Primii pași, pe Autostrada de 5.300.000.000 € care leagă Transilvania de Moldova. Când va fi gata?

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 24.10.2024 - 13:21
Primii pași, pe Autostrada de 5.300.000.000 € care leagă Transilvania de Moldova. Când va fi gata? - Foto: pexels.com/photoGraph - Rol ilustrativ
Primii pași, pe Autostrada de 5.300.000.000 € care leagă Transilvania de Moldova. Când va fi gata? - Foto: pexels.com/photoGraph - Rol ilustrativ

Ministerul Transporturilor a făcut primii pași pe autostrada de 5.300.000.000 € care leagă Transilvania de Moldova. Va avea o lungime efectivă de 88,77 km, deci un cost de circa 60.000.000 €/km, și va face conexiunea între Coridoarele Pan Europene IV și IX.

SHARE

Autostrada A8, Târgu Mures - Iași - Ungheni, cunoscută și ca „Autostrada Unirii”, are o lungime proiectată totală de 307,88 kilometri și zero kilometri în exploatare. 

La ora actuală, se lucrează doar pe 18% din traseu, 82% fiind în stadiu de planificare.

Primii pași, pe Autostrada de 5.300.000.000 € care leagă Transilvania de Moldova. Când va fi gata?

Vestea bună este că, pe 22 octombrie 2024, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a deschis procedura de transparenţă decizională a procesului de elaborare a Hotărârii de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico - economici aferenți obiectivului de investiții ,,Autostrada Târgu Neamț - Iași - Ungheni”, județul Iași. 

Valoarea totală estimată este de 26,39 miliarde lei, fără TVA (5,3 miliarde euro), iar sursa de finanțare este asigurată din fonduri europene nerambursabile.

Iar vestea mai puțin bună e că șoferii vor putea merge pe cei 88,77 km de autostradă de la Târgu Neamț la Ungheni abia prin anul 2031, dacă luăm în calcul, să spunem, un an de dezbateri, doi ani de licitații, un an de pentru proiectare și trei ani pentru execuție. 

Citește și: Cel mai greu lot al Autostrăzii Unirii, cu 16km de pasaje/tuneluri, scos la licitație. Gata în 2030?

Obiectivul de investiții „Autostrada Târgu Neamț-Iași-Ungheni” este parte integrantă din Reţeaua Europeană de Transport (TEN-T), reţeaua extinsă și este prevăzut în Master Planul General de Transport al României, regăsindu-se în cadrul Capitolul III - proiecte noi (Comprehensive) identificate în MPGT – AUTOSTRĂZI.

Autostrada face conexiunea între Coridoarele Pan Europene IV și IX și constituie o legătură directă și rapidă a Moldovei cu Transilvania și Europa, prin sectoarele de autostrada construite deja sau aflate în diverse faze de implementare.

Cum arată traseul propus al Autostrăzii Târgu Neamţ – Iași – Ungheni

Traseul autostrăzii „Autostrada Târgu Neamţ – Iași – Ungheni” se desfăşoară pe teritoriul judeţului Iaşi.

Începând din zona localității Moțca, traseul se desfășoară către Est spre Pașcani, Târgu Frumos, Podu Iloaiei, ocolește pe la Nord-Vest Municipiul Iași și se îndreaptă spre Ungheni, unde se face joncțiunea cu Podul peste Prut la Ungheni.

Citește și: Autostrada Unirii e gata. Pe hârtie! Se fac licitațiile pentru ultimii 116 km. Includ 38 de tuneluri

Autostrada „Autostrada Târgu Neamţ – Iași – Ungheni” va contribui la dezvoltarea pieții interne, a activităților economice cu scopul de a crea condițiile pentru creșterea volumului investițiilor, promovarea transportului durabil și a coeziunii în rețeaua de drumuri europene.

Pentru realizarea obiectivului este necesară o suprafață totală de aproximativ 1.410 ha. 

Unitățile administrativ-teritoriale tranzitate sunt: municipiul Pașcani, orașul Târgu Frumos, orașul Podu Iloaiei, comunele Motca, Miroslovești, Stolniceni-Prăjescu, Helesteni, Costești, Ion Neculce, Baltati, Erbiceni, Dumești, Lețcani, Miroslava, Rediu, Popricani, Victoria, Aroneanu, Ungheni, Golăiești, Ruginoasa, zone situate în intravilan și extravilan, domeniu public/privat al statului/județului/de interes local al UAT-ului/proprietate privată persoane fizice/juridice.

Citește și: De ce doar turcii vor să construiască 23 km din Autostrada Unirii, la un preț de 28,6 milioane €/km?

