,139 km.

În 2020, ritmul inaugurărilor a crescut la 61,919 kilometri de autostradă: Autostrada Transilvania, Secțiunea 3C,
Subsectiunea 3C3, Biharia - Borș - 5,35 km, Autostrada Transilvania - Nod Chetani Lot 3 - 1,3 km, Autostrada Transilvania Lot 2 Iernut - Chețani - 17,9 km, Varianta de ocolire a Municipiului Bacău - 16,269 km, Autostrada Sebeș-Turda, lot 1 (Sebeș - Pârâul Iovului) - 14,8 km și A3 Comarnic - Brașov, lot 5 (Râșnov - Cristian) - 6,3 km.

Apoi, în 2021, s-a tăiat panglica la 38,45 kilometri de autostradă: Autostrada Sebeș - Turda, Lot 3 - 2,8 km, Autostrada Sebeș-Turda, lot 1 (Pârâul Iovului - Aiud) - 2,2 km, Autostrada Sebeș-Turda, lot 2 (Pârâul Iovului - Aiud) - 24,25 km, Târgu Mureș - Ogra, lot 1 (Târgu Mureș - Ungheni) - 4,5 km și Drum de legatura Targu Mures (la profil de drum expres) - 4,7 km. 

2022, anul rușinii. Doar 13 kilometri de autostradă inaugurați

Anul 2022 va rămâne în istoria României drept unul mediocru în ceea ce privește numărul de kilometri de autostradă dați în trafic. Primii și singurii kilometri, „ciotul” de 13,17 km ai lotului A1 Sibiu-Boița au fost inaugurați pe 15 decembrie. 

Iar odată cu deschiderea lotului A1 Sibiu-Boița în 15 decembrie 2022, România a ajuns la 994,6 kilometri de autostradă și drum expres aflați în exploatare. 

167 de kilometri de autostradă și drum expres, dați în trafic în 2023, dacă se aliniază planetele

Dacă se aliniază planetele, într-un scenariu ultra-optimist, în România, ar putea fi dați în trafic în 2023 puțin peste 167 kilometri de autostradă și drum expres. 

Situația pe fiecare proiect care are șanse să fie gata în 2023:

Autostrada A0: Pe sud, loturile 1 (16,93 km) și 2 (16,3 km) sunt scadente în 2023 și turcii de la Alsim Alarko nu rup norii, dar avansează într-un ritm decent care ne dă speranțe că vom circula între DN6 și A2 cel mai târziu la sfârșitul toamnei. Pe nord, lotul 2 are termen 2024, dar antreprenorul (UMB) are forța de a livra în 2023 secțiunea DN1-A3 (aproximativ 10 km), dacă și CNAIR îi cere asta.

Autostrada A3: Sectorul Nădășelu-Zimbor (30,06 km) are din ce în ce mai puține șanse să fie dat în trafic anul viitor. De ce? CNAIR nu a aprobat nici până astăzi cele două modificări de soluții tehnice la Nădășelu și Topa Mică. Fiecare zi de indecizie și tergiversare amână deschiderea, tot mai improbabilă. Mai departe, pe tronsonul Zimbor-Poarta Sălajului inaugurarea înainte de termen, în 2023, este practic imposibilă.

Certă în 2023 este inaugurarea celor 13,55 km dintre Nușfalău și Suplacu de Barcău, sperăm în luna mai. Dar, clasic, CNAIR este prinsă iar cu temele nefăcute: nu s-a hotărât ce soluție de conectare va cere turcilor de la Nurol să execute la Porț. Fără ea, lotul este muzeu.

Drumurile Expres: Tronsonul 3 al DEx12 Craiova-Pitești, între Slatina Nord-Est și Colonești (31,75 km) este aproape o certitudine pentru 2023. Ba chiar, cu multă determinare din partea constructorului (UMB) și multă muncă de rezolvare a birocrației făcută de CNAIR și instituțiile responsabile, putem visa și la segmentul Colonești-Albota (circa 18 km).

Din păcate, pe DEx12 Craiova-Balș (17,7 km) italienii de la Tirrena Scavi sunt mai aproape de reziliere decât de finalizare. Sperăm să își revină și să ducă la bun sfârșit șantierul în 2023, depășind cu multe, multe luni termenul contractual.

În nord-vest, pe drumul de legătură dintre Autostrada A3 și Centura Oradea, austriecii de la Strabag fac o demonstrație de forță și au șanse foarte bune să deschidă cei aproximativ 13 km de drum expres veritabil spre finalul anului 2023, înainte de termen”, relatează Asociația Pro Infrastructură.

 

 

 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te