Autostrăzile trag frâna de mână. 55 km inaugurați, încă 120-130 km în lucru. S-au promis 280 km

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 04.08.2025 - 16:15
Autostrăzile trag frâna de mână. 55 km inaugurați, încă 120-130 km în lucru. S-au promis 280 km - Foto: Facebook / Asociația Pro Infrastructură (Imagine cu rol ilustrativ)
Autostrăzile trag frâna de mână. 55 km inaugurați, încă 120-130 km în lucru. S-au promis 280 km - Foto: Facebook / Asociația Pro Infrastructură (Imagine cu rol ilustrativ)
Autostrăzile trag frâna de mână. 55 km inaugurați, încă 120-130 km în lucru. S-au promis 280 km - Foto: Facebook / Asociația Pro Infrastructură
Autostrăzile trag frâna de mână. 55 km inaugurați, încă 120-130 km în lucru. S-au promis 280 km - Foto: Facebook / Asociația Pro Infrastructură

Autostrăzile din România trag frâna de mână în 2025, pe fondul scoaterii unor proiecte din PNRR și a incertitudinilor legate de sursele de finanțare. S-au promis 280 km la începutul anului, dar, până în prezent, au fost inaugurați 55 km și ar mai putea fi gata maximum 120-130 km.

SHARE

La sfârșitul lui 2024, România a ajuns la 1269,87 km de autostrada și drum expres, după ce anul trecut s-a stabilit un record de inaugurări: 200 km. 

Iar la începutul lui 2025, fostul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunța că peste 280 km noi de drumuri de viteză vor fi dați în trafic anul acesta. 

Citește și: VIDEO Autostrada Ford e gata. România s-a ținut de promisiune după 18 ani. Inițial, s-a estimat 2016

Autostrăzile trag frâna de mână. 55 km inaugurați, încă 120-130 km în lucru. S-au promis 280 km

Dar, până la sfârșitul lunii iulie 2025, au fost inaugurați 55 km de autostrada și drum expres, iar specialiștii Asociației Pro Infrastructură estimează că, în cel mai optimist scenariu, ar mai putea fi gata maximum 120-130 km. Adică, maximum de 185 km. 

„Am fost mult, mult prea optimiști la începutul anului: niciun segment de autostradă nu s-a deschis înainte de previziunea noastră și aproape toate au (foarte) mari întârzieri față de estimările din 7 ianuarie.

Proiectele certe și clare? În loc de februarie-martie, UMB a inaugurat lotul 1 al A7 Buzău-Focșani abia în 11 iulie.

Speram tot în februarie-martie la A7 Mizil-Buzău Vest dar bulgarii de la Trace au făcut... tablierul metalic praf pe trei structuri. Tronsonul e finalizat, însă inginerii încă se ceartă și nu-și asumă deschiderea.

Citește și: VIDEO Se vede luminița de la capătul primului tunel de pe Autostrada Urșilor. Gata până în 2027?
 
Poate în august, ori septembrie, cine știe?!

DEx12 Albota-Pitești ziceam că va fi gata în aprilie-mai. Dar UMB nu a forțat deloc și l-a dat în trafic acum patru zile. Jumătatea de nord a Autostrăzii A1 Pitești-Curtea de Argeș executată de WeBuild o vedeam la "finalul primăverii": a fost pe 11 iunie.
 
Pe grecii de la Aktor îi așteptam pe A0 Sud în mai-iunie și în sfârșit ne-au curmat suferința în 30 iunie. Ciotul DEx4 de la Tureni făcut de Dimex-Con-A? Prezis de noi în iunie, inaugurat în 10 iulie.
 
Tragem linie: în 2025 s-au dat în trafic un pic peste 55 de kilometri de autostradă și drum expres.
 
 
Ce va mai fi gata în 2025?
 
Cu siguranță turcii de la Nurol termină mini-sectorul A7 de lângă Buzău în noiembrie, posibil chiar octombrie.
 
În schimb, avem mari restanțe la capitolul certitudini.
 
În afară de Trace pe A7 Mizil-Buzău Vest, UMB ar fi putut și ar fi trebuit să deschidă în iunie-iulie A7 Centura Adjud, mai ales că a fost promisă încă din 2024. Nici pomeneală, probabil va fi inaugurată la pachet cu Tișița-Adjud Sud la sfârșitul anului.

Citește și: Șeful transporturilor UE: Dacă Rusia atacă România tancurile NATO nu ajung din cauza infrastructurii
 
În ianuarie, noi vedeam că UMB va forța mult mai puternic pe A7 și speram la loturile 2 și 3 din Focșani-Bacău, complete, 60 km. În plus, credeam că sunt șanse mari ca UMB să mai termine și alți kilometri pe A7, cât și DEx6 Brăila-Galați.
 
Însă realitatea e foarte dură: UMB nu livrează nimic în 2025 pe A7 la nord de Răcăciuni, iar DEx6 are șanse extrem de mici, podul hobanat peste Siret fiind foarte întârziat.
 
În previziunile noastre, dădeam șanse 50/50 pentru loturile 3 (CCECC) și 4 (UMB) din A0 Nord, cât și pe A3 Zimbor-Poarta Sălajului (UMB). Este clar că chinezii vor rata. În schimb, UMB pe A0 pare-se că vrea, și poate, să termine. La fel și pe A3 la nord de Zimbor.
 
Minunile visate în 2025, Erbașu pe A3 și Porr pe A1, s-au evaporat rapid în iarnă. Dar ambele proiecte merg foarte bine: Erbașu poate fi gata în vara lui 2026 (în termenul contractual), la fel ca Porr (cu mai bine de 6 luni înainte de termen).
Tragem iarăși linie: până la final de 2025 mai inaugurăm cam 119 km, adică A7 Mizil-Buzău Vest, A7 Buzău Vest-Buzău Est, A7 Tișița-Răcăciuni (Focșani-Răcăciuni ultra-optimist însă doar Tișița-Adjud Nord în scenariul pesimist), A3 Zimbor-Poarta Sălajului și A0 Nord lotul 4.
 
Ultra-optimist, UMB ar putea livra și hobanatul de la Galați pe DEx6 și mai adunăm încă 11 km, deci un maxim teoretic de 130 km.
 
La sfârșit de 2024, rețeaua de autostrăzi și drumuri expres din țară ajunsese la 1269,87 km. Din păcate visul a rămas doar o nălucă: "în 2025 ne vom apropia de borna 1500 sau chiar o putem depăși în visul unei nopți de iarnă."
 
Cu un maxim teoretic posibil de 185 kilometri în 2025, abia dacă vom trece de 1450 km, chiar și în cel mai super-optimist scenariu”, relatează specialiștii Asociației Pro Infrastructură, pe Facebook. 
Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te