Traseul în plan

Traseul a fost adoptat după efectuarea a două etape de analiză multicriterială a variantelor de traseu.

Lungimea totală a traseului este de 93,269 km (lungimea efectivă a Autostrăzii Târgu Neamț – Iași – Ungheni este de 88,77 km), fiind structurat în 4 tronsoane:

- Tronsonul 1 între km 0+000 – km 31+500

Sectorul cuprins între km 5+500 - 10+000 nu face parte din prezentul proiect, acesta fiind inclus în cadrul Autostrăzii A7 Bacău – Pașcani, fiind reprezentat de Nodul Rutier de la intersecția dintre cele două autostrăzi;

- Tronsonul 2 între km 31+500 – km 60+100;

- Tronsonul 3 între km 60+100 – km 77+800;

- Tronsonul 4 între km 77+800- km 93+269,87

Citește și: VIDEO Unde se construiește prima intersecție de autostrăzi de tip turbion din România

Tronson 1: Km 0+000-km 31+500, respectiv DN 2 (Moțcă) - Târgu Frumos

Autostrada “Târgu Neamț – Iași – Ungheni” începe la limita dintre județele Neamț și Iași (râul Moldova) și face joncțiunea cu tronsonul 2 de autostrada Ditrau – Târgu Neamț în zona localității Moțcă la km 0+000.

La km 0+400 autostrada se intersectează cu DN 2, aici fiind proiectat un sens giratoriu denivelat. Aferent zonei intersecției cu DN 2, se găsesc în teren rețele de utilități precum: rețea electrică LEA 20kV, conducta de gaz DN500 Gherăești-Drăgușani, rețea electrică LEA 400kV Roman-Suceava.

Giratoriu denivelat amplasat la km 0+400 asigură legătură directă cu DN 2, la Sud de localitatea Moțcă, spre Săbăoani, constituind o alternativă de acces prin partea de Vest a municipiului Pașcani.

Pentru proiectarea lucrărilor aferente nodului rutier s-a identificat pe amplasamentul acestuia traseul unui canal care intersectează autostrada la km 0+280, km 0+480 și km 0+630.

La intersecția canalului cu autostrada km 0+630 s-a proiectat o structură care traversează acest canal, mai departe s-a luat în considerare o deviere a canalului la Sud de autostrada, subtraversarea printr-o structură a DN 2 și debusarea canalului în albia existenta situată pe partea stânga a drumului național.

După intersecția cu DN 2, traseul urcă, terenul înconjurător având declivități de până la 36%, fiind astfel aleasă soluția în care linia roșie a autostrăzii urcă cu o declivitate de 5% în zona de pădure Costişa Vasiloaia, pentru a ajunge la cota cea mai înaltă în zona Dealului Priponului.

 Pentru această zonă s-a avut în vedere proiectarea unei benzi de circulație suplimentare pe zona de urcare a pantei, această fiind necesară pentru vehicule lente (vehicule grele), în conformitate cu art. 82 din PD162/2002 Normativ privind proiectarea autostrăzilor extraurbane.

În profil longitudinal, soluția tehnică propusă asigură elemente corespunzătoare unei viteze de proiectare de 120 km/h, optimizarea lucrărilor de terasamente şi reducerea impactului asupra pădurii existente în amplasament în principal prin execuţia unui viaduct şi a două tunele tip cut&cover. Aceste structuri prezintă avantajul că după execuție se poate realiza reîmpădurirea zonei afectate, zona de tunel tip cut&cover asigurând în acelaşi timp şi un spațiu care va permite trecerea animalelor de o parte şi de altă a autostrăzii.

După intersecția cu DN 2, traseul ocoleşte la Nord localităţile Soci şi Brădeşti prin Pădurea Costişa Vasiloaia, trecând prin Valea Poienița Culmii şi se conectează, la Sud de localitatea Sodomeni, printr-un nod rutier la Autostrada A7.

Nodul Rutier la intersecția dintre cele două autostrăzi este proiectat în cadrul contractului aferent secţiunii de autostradă A7 Bacău – Pașcani.

După ce traversează calea ferată la km 11+800, s-a proiectat un nod rutier care asigură legătura cu drumul județean DJ 208.

Traseul merge mai departe către Est şi traversează prin intermediul unui pod râul Siret și aria protejată ROSCI 0378 şi se îndreaptă către localitatea Târgu Frumos.

Autostrada traversează cu un pasaj linia CF 606 Pașcani – Podu Iloaiei în dreptul poziției km 25+450, iar la km 26+580 subtraversează DN 28A printr-un tunel tip cut&cover, drumul național DN 28A păstrându-și traseul actual.

S-a luat în considerare devierea temporară a DN 28A pe perioada execuției tunelului tip cut&cover și repunerea acestui drum pe amplasamentul inițial după finalizarea structurii.

