Ne-am întins mai mult decât plapuma. După doar 6-7 luni de la adoptarea în Parlament, la începutul lunii februarie, a bugetului 2025 stabilit de Guvernul Ciolacu, banii se termină.
De exemplu, ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, a declarat pe 11 august 2025 că Programul Anghel Saligny se confruntă cu probleme de finanțare din cauza facturilor restante de anul trecut și că pentru continuarea tuturor proiectelor este nevoie de 4,5 miliarde de lei suplimentari.
El a punctat că din 18 iulie nu mai sunt bani pentru facturile din program.
Liderii partidelor de guvernare vor analiza viitorul programului „Anghel Saligny”, în contextul în care bugetul Ministerului Dezvoltării este deja consumat integral, potrivit premierului Ilie Bolojan.
„Știu toți constructorii din România că, în momentul de față, bugetul care a fost alocat Ministerului Dezvoltării pe componenta de 'Anghel Saligny', practic, este epuizat. Cele 10 miliarde de lei, cât reprezenta bugetul acestui program pe anul acesta, sunt, practic, epuizate”, a afirmat Ilie Bolojan.
Citește și: Tensiuni între PSD și Bolojan pe tema „Anghel Saligny”: „Bugetul pentru 2025 este deja epuizat”
Iar specialiștii Asociației Pro Infrastructură afirmă că, în septembrie, România termină și banii pentru autostrăzi.
A contractat mult prea multe proiecte rutiere majore, fapt recunoscut inclusiv de Comisia Europeană.
România termină banii de autostrăzi în septembrie. E nevoie de 4-5 miliarde lei. Ce urmează?
În lumina constrângerilor bugetare prezente, liderii politici își pasează responsabilitatea față de șantierele de autostrăzi. Deciziile finale pare-se că vor fi luate tot pompieristic și netransparent, "în coaliție".
În degringolada creată, constructorii se repliază. Cap de listă, Umbrărescu.
Însă acum situația e diferită. Statul tocmai a plătit vreo 300 milioane lei către companiile din grupul UMB. Momentan, sunt emise facturi de încă 1,1 miliarde lei în total, cea mai "veche" fiind din 1 august.
Într-adevăr, UMB este cel mai expus antreprenor general, în special pe A7 unde a tras foarte tare, pe cele 10 loturi dintre Buzău și Pașcani acumulând o diferență medie între progresul fizic și cel financiar de 21%.
Statul nu a avut în 2025 plăți restante față de Umbrărescu. Ba mai mult, facturile s-au achitat, în medie, la 2-3 săptămâni de la emitere, mult mai devreme de termenul contractual de plată, 60 de zile. Lucru valabil și pentru ceilalți constructori.
Deși până în prezent plățile au mers ceas, mecanismul se poate gripa instantaneu dacă Transporturile nu primesc 4-5 miliarde de lei în plus la rectificarea bugetară de luna viitoare.

Buba și mai mare: România a contractat mult prea multe proiecte rutiere majore
Realitatea e dură: trebuie făcută o listă de priorități.
Nu putem face în 5-7 ani ce n-am făcut în 25-30
„Strategia "autostrăzi fără număr, fără număr, să fie toată lumea mulțumită" derulată de guvernul precedent și de fost-ministrul Grindeanu a ajuns în impas.
Pur și simplu nu putem face în 5-7 ani ce n-am făcut în 25-30.
(...)
Alocarea totală prin Programul Transport (PT) pe domeniul rutier este de 5,5 miliarde euro. Se pot parafa proiecte ale căror costuri eligibile ajung până la de 3 ori alocarea, adică până la 16,5 miliarde €.
Dar acest mecanism al supracontractării este gândit doar pentru evitarea pierderii fondurilor în cazul întârzierilor-mamut și/sau al rezilierilor, el nu înseamnă bani suplimentari.
La 17 iunie 2025, aveam contracte de finanțare semnate în valoare de 7,7 miliarde € în costuri eligibile plus cereri depuse de beneficiari de 15,6 miliarde €. În total 23,3 miliarde, chiar peste marja supracontractării de 300% (16,5 miliarde €).
Sunt cifre oficiale primite la solicitarea noastră de la Direcția Generală Programe Europene Transport (DGPET) care este autoritatea de management în derularea PT.
Atenție: până aici am vorbit doar de costurile eligibile. Cele neeligibile sunt suportate de România, 100%. Alți bani, altă distracție, altă presiune pe bugetul de stat.
S-a ajuns unde v-am zis încă din 2023: trebuie să alegem, din multitudinea de investiții lansate, pe cele care prind trenul PT și la ce renunțăm sau amânăm post-2030.
Chiar programul de guvernare prevede să nu se semneze lucrări noi, deci unele licitații în curs ar trebui suspendate și/sau anulate”, avertizau specialiștii Asociației Pro Infrastructură încă de la sfârșitul lunii iunie 2025.
Năluca noului program militar SAFE pentru infrastructură
Solicităm guvernanților o dezbatere serioasă, cu argumente tehnice, în care să fie consultați toți actorii relevanți, inclusiv noi.