O firmă înființată în august 2020 de patru persoane, printre care și cunoscutul medic chirurg Mihail Pautov, oferă testări rapide călătorilor care pleacă cu avionul din Aeroportul Internațional „Henri Coandă”.
Clienții sunt racolați din interiorul aerogării, de la birourile de check-in, băgați în două autoturisme și o dubiță, îngrămădiți, și duși într-o parcare unde li se oferă un test antigen pentru COVID-19 efectuat într-un container sau un cort.
Toată operațiunea nu are aprobarea Companiei Naționale Aeroporturi București, în schimb se desfășoară cu sprijinul angajaților de la Otopeni.
Testul rapid, într-un cort dintr-o parcare
Operațiunea de racolare a clienților pentru testare rapidă antigen a fost descrisă de un pasager, fost jurnalist.
„Angajaţii de la Aeroportul Otopeni, cei care efectuau check-in-ul la ghişeele 62-65 pentru îmbarcarea spre Amsterdam, mi-au spus că persoanele care aveau test PCR valabil nu erau acceptate decât dacă efectuau un test antigen unde te trimiteau ei.
Erau câţiva băieţi lângă ei, cu microbuze în care te înghesuiau şi te duceau într-o parcare.
Acolo, într-un cort, efectuai rapid un test antigen contra sumei de 150 de lei, normal.
Imediat după, primeai cartea de îmbarcare fără să ai rezultatul.
Deplasarea către spelunca în care se organizează aşa-zisa testare se face cu maşinile lor, unde sunt înghesuiţi pasagerii claie peste grămadă fără nici un fel de respectare a distanţării”, a scris Petrică Răchită.
Corturile unde are loc testarea rapidă antigen
Regatul Țărilor de Jos a impus, într-adevăr, ca persoanele care intră în țară dinspre România să prezinte un test PCR, efectuat cu maximum 72 de ore înainte de zbor, și un test rapid efectuat cu maximum 24 ore înainte de îmbarcare.
Mulți pasageri nu știu de această a doua condiție, impusă și de alte țări, și devin clienți captivi pentru firma Centrul de Testare Completă SRL.
Până la 1 aprilie anul acesta, în Aeroportul Otopeni nu exista un centru oficial care să ofere testări rapide.
Prin urmare, angajații le indicau pasagerilor o soluție neoficială: să meargă la 700 de metri în afara aerogării, până într-o parcare unde societatea co-înființată de medicul chirurg Mihail Pautov oferea rapid teste antigen. Abia ulterior călătorii se puteau îmbarca.
Legătura dintre Daea, Oprescu și testele pentru COVID
Firma Centrul de Testare Completă SRL, cea care racolează pasageri din Aeroportul Internațional „Henry Coandă”, a fost înființată în august 2020 de către 4 asociați: Mihail Pautov, Alexandru-Adrian Ciurduc, Teodor-Adrian Ion și Marius-Alexandru Gavrilescu.
Mihail Pautov este medic chirurg, foarte cunoscut, întrucât are o prezență solidă pe rețele de socializare unde vorbește despre subiecte medicale, inclusiv despre pandemia de COVID-19 și despre metodele prin care poți să te protejezi de infectare.
Marius-Alexandru Gavrilescu este un om de afaceri din Craiova care i-a fost și consilier personal ministrului Agriculturii Petre Daea, începând din noiembrie 2018, potrivit declarației de avere depuse de Gavrilescu.
În septembrie 2020, în firmă intră un nou asociat: Alexandru Ion.
Între timp, a ieșit din societate și Marius-Alexandru Gavrilescu, dar a apărut Elena Gavrilescu (cel mai probabil, mama fostului consilier personal al lui Petre Daea).
Nici medicul Mihail Pautov nu se mai găsește în Centrul de Testare Completă SRL.
În noiembrie 2020, Centrul de Testare Completă SRL devine asociat într-o altă firmă: Complet Diagnostic SRL. Aceasta din urmă este administrată de Mircea-Gabriel-Victor Oprescu.
Deși presa l-a creditat pe acesta din urmă ca fiind văr al lui Sorin Oprescu, fostul primar general al Capitalei, în realitate nu ar fi, de fapt, rudă cu ex-edilul. Dar a fost asociat și angajat al lui Cătălin Aurel Galea, fost sponsor politic și fost asociat de afaceri cu Sorin Oprescu.
Aeroportul Otopeni: CNAB nu este implicată în efectuarea sau verificarea testelor Covid-19. Cabinet oficial, abia din aprilie
Aeroportul Internațional „Henry Coandă” este o zonă de siguranță maximă. Oprirea sau staționarea autovehiculelor în zonele interzise și semnalizate în acest sens conduce la blocarea sau ridicarea respectivelor autovehicule.
Deși nu dispun de aprobarea oficială a Companiei Naționale Aeroporturi Otopeni (CNAB), autovehiculele firmei Centrul de Testare Completă SRL, înscripționate ca atare, opresc de mai multe ori pe zi la terminalul Plecări, pentru a îmbarca și debarca călătorii pe care îi testează.
Autovehiculele cu care sunt transportați pasagerii
Mai mult, angajați ai societății, cu legimitații emise de firma privată agățate la gât, stau pe lângă ghișeele de check-in, în așteptarea clienților. Aceștia din urmă sunt direcționați către „racolatori” chiar de către operatorii Companiei Naționale Aeroporturi București.
Cu toate acestea, nimeni din conducerea CNAB nu a avut o problemă cu această situație. Abia după ce fostul jurnalist Petrică Răchită a scris despre modul cum a fost testat, situația a devenit publică.
Newsweek România a solicitat Companiei Naționale Aeroporturi București să ne comunice cum a fost aleasă societatea Centrul de Testare Completă SRL pentru efectuarea de teste rapide antigen pentru pasagerii care pleacă de pe Aeroportul „Henry Coandă” și cine verifică modul cum sunt transportați pasagerii până în parcarea unde are loc testarea.
Așa am aflat că firma nu are un contract oficial cu aeroportul.
„CNAB a acționat cu maximă celeritate, respectând prevederile legale, pentru organizarea unui centru de testare pe aeroport. Acesta va fi deschis la data de 1 aprilie 2021, în baza unui contract de închiriere semnat la data de 17.03.2021 cu Milena Medical Center SRL și Laboratoarele Synlab SRL.
Selecția partenerului contractual s-a efectuat prin licitație publică deschisă, cu strigare, la Bursa Română de Mărfuri.
Precizăm că CNAB nu este implicată în efectuarea sau verificarea testelor Covid-19 și nici a formalităților de check-in/îmbarcare, iar alegerea centrului de testare o face, liber, pasagerul”, se arată în răspunsul Companiei Naționale Aeroporturi București.
Așadar, abia de la 1 aprilie există un centru oficial de testare, în incinta aerogării, așa cum trebuia să se întâmple, de fapt, încă de anul trecut.
CNAB a menționat, în schimb, că nu se ocupă nici de procesarea pasagerilor.
„Pasagerii care nu îndeplinesc toate cerințele legale pentru îmbarcare sunt refuzați de la îmbarcare, încă de la efectuarea formalităților de check-in, de către transportator.
CNAB nu se ocupă de transportul pasagerilor de la și către aeroport”, este menționat în răspunsul oferit Newsweek România.
Dr. Mihail Pautov: Centru de testare mai sigur nu există
Petrică Răchită a relatat, cu fotografii, faptul că de la aeroport a fost transportat până la centrul de testare într-un microbuz, unde au intrat mai multe persoane necunoscute, fără nici un respect pentru regulile de distanțare.
Pe o banchetă de două persoane au fost băgate trei persoane, relatează fostul jurnalist.
