Cu 151.105 de mașini noi înmatriculate, piața auto din România a încheiat 2024 pe plus (+4,49%, față de 2023). Dar, a început prost anul 2025. Iar scenariile actorilor din piață nu sunt prea optimiste.
Citește și: Ce mașini și-au luat românii în 2024? Peste 150.000 de autoturisme noi și aproape 330.000 second
Piața auto din România a început prost anul: -6,38% în ianuarie
Înmatricularile de autoturisme noi în România au scăzut în ianuarie 2025 cu 6,38% față de ianuarie 2024, atingând un volum de 11.920 unități.
În ceea ce privește autoturismele second hand înmatriculate pentru prima oară în România, volumul acestora a atins în ianuarie 2025 cifra de 27.537 unități, ceea ce se traduce printr-o creștere cu 0.5% față de ianuarie 2024, potrivit datelor ACAROM.
Citește și: Ce mașini își permit românii? 65% au peste 16 ani. Nu își pot lua una nouă din salariul mediu
Top 10 mărci de mașini preferate de români în ianuarie 2025
1. Dacia - 4.010 unități
2. Toyota - 948 unități
3. Skoda - 892 unități
4. Volkswagen - 838 unități
5. Renault - 726 unități
6. Hyundai - 677 unități
7. Mercedes - 487 unități
8. Ford - 460 unități
9. BMW - 447 unități
10. Suzuki - 354 unități
Citește și: Piața de mașini premium: BMW, lider. Românii au cumpărat mai multe limuzine ca austriecii, X5 „No 1”
Cum se anunță piața de mașini noi din România în 2025. Se mizează pe creșterea ecobonusului Rabla Plus pentru mașini electrice la 8.500 €
Producătorii și importatorii auto din România reuniți sub umbrela APIA previzionează că piața de mașini noi va stagna în 2025, după trei ani de creștere.
„Evoluția pieței în 2025 va depinde atât de factori economici și de cererea consumatorilor, cât și de deciziile politice ce pot accelera sau frâna tranziția către electromobilitate.
Așa cum am văzut în 2024, reducerea bruscă a subvențiilor pentru mașinile electrice a avut un puternic impact negativ asupra pieței.
APIA rămâne și în 2025 un partener activ în dialogul cu autoritățile și susține implementarea unui nou Program Rabla cu subvenții eficiente, de 8.500 euro pentru EV-uri și care să ofere predictibilitate cel puțin până în 2030 și sprijin adevărat creșterii segmentului de vehicule verzi”, a declarat Dan Vardie, președintele APIA.
Piața generală de autovehicule noi înmatriculate nu va mai fi în creștere anul acesta, așa cum ne obișnuisem în ultimii 3 ani. APAI estimează o stagnare, cu o ușoară scădere de 0,4%, cu un număr de 179.000 de unități comercializate.
Deși autoturismele noi vor avea o curbă ușoară de creștere (+0,7%), valoare estimată și pentru categoria HCV+Bus (+0,7%), scăderea pieței va fi indusă de contractarea segmentului vehiculelor comerciale ușoare + minibus care va înregistra o scădere a numărului înmatriculărilor de 8,3%, în anul 2025.
·Autovehiculele “electrificate” vor avea o creștere de 34,6% față de 2024, înregistrând un ritm mult mai intens decât în anii precedenți, bineînțeles fiind direct influențat de viitoarele condiții de subvenționare ce vor fi stabilite prin Programul Rabla 2025, apreciază APIA.
Citește și: Criză? În 2024, românii și-au luat zeci de mașini de lux și bolizi, între 250.000 și 1.700.000 €
Pentru autoturisme, prognoza APIA pentru 2025 estimează menținerea ponderii de aproximativ 84% din totalul înmatriculărilor de vehicule noi, cu un volum de aproximativ 150.000 unități, în creștere cu doar +0,7% față de volumul anului 2024.
În cadrul unei analize mai aprofundate, în funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, APIA previzionează pentru prima dată scăderi pe ambele tipuri de motorizări clasice și anume: mașinile pe benzină vor înregistra o ușoară scădere de 4,5% față de 2024, reprezentând 58% din volumul înmatriculărilor de autoturisme, în timp ce mașinile echipate cu motoare diesel vor avea un declin de 39% față de 2024, ajungând să dețină o cotă de piață de doar 8,3% din total.
Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% electrice și hibride plug-in), precum și cele full hybrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), vor ajunge în 2025 la o cotă de piață de 33,7%.
Astfel, din această analiză estimăm că anul acesta se vor înmatricula, în România, de aproape 4 ori mai multe autoturisme ”electrificate” decât cele cu motorizare diesel.
Autoturismele 100% electrice vor recupera terenul pierdut anul trecut și vor reveni pe creștere susținută de +28,3%, cu o cotă de aproximativ 25% din total înmatriculări mașini ”electrificate” si 8.3% din totalul pieței de autoturisme. Vedetele anului 2025 vor continua să fie hibridele, cu 41,7% creștere estimată și ocupând aproape 60% din piața de autoturisme ”electrificate” si 20% din totalul pieței de autoturisme.
În ceea ce privește clasificarea pe segmente, prognoza APIA pentru anul 2025 estimează o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Segmentul A +11,6%, Segmentul B -13,5%, Segmentul C +1,4%, Segmentul D +3,4%, Segmentul E +8,9%, Segmentul F -9,1%, SUV +3,6%, MPV +23,5% și Segmentul Sport -6,7%, raportat la anul anterior.
În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV va menține prima poziție, cu o cotă de aproximativ 50%, în creștere față de 2024, urmat de Clasa C cu o cotă de aproximativ 29% și de Clasa B cu o cotă de 12%, în scădere ușoară față de cota deținută în 2024.
Analizând evoluția înmatriculărilor autoturismelor cu tracțiune integrală (4x4) în ultimii 5 ani, estimăm că această categorie va deține în 2025 o cotă de piață de aproximativ 24,7%, cu o creștere de doar +0,8% a numărului de înmatriculări față de anul trecut.
Piața autovehiculelor comerciale în 2025
APIA estimează că autovehiculele comerciale ușoare + minibus, în 2025, vor înregistra o scădere de -8,3% față de 2024, cu o cotă de piață, din totalul autovehiculelor înmatriculate, de aproximativ 11,2%, un nivel ușor mai mic decât cel atins în 2024, de 12,1%.
Creșterea pentru înmatriculările din categoria LCV + Minibus ”electrificate” este estimată la aproximativ +19,3% față de anul 2024, conform previziunilor APIA, ceea ce ar presupune o încetinire a ritmului avut în anii precedenți.
În ceea ce privește vehiculele comerciale grele și bus, această categorie se va menține pe un ușor ritm de creștere de doar +0,7% față de anul 2024, din care segmentul ”electrificatelor” HCV+Bus va înregistra o creștere de +8,9% anul acesta.