VIDEO Un plin de motorină, cu 50% mai scump decât în 2021. Toți vecinii alimentează mai ieftin

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 21.06.2022 - 14:10
Un plin de motorină, cu 50% mai scump decât în 2021. Toți vecinii alimentează mai ieftin / Inquam Photo

Prețurile carburanților continuă să crească în fiecare zi, în întreaga lume, cu excepția țărilor, precum Ungaria, în care statul le-a plafonat artificial. Totuși, românii plătesc cea mai scumpă benzină și motorină din zonă, toți vecinii direcți alimentând mai ieftin.

SHARE

În România, un plin costă acum cu circa 50% mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut. Litrul de benzină de 95 a ajuns, în medie, la 1,73 euro (8,54 lei), iar motorina standard, la 1,83 euro (9,03 lei), conform datelor tolls.eu, deși țara noastră are printre cele mai mici accize pe benzină și pe motorină (doar Bulgaria, Polonia și Ungaria au accize mai mici): 0,37 euro/litru pentru benzină (media UE: 0,56 euro/litru) și 0,34 euro/litru pentru motorină (media UE: 0,44 euro/litru).

Anul trecut un plin de benzină de 50 de litri era în jur de 280 de lei, acum un plin de benzină standard este 430 de lei. Iar un plin de motorină s-a scumpit de la aproape 280 de lei, anul trecut, la aproape 460 de lei, deși coaliția de guvernare PNL-PSD-UDMR s-a tot lăudat că va veni cu soluții pentru temperarea scumpirii carburanților.

Nu mai departe de joi PNL și PSD s-au arătat „surprinși” de creșterea galopantă a prețurilor la benzină și motorină.

Citește și: Studiu IES-Europe: Scumpirile, cauzate în foarte mare măsură de „politicile eronate” ale Guvernului

Premierul Nicolae Ciucă a cerut Ministerului Energiei și Ministerului Finanțelor să verifice elementele de preț la carburanți, astfel încât Guvernul să poată face ceva legat de modul în care a explodat prețul benzinei și motorinei. „Să avem o decizie la nivelul Guvernului privind modul în care s-a ajuns la acest nivel al prețurilor la carburanți”, a punctat premierul.

Iar președintele PSD, Marcel Ciolacu, a spus că el nu înțelege de ce tot cresc prețurile la pompă și a dat vina pe Consiliul Concurenței pentru prețurile la carburanți.

"Știți foarte bine că eu nu am fost mare adept al scăderii TVA la carburant, ați văzut ce s-a întâmplat în Germania, s-a scăzut TVA și carburantul s-a scumpit. Am venit cu o măsură cu 0,5 bani din acciză doar pentru transportatori, pentru cei care fac transport de persoane și pentru distribuitori, încercând să venim pe o zonă punctuală a economiei. Ce mă mir eu este altceva: 120 dolari pe baril erau și acum un an sau doi și aveam la pompă prețul de 7,9 - 8 lei, acum este tot 120 dolari barilul și prețul este peste 9 lei. Eu vreau să întreb pe cei de la Consiliul Concurenței ce fac", a afirmat Ciolacu.

„Din punctul meu de vedere, în acest moment, Consiliul Concurenței nu și-a făcut treaba. Nu putem veni, după ani de zile în care nici Guvernul, și aici a fost o hotărâre corectă de a nu intra în mediul de afaceri, brutal, reglementând sau impunând anumite lucruri, dar nici nu poți să te uiți la ele și să vezi că iau măsuri după ani de zile după ce crizele au trecut”, a mai spus liderul PSD.

Citește și: Cristian Păun: „Statul face un profit de 36 de ori mai mare decât benzinarul fără să miște un deget”

Reacția președintelui Consiliului Concurenție, Bogdan Chirițoiu, la afirmațiile lui Marcel Ciolacu a venit imediat. „Protestele sunt perfect îndreptățite. Au consumatorii dreptul să fie nemulțumiți și să nu cumpere de la comercianții care au prețuri foarte mari. Aici monitorul prețurilor poate să îi ajute. Adică poți să vezi în zona ta, în orașul tău, unde ai stații de combustibil care au prețuri ceva mai mici. Foarte mici nu vor fi niciunde. Ele erau în pandemie, dacă vă aduceți aminte, când nu se mai consuma, barilul de petrol s-a dus la 20 de dolari și benzina era 5 lei. Acum barilul de petrol e la 120 de dolari și momentan nu dă semne de scădere. Benzina și motorina s-au dus la 9 lei și peste 9 lei. Repet, nu avem semne că ar fi creșteri peste media UE. Din contră. Ultima dată când am verificat era 5% sub media Uniunii Europene. Deci nu spun, creșterile la noi sunt ceva ce iese din linia din restul Uniunii Europene, sunt o reacție la situația economică pe care o trăim cu toții”, a declarat Bogdan Chirițoiu.

Citește și: Asiguratorii RCA, obligați să achite păgubitului chiria unei mașini pe toată durata reparației

Bulgarii, ungurii, sârbii, moldovenii și ucrainenii alimentează mai ieftin decât românii

Dacă în România litrul de benzină de 95 a ajuns, în medie, la 1,73 euro (8,54 lei), iar motorina standard, la 1,83 euro (9,03 lei), în toate țările vecine carburanții sunt mai ieftini. Este adevărat, în Ungaria prețurile sunt plafonate artificial și discriminatoriu, iar Serbia, Republica Moldova și Ucraina nu sunt în UE, taxele și accizele la carburanți fiind altele. Dar România își asigură circa 40% din necesar din producție proprie.