Pasagerii sunt îngrămădiți într-un microbuz
Newsweek România l-a contactat pe medicul chirurg Mihail Pautov, cel care a co-înființat Centrul de Testare Completă SRL. Doctorul a devenit cunoscut pentru sfaturile medicale pe care le oferă pe Youtube, la televizor și pe rețelele sociale, inclusiv în ceea ce privește pandemia de COVID-19 și măsurile de protecție.
Newsweek România: De ce ați decis să înființați firma Centrul de Testare Completă SRL?
Dr. Mihail Pautov: Am fost asociat și am participat din postura de consultant pentru fluxurile de testare. Un container se comportă de multe ori, find nou, mult mai bine decât un salon de spital. Ar trebui să nu ne mai gândim că asta ar fi o problemă.
Desigur. Doar că din relatările și pozele menționate, reiese că oamenii sunt transportați de la aeroport la parcare cu autoturisme și microbuze. Pe o banchetă de 2 persoane au fost îngrămădite 3. Respectă acest mod de transport măsurile de protecție anti COVID?
Eu acum nu pot să mă pronunț asupra acelor poze, pentru că nu le-am văzut. Dar transportul în comun, dacă se face cu masca pe față, e sigur. Până la urmă, e același lucru pe care îl faci și în avion. Cei care se urcă în avion, au alți pasageri în stânga și dreapta.
De asemenea, autobuzul cu care ești dus la avion, de la terminal, este mai aglomerat și cu mai mulți oameni decât într-un microbuz.
Fluxurile din centrul respectiv, cât am fost eu acolo și am dat consultanță, sunt sigure. Centru de testare mai sigur decât acela în care tu aștepți, faci înregistrarea în aer liber și intri într-o cameră de recoltare care este destinată doar acestui scop nu există. Nu spun că celelalte nu sunt sigure, dar dacă e să facem o comparație...
Eu și cu familia mea m-aș duce să mă testez fix într-un centru care este astfel amenajat.
Dar v-ați urca într-o mașină cu persoane necunoscute, despre care nu știți dacă sunt pozitive la COVID-19, ca să mergeți la acel centru?
Centru respectiv se află lângă aeroport. Oamenii care se testează lângă aeroport o fac pentru a călători. Deci acolo nu vin oameni simptomatici, care au probleme, care tușesc, care vin să vadă dacă sunt bolnavi sau nu.
Acolo vin oameni care se testează pentru a călători. Și majoritatea celor care călătoresc au deja teste PCR negative. Doar că unele țări cer și acest test antigen valabil cu 4 ore înainte de zbor.
Dumneavoastră unde v-ați urca? În dubița aia cu oameni cu PCR negativ sau în metrou?
Eu înțeleg că oamenii sunt speriați în această perioadă. Dar aceasta a fost singura variantă de testare la aeroport, pănă să se deschidă celălalt centru.
Pacientul putea merge și pe jos.
Firma are un contract cu Aeroportul Otopeni? Cum îi preia din aeroport? Bănuiesc că nu e la racalare, cum făceau pe vremuri taximetriștii pirat.
Nu știu să vă spun. Dar imaginați-vă că aveți un drum de făcut în Amsterdam. V-ați făcut test PCR acum două zile. Știți că sunteți în regulă. Dar la check-in vi se spune că aveți nevoie de un test antigen rapid. Cerința e a statului olandez. Nu-l aveți. Riscați să pierdeți zborul. Și întrebați angajatul de la ghișeu ce să faceți.
Acesta vă oferă o soluție. Singura soluție, acest centru al Centrului de Testare Completă SRL.
Acum, că se deschid mai multe centre, abia atunci se poate vorbi de racolare. Dar până acum era singura soluție.
Dumneavoastră de ce ați ieșit totuși din firmă?
Nu am timp să mă ocup. Mi-a plăcut să mă ocup de proiect, să fac fluxurile. Dar apoi mi-am văzut de medicină.