Autostrada ocolește pe la Nord localitatea Târgu Frumos, la km 30+800 la intersecția cu drumul DN 28B s-a proiectat un nod rutier care va asigura legătura cu orașul Târgu Frumos.

Aferent zonei se găsesc rețele de utilități, precum: conducta de gaz proiectată DN700 Gherăeşti-Lețcani, conducta de gaz tehnologică DN 400 Târgu Frumos-Hârlău, rețea electrică LEA 20 kV Târgu Frumos-Hodora, rețea electrică LEA 110 kV Târgu Frumos-Podu Iloaiei.

Tronson 2: Km 31+500-km 60+100, respectiv Târgu Frumos- DN 28 (zona Lețcani)

Între km 31+500 – km 40+000 traseul autostrăzii se desfășoară la Nord de drumul național DN 28 în zona localităților Războieni, Valea Oilor și Baltati, intersectează drumurile comunale DC 117 și DC 116.

La km 40, în zona traversării Movilei Hirtopeanu, dată fiind natură terenului și riscul de alunecări, a fost propus un tunel ce va fi executat utilizând metodă cut&cover, pentru limitarea amprizei lucrărilor şi asigurarea continuităţii unui drum local de exploatare agricolă.

În intervalul km 40+000 – km 47+000, traseul autostrăzii intersectează DC 115.

După ce ocoleşte pe la Nord localitatea Podu Iloaiei, în dreptul poziției km 50+100 se va realiza un nod rutier tip trompetă simplă care face conexiunea autostrăzii cu DN 28 la Vest de Podu Iloaiei.

După localitatea Podul Iloaiei, traseul autostrăzii ocoleşte un baraj de acumulare intersectează drumul județean DJ 281 și DJ 282D, iar la km 53+500 – 54+340, rețeaua de gaz Gherăieşti-Iași (Fir I, ÎI); Gherăieşti-Lețcani DN 700 (conducta proiectată).

Pentru realizarea unei conexiuni a autostrăzii cu Municipiul Iași s-a propus la partea de nord-vest a localității Lețcani un nod rutier care facilitează accesul în partea de vest a Municipiului Iași, realizând conexiunea cu drumul național DN 28 şi Varianta Ocolitoare VO28D, prin intermediul unui drum de legătură.

În etapă actuală de revizuire a studiului de fezabilitate, în urmă discuţiilor cu factorii de răspundere ai comunei Lețcani şi ţînând cont de investiţiile existente şi în curs de dezvoltare din zona respectivă, s-a propus revizuirea traseului drumului de legătură pe la Sud de Lețcani.

Astfel, va traversa calea ferată, va merge paralel cu râul Bahlui revenind în DN 28, legătura cu VO28D și „Varianta de Ocolire a Municipiului Iași – Etapă 1-Varianta Sud Obiect 4 – Varianta de trafic uşor (sector km 0+000 -km 8+185) şi penetraţie Cartier Dacia” este amplasat pe malul răului Bahlui în zona localității Bratuleni și se va conecta la km 3+000 al VO28D în giratia existența în zona localității Uricani.

Drumul de legătură Lețcani – DN 28 va avea câte două benzi de circulație pentru fiecare sens, fluxurile de trafic fiind delimitate printr-un parapete median de tip New Jersey, din drumul de legătură Lețcani se desprinde un drum de legătură cu VO28D cu câte o bandă pe sens.

Conexiunea drumului de legătură cu DN 28 se va realiza prin intermediul unui nod de tipul “trompetă simplă”, iar legătura cu VO28D se face prin intermediul giraţiei existente pe VO28D la km 3+000.

Tronson 3:  Km 60+100-km 77+800, respectiv DN 28 (zona Lețcani)-DN 24 (zona apropiată de municipiul Iași);

Între km 60+100 și km 62+000 traseul autostraziii intersectează drumul județean DJ 280C și ocolește prin Nord localitatea Lețcani.

De la km 62+000, traseul autostrăzii se îndreaptă spre Nord-Est şi intersectează următoarele rețele de utilități: rețeaua de gaz Mogoșești-Lețcani DN400, rețeaua de gaz Iași-Ungheni DN500, rețelele electrice LEA 110 kV şi LEA 220 kV FAI Suceava, apoi se îndreaptă către localitatea Bogonos şi Tăuteşti, intersectează drumul județean DJ 248B și DJ 282 şi mai departe se deplasează către localitățile Rediu şi Vânători.

Alegerea traseului pe această zonă s-a făcut ţînând cont de faptul că la nord de orașul Iași dezvoltarea localităţilor s-a făcut liniar, în lungul drumurilor judeţene şi comunale care fac conexiunea cu Municipiul Iași.

Pentru această variantă, proiectantul a ales un traseu astfel încât viitoarea autostradă să nu interfereze cu zone în care s-au dezvoltat construcţii de locuinţe, fiind evitate astfel mai multe demolări de locuinţe.

Totodată, s-a preferat ocolirea localităţilor, deoarece traversarea unei zone locuite ar avea un impact negativ asupra calității vieţii prin creşterea nivelului de zgomot şi noxe.

Pentru minimizarea impactului pe care l-ar putea avea autostrada asupra ariilor naturale protejate s-a proiectat în lungul traseului o serie de viaducte sau tunele tip cut&cover.

Aceste tipuri de lucrări vor contribui la reducerea gradului de perturbare a ariilor naturale protejate, fiind asigurate treceri de-o parte şi de altă a autostrăzii, de asemenea fiind prevăzute panouri fonoabsorbate pentru reducerea nivelului de zgomot cauzat de traficul vehiculelor de pe autostradă.

La nord de localitățile Rediu şi Vânători km 70+092, la intersecția cu DJ 282 se realizează un nod rutier astfel încât să se poată face legătura cu Municipiul Iași și Suceava prin intermediul acestui drum județean.

După ce trece pe la Nord de localitățile Rediu şi Vulturi, traseul autostrăzii trece prin Valea Olarilor, Dealul Olarilor, Valea Moimeşti, intersectează DN 24C, iar apoi DN 24, unde se realizează un nod rutier la km 76+830.

Tronson 4: Km 77+800- km 93+269,87 (finalul proiectului va fi în punctul vamal de la Pod peste Prut la Ungheni amplasat în UAT Golăiești)

După nodul rutier cu DN 24, traseul autostrăzii se îndreaptă către Ungheni, traversează pârâul Ciric, Pădurea Cilibiu, trece printre localitățile Grădinari şi Cilibiu, iar apoi spre Sud-Est către localitatea Golăeşti, astfel încât la capătul traseului se conectează cu podul peste Prut.

Pentru viitoarea conexiune cu Aeroportul Iași și Spitalul Regional Iași a fost propusă soluția de conexiune cu un nod rutier tip trompetă simplă, amenajarea acestuia a fost făcută pentru o viteză de proiectare de 50 km/h, rază minimă de racordare a aliniamentelor în plan este de 220 m

La km 90+790 se propune un nod rutier astfel încât traficul aferent DJ 249 să poată fi conectat cu autostradă.

Legătura cu drumul județean DJ 249 poate reprezenta o soluţie de legătură cu Varianta Ocolitoare Iași Est pe relaţia DN 24 (Schitu Ducă) – Comana – Tutora – Ungheni.

Sectorul 4 al autostrăzii Târgu Mureş – Iași – Ungheni se sfârşeşte la km 93+269.87, fiind asigurată conexiunea cu podul peste râul Prutupă nodul rutier cu DN 24, traseul autostrăzii se îndreaptă către Ungheni, traversează pârâul Ciric, Pădurea Cilibiu, trece printre localitățile Grădinari şi Cilibiu, iar apoi spre Sud-Est către localitatea Golăeşti, astfel încât la capătul traseului se conectează cu podul peste Prut.

Legătura cu drumul județean DJ 249 poate reprezenta o soluţie de legătură cu Varianta Ocolitoare Iași Est pe relaţia DN 24 (Schitu Duca) – Comana – Tutora – Ungheni.

Sectorul 4 al autostrăzii Târgu Mureş – Iași – Ungheni se sfârşeşte la km 93+269.87, fiind asigurată conexiunea cu podul peste râul Prut.

Cum stau lucrurile pe Autostrada Unirii - A8 (Târgu Mureș - Ungheni)

Secțiunea I Târgu Mureș - Miercurea Nirajului (24,4km) are contract semnat, cu termen de deschidere în 2026.

Pentru sectiunea II Miercurea Nirajului - Leghin au fost lansate licitatii pentru doua din cele 6 loturi: lotul 1b Miercurea Nirajului - Sarateni (23,4km) si lotul 2c Pipirig - Vanatori Neamt/Leghin (19,3km).

Pentru celelalte loturi licitatiile sunt in pregatire.

Citeșteș și: FOTO Cum merg lucrările pe Autostrada Buzău-Focșani. Grindeanu promisese că e gata în octombrie

Sectiunea III Leghin - Targu Neamt (29,9km) are contract semnat, cu termen de deschidere in 2026.

Restul traseului, Targu Neamt – Iasi – Ungheni, este in pregatire, iar licitatia pentru un pod peste Prut la Ungheni este in derulare.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te