Autostrăzile aflate în lucru în România riscă să ajungă „muzeu”. De frică că nu vor mai fi plătiți, antreprenorii pun frână lucrărilor. Iar cap de listă sunt firmele lui Dorinel Umbrărescu.
Conform estimărilor specialiștilor, Ministerul Transporturilor are nevoie de 4-5 miliarde lei la rectificarea bugetară din această toamnă, pentru ca lucrările la autostrăzi să continue.
Citește și: România termină banii de autostrăzi în septembrie. E nevoie de 4-5 miliarde lei. Ce urmează?
Umbrărescu abandonează șantierele la autostrăzi, de frică că nu va fi plătit
Firmele lui Umbrărescu și-au retras brusc, în ultimele zile, muncitorii de pe loturile Autostrăzii Moldovei - A7 și lotul 4 al secțiunii de nord a Autostrăzii București - A0.
„AUTOSTRADA A0 NORD LOT 4. UMB IN STAND-BY! Nu știm care să fie cauza acestei vacanțe prelungite - căldura excesivă din ultimele zile, facturi restante, modificarea sursei de finanțare de pe A7, etc.”, a informat, pe 13 august 2025, canalul de YouTube „Infrastructura Romania” care postează imagini cu evoluția șantierelor de autostrăzi din România.
Citește și: VIDEO Din Podul „Golden Gate” de 500.000.000 € de la Brăila, reasfaltat de 5 ori, țâșnește apă
„Regelui asfaltului” îi e frică că nu va mai fi plătit, deși, potrivit Asociației Pro Infrastructură, „Statul tocmai a plătit vreo 300 milioane lei către companiile din grupul UMB. Momentan, sunt emise facturi de încă 1,1 miliarde lei în total, cea mai "veche" fiind din 1 august”.
„Statul nu a avut în 2025 plăți restante față de Umbrărescu. Ba mai mult, facturile s-au achitat, în medie, la 2-3 săptămâni de la emitere, mult mai devreme de termenul contractual de plată, 60 de zile. Lucru valabil și pentru ceilalți constructori.
Deși până în prezent plățile au mers ceas, mecanismul se poate gripa instantaneu dacă Transporturile nu primesc 4-5 miliarde de lei în plus la rectificarea bugetară de luna viitoare.
Citește și: Autostrăzile trag frâna de mână. 55 km inaugurați, încă 120-130 km în lucru. S-au promis 280 km
Banii s-au terminat și în 2024, tot în septembrie. Atunci ex-ministrul Grindeanu a făcut rost de niște mărunțiș.
Dar acum nu mai avem alegeri, iar bugetul e țăndări”, au explicat, pe Facebook, specialiștii Asociației Pro Infrastructură.
Ce spun Finanțele despre problemele cu banii pentru infrastructura rutieră
Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, a declarat că nu au fost prevăzuți bani în buget pentru lucrările planificate la A7 până la sfârșitul anului.
„Trebuie să găsim soluții și pentru finanțarea autostrăzii până la momentul aprobării în Consiliul Ecofin a renegocierii, adică vorbim de următoarele trei luni.
De ce trebuie să facem asta? Pentru că în componenta de împrumut în titlu 61 al respectivului minister nu au fost prevăzuți suficienți bani pentru a acoperi nevoile de finanțare pe anul curent”, a afirmat Nazare.
Ministerul Transporturilor a cerut 6 miliarde de lei pentru acest proiect de infrastructură, la rectificarea bugetară din toamnă.
„Sunt discuții foarte complicate. Nu va fi o rectificare ușor de făcut.
Pot să vă spun că, din punctul nostru de vedere, al Ministerului de Finanțe, facem toate eforturile posibile să continuăm cât mai multe investiții, să continuăm investiții esențiale.
Am avut întâlniri pe această cale inclusiv cu constructori. Vorbesc de Autostrada Moldovei ca să înțeleg foarte clar care este stadiul în teren și perspectivele asupra acestor lucrări”, a mai declarat ministrul Finanțelor.
„Am reușit cu niște eforturi deosebite să obținem introducerea Autostradă Autostrăzii Moldovei în componenta nerambursabilă a PNRR-ului, ceea ce nu s-a întâmplat nici înainte de aprobare a PNRR-ului și la nicio altă renegociere după.
Prin această mișcare de a introduce A7 în componenta nerambursabilă, practic garantăm finanțarea pe grant și finalizarea acestei autostrăzi în timp util”, a asigurat Nazare.