Acuzații după ce Lagardere a câștigat licitația pentru spațiile duty-free de pe aeroportul Otopeni

DE Stelian Negrea | Actualizat: 13.12.2023 - 08:31
Spații duty free Otopeni INQUAM Photos/George Călin

Compania franceză Lagardere a fost singura admisă ieri pentru a participa la licitația cu strigare organizată de BRM pentru închirierea spațiilor duty-free de pe Aeroportul Otopeni. Ceilalți doi competitori au fost eliminați în faza depunerii ofertelor tehnice.

SHARE

Spațiile duty free de la Otopeni vor fi închiriate de către Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) companiei franceze Lagardere.

Aceasta din urmă a câștigat o licitație cu strigare, dar și cu cântec, organizată ieri în ringul Bursei Române de Mărfuri (BRM) și nu prin procedurile clasice de atribuire pe baza legii achizițiilor publice.

Ceilalți doi competitori ai francezilor, germanii de la Heinemann și turcii de la Setur au fost eliminați încă din procedura depunerii ofertei tehnice, francezii fiind singurii care s-au prezentat în ringul BRM. 

Regulie BRM sunt mult mai neclare, sunt imposibil de contestat și sunt la discreția organizatorului procedurii de atribuire spre deosebire de cele ale unei proceduri derulate prin sistemul public de achiziții. 

Citește și: DNA, prins în mrejele afacerii duty-free. Interesele Chinei într-o afacere de milioane de euro

Nici un anunț public nu a fost făcut încă nici de către CNAB, nici de către BRM. 

Opacitatea procedurii de atribuire fiind în contradicție cu scandalul care a însoțit ancheta DNA referitoare la prelungirea contractelor pentru spațiile duty free de pe aeroportul Henri Coandă. 

Consultant francez, câștigător francez

În mod curios, CNAB a derulat o licitație prin intermediul Sistemului Electronic de Achiziții Publice (SEAP) pentru desemnarea câștigătorului licitației pentru spațiile duty-free. 

În mai 2023, CNAB a atribuit contractul pentru “servicii de asistență pe tot parcursul derulării procedurilor de atribuire a spațiilor comerciale pentru profilele alimentație publică și travel retail din cadrul Aeroportului Internațional Henri Coandă București (AIHCB), pînă la semnarea viitoarelor contracte, incluzând elaborarea cerințelor specific și a proiectelor de contract”.

Citește și: Cinci tipologii de pasageri în aeroport. Cum se schimbă personalitatea acestora înaintea zborului

În valoare de 79.900 Euro contractul a fost câștigat de compania franceză Public Tender & Marketing PTM, a unui expert în veniturile aeroporturilor, Erich Trichot, și una daneză, a unui fost director de aeroporturi, Alan Bork. 

Consultantul francez a oferit în trecut servicii de consultanță inclusiv celor de la Lagardere. 

Pe repede înainte, cei doi consultanți au ajutat CNAB să organizeze într-un ritm extrem de accelerat o licitație pentru desemnarea câștigătorului pentru spațiile duty-free.

Lagardere, suspectată că a fost favorizată

Calendarul acestei licitații suspecte a fost extrem de scurt și bănuit a fi fost făcut în favoarea Lagardere.

Vezi aici calendarul extrem de scurt al licitației

Practic într-o lună companiile interesate ar fi trebuit să consulte toată documentația procedurii unde doar contractul cu anexele au avut 280 de pagini plus încă 65 de pagini plus anexele. După care să întocmească propria ofertă formată din alte sute de pagini. 

Acestei proceduri extrem de strânse i s-au adăugat și suspiciuni legate de favorizarea unui anumit competitor înscris la licitație. 

“Din analiza documentației licitației, putem constata faptul că aceasta a fost întocmită în considerarea exclusivă a potențialului economic și financiar al unui singur anumit operator economic, în speță Lagardere Travel Retail. Am găsit și indicii privind existența unei înțelegeri între CNAB/BRM și Lagardere Travel Retail care constau în stabilirea unor criterii tehnice care să nu poate fi îndeplinite decât de către Lagardere Travel Retail”, au declarat sub protecția anonimatului pentru Newsweek România surse care au participat la această procedură. 

Aceste criterii tehnice se referă la stabilirea cifrei de afaceri a ofertanților, numărul locațiilor de tip duty-free operate în spațiul UE cât și în afara acestuia, la faptul că ofertantul își poate alege ca și piață de referință un aeroport din portofoliul propriu etc 

Sursele citate spun că toate aceste criterii au restrâns libera competiție și au favorizat doar un singur ofertant, cel care a și fost declarat câștigător în final. 

“Suspiciunea existenței unei înțelegeri între CDNAB/BRM și Lagardere travel Retail este probată și ca urmare a faptului că documentația licitației a fost întocmită de un consultant al Lagardere Travel Retail”, susțin sursele citate. 

Lagardere este deținută de grupul Vivendi cu puternice conexiuni chinezești. 

Investitori deținuți de statul chinez și-au sporit în ultimii ani numărul de acțiuni și influența în grupul francez. Este vorba de  jd.com, cel mai mare retailer online din China, rivalul Alibaba, și China Jianjyn Investment (JIC), un fond de investiții al statului chinez, care a achiziționat o tremie din acțiunile filialei din Asia a Lagardere. 

Francezii, siguri că vor câștiga

Oficialii francezi ai Lagardere au afișat tot timpul o siguranță în privința câștigării contractului de pe Otopeni. 

Nu numai cel pentru spațiile duty-free pe care și l-au adjudecat dar și cel pentru spațiile de catering/mâncare a căror procedură de licitație a fost lansată zilele acestea. Unde participă de asemenea.

Într-un răspuns pentru Newsweek România, oficialii Lagardere Travel susțineau, în urmă cu șapte luni, că intențiile lor în privința extinderii pe aeroportul Henry Coandă au fost făcute publice: 

“ Lagardère Travel Retail este construită pe o cultură a transparenței și a practicilor corