Asiguratorii RCA, obligați să achite păgubitului chiria unei mașini pe toată durata reparației

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 17.06.2022 - 12:25
Asiguratorii RCA, obligați să achite păgubitului chiria unei mașini pe toată durata reparației. / Foto: experian.com
Asiguratorii RCA, obligați să achite păgubitului chiria unei mașini pe toată durata reparației. / Foto: experian.com

Autoritatea de Supraveghere Financiară obligă asigurătorii să achite păgubiților, în baza poliței de Răspundere Civilă Auto (RCA), chiria unui autovehicul echivalent pe durata întregului proces de reparație a mașinii avariate.

SHARE

 

Conform noilor modificări ale normei Autorității de Supraveghere Financiară nr. 20/2017 privind asigurările auto din România, în baza poliței RCA, asigurătorii vor fi obligați să achite chiria unui autovehicul echivalent pe toată durata reparației celui avariat.

Obligativitatea asigurătorilor RCA de a achita păgubiților în baza poliței de Răspundere Civilă Auto (RCA), chiria unui autovehicul echivalent pe durata întregului proces de reparație a mașinii avariate apare la modificarea Articolului 25. 

Citește și: VIDEO Accident teribil, în Iași. O șoferiță a „cosit” 8 lucrători la drumuri, omorând 4. Era băută

"ARTICOLUL 25

Lipsa de folosinta

Despagubirile cuvenite persoanelor prejudiciate, ca urmare a consecintei lipsei de folosinta a vehiculului avariat, inclusiv pentru inlocuirea temporara a acestuia cu un vehicul dintr-o clasa similara sau inferioara celui avariat, inchiriat de la entitati autorizate cu acest obiect de activitate, sunt stabilite pe baza documentelor justificative care dovedesc prejudiciul suferit ca urmare a imposibilitatii utilizarii vehiculului avariat.

Perioada pentru care se acorda despagubiri ca urmare a consecintei lipsei de folosinta a vehiculului avariat, inclusiv inlocuirea temporara a acestuia cu un vehicul dintr-o clasa similara sau inferioara celui avariat, inchiriat de la entitati autorizate cu acest obiect de activitate, este perioada de timp in care proprietarul poate proceda la repararea acestuia, atunci cand vehiculul nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic, conform alin. (3)-(6).

In cazul in care proprietarul procedeaza la repararea unui vehicul avariat care nu se incadreaza in situatia de dauna totala economica, perioada mentionata la alin. (2) se considera perioada cuprinsa intre data avizarii daunei si data constatarii avariilor de catre asigurator, la care se adauga:

a) perioada in care proprietarul efectueaza demersurile necesare introducerii in reparatie a vehiculului, fara ca aceasta sa depaseasca 3 zile lucratoare de la data efectuarii constatarii avariilor de catre asiguratorul RCA;

b) perioada de timp justificata necesara repararii vehiculului avariat intr-o unitate reparatoare auto; aceasta incepe de la data semnarii documentelor care fac dovada introducerii in reparatie a vehiculului.

Citește și: FOTO Un șofer de 53 de ani s-a înfipt cu mașina într-un copac pe drum drept. A murit pe loc

In cazul vehiculelor avariate a caror utilizare nu mai este posibila din punct de vedere tehnic, care se incadreaza in categoria daunelor totale economice si nu se mai repara, perioada pentru care se acorda despagubiri ca urmare a consecintei lipsei de folosinta a vehiculului avariat, inclusiv inlocuirea temporara a acestuia cu un vehicul dintr-o clasa similara sau inferioara celui avariat, inchiriat de la entitati autorizate cu acest obiect de activitate, este perioada cuprinsa intre data avizarii daunei si data la care asiguratorul RCA inainteaza oferta de despagubire.

Perioada cuprinsa intre data avizarii daunei si data constatarii avariilor de catre asiguratorul RCA poate fi invocata de catre persoana prejudiciata numai in conditiile in care aceasta permite accesul asiguratorului RCA la bunul avariat si asigura conditiile necesare in vederea efectuarii constatarii avariilor.
Perioada prevazuta la alin. (3) se prelungeste corespunzator cu perioada in care vehiculul nu poate fi introdus in reparatie atunci cand asiguratorul RCA efectueaza cercetari suplimentare", se arată în norma pentru modificarea Normei A.S.F. nr. 20/2017 privind asigurările auto din România, cunoscuta ca „Norma RCA”.

Alte articole din „Norma RCA” modificate de ASF

Art. I. – Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 20/2017 privind asigurările
auto din România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 624 din 1 august
2017, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Preambulul se modifică și va avea următorul cuprins:

„În conformitate cu prevederile art. 2 alin. (1) lit. b), art. 3 alin. (1) lit. b) și ale art. 6
alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea,
organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu
modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările
ulterioare,

în temeiul prevederilor art. 17 alin. (2) și ale art. 43 alin. (1) lit. a) - h) și j) - n) din
Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru
prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie,

având în vedere prevederile art. 104 - 107 și art. 114 din Legea nr. 237/2015 privind
autorizarea şi supravegherea activității de asigurare şi reasigurare, cu modificările și
completările ulterioare,”

2. La articolul 4 alineatul (1), litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:
„d) nota de fundamentare, care să cuprindă tarifele de primă pentru primii/următorii 3
ani şi metodele actuariale de calcul utilizate pentru stabilirea tarifelor de primă;”

3. La articolul 10, alineatul (5) se abrogă.

4. La articolul 11, alineatul (2) se abrogă.

5. La articolul 11, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(3) Tarifele de primă practicate sunt certificate de către un actuar avizat de către
A.S.F., în baza unui raport scris transmis asigurătorului RCA, în care acesta atestă cel
puțin faptul că:
a) tarifele au fost calculate în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare;
b) calitatea datelor utilizate respectă cerințele menționate de dispozițiile legale în
vigoare.”

6. La articolul 11, partea introductivă a alineatului (4) se modifică și va avea
următorul cuprins:
„(4) Raportul prevăzut la alin. (3) se transmite asigurătorului RCA în termen de
maximum 20 de zile de la punerea în aplicare a tarifelor de primă de către asigurătorul
RCA și conține detalierea procedurilor efectuate și a rezultatelor obținute cu privire la:”

7. La articolul 11, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(5) Raportul prevăzut la alin. (3) este însoțit de nota de fundamentare a tarifelor de
primă ce conține cel puțin următoarele:
a) elementele necesare certificării tarifelor de primă de către actuarul avizat de către
A.S.F.;
b) detalierea primelor practicate la nivel de segmente omogene;
c) ipotezele utilizate inclusiv cele cu privire la cheltuielile administrative și de vânzare
care includ taxe și contribuții;
d) detalierea factorilor de încărcare;
e) coeficienții de majorare şi/sau corecție utilizați;
f) alte instrumente utilizate la determinarea primei de risc.”

8. La articolul 11, alineatele (13), (14) și (16) - (18) se abrogă.

9. La articolul 11, alineatul (19) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(19) Tarifele sunt calculate în funcție de strategia adoptată de către asigurătorul RCA.”

10. La articolul 13, alineatul (2) se abrogă.

11. La articolul 13, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(3) Indiferent de canalul de distribuție utilizat, asigurătorul RCA practică aceeași primă
de asigurare netă de cheltuieli de distribuție, stabilită pe baza criteriilor specifice unui
asigurat.”

12. La articolul 24, alineatele (12) și (13) se abrogă.

13. La articolul 34, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(5)Tarifele de primă aferente decontării directe sunt calculate distinct față de tariful
de primă RCA.”

14. La articolul 34, alineatul (6) se abrogă.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te