În Ungaria, Guvernul Viktor Orban a plafonat discriminatoriu prețurile la carburanți. Ungurii plătesc benzina cu 1,23 euro/litru (cca. 6 lei/litru) și motorina, cu 1,46 euro/litru (cca. 7,2 lei/litru), iar vehiculele care nu sunt înmatriculate în Ungaria alimentează cu 1,92 euro/litrul de benzină sau cu 1,99 euro/litrul de motorină, conform cargopedia.net.

Prin urmare, un purtător de cuvânt al Comisiei Europene a sugerat că poziţia guvernului de la Budapesta ar putea încălca normele de reglementare ale pieței comune a UE.

„Restricțiile aplicate unei singure piețe pot fi justificate doar prin rațiuni de securitate și ordine publică, sau sănătate publică, nicidecum prin motive economice. Așa că, atunci când statele sau autoritățile naționale impun restricții, ele nu trebuie să fie discriminatorii. Statele membre trebuie să se asigure că beneficiarii unor servicii nu sunt discriminați prin interzicerea lor, sau aplicarea unui preț mai mare, pe baza naționalității lor”, a declarat Sonya Gospodinova, purtător de cuvânt al Comisiei Europene.

Comisia Europeană a anunțat că Ungaria riscă sancțiuni dacă nu va renunța la prețurile discriminatorii la carburanți.

Premierul Ungariei, Viktor Orban, a reacționat spunând că „într-o situație extraordinară trebuie să faci ce îți cere situația. O situație extraordinară necesită măsuri extraordinare. Și într-o asemenea situație este de asemenea permis - și cred că este chiar obligatoriu - să deviezi de la regulile generale”.

În Bulgaria, benzina de 95 costă, în medie, 1,67 euro/litru, iar motorina, 1,69 euro/litru. Aproape cât în România, dar, totuși, mai puțin.

Trecând la vecinii non-UE ai României, în Serbia benzina costă 1,68 euro/litri și motorina, 1,77 euro/litru, în Republica Moldova benzina e 1,71 euro/litru și motorina 1,6 euro/litru, iar în Ucraina, în plin război, benzina costă 1,63 euro/litru și motorina 1,83 euro/litru.

Altfel, la ora actuală, cea mai scumpă benzină din UE se găsește în Norvegia (2,57 euro/litru), iar cea mai scumpă motorină tot în aceeași țară – 2,48 euro/litru.

Transportatorii români cer Guvernului plafonarea benzinei și motorinei la 1 euro/litru

Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT) a solicitat Guvernului României plafonarea preţurilor carburanţilor la tarife maximale, după modelul statelor vecine.

"Aceasta este unica soluţie ce se poate aborda pe termen scurt pentru consumatorii persoane fizice şi juridice, până când toţi factorii instituţionali rezolvă dilema sau trilema economică ce a generat fenomenul de la pompe", menţionează FORT într-un comunicat.

Reprezentanţii FORT încurajează totodată persoanele juridice "să susţină prin toate mijloacele legale protestele ce urmează să se desfăşoare la intrarea în staţiile de alimentare din întreaga ţară".

"Ţări precum Ungaria şi Slovenia, în care politicienii nu invocau stocurile de ţiţei ce ar trebui să ne liniştească pe toţi, aşa cum se întâmpla în urmă cu trei luni în România, au plafonat preţurile carburanţilor pentru consumatorii interni, persoane fizice şi juridice. Ne dorim să aflăm la 3 luni de la acele declaraţii, de la orice oficial al statului român, care este legătura între stocurile invocate şi preţurile de la pompă. Se pare că acest guvern, nu a găsit încă, în trei luni, un specialist care să răspundă întrebării de mai sus", precizează sursa citată.

FORT salută totodată iniţiativa legislativă parlamentară prin care cota TVA aplicată în serviciile publice de transport rutier de pasageri ar urma să scadă la 5% însă, solicită Guvernului ca aceasta să ia forma unei Ordonanţe de urgenţă pentru a putea avea efecte imediate, urmând ulterior să fie transmisă Parlamentului pentru promulgarea prin lege.

"Fără aceste măsuri, atât sectorul transporturilor dar şi celelalte activităţi economice şi sociale se blochează în contextul în care pentru luna iulie au fost deja anunţate, 'pe surse', preţuri la pompe cu 3 lei mai mari în medie decât cele actuale", au mai precizat reprezentanţii transportatorilor rutieri.

Președinte Federației Operatorilor Români de Transport (FORT), Augustin Hagiu, a solicitat chiar plafonarea prețurilor carburanșilor la 1 euro/litru.

„Am stat liniștiți trei luni și nu am ajuns la prețuri mici. Din contră, se vorbește despre 12-15 lei pe litru. Prețurile trebuie plafonate de Guvern la 1 euro. Practic, statul să nu mai încaseze din accize și TVA”, a avertizat Augustin Hagiu.

 

 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2022 NEWS INTERNATIONAL S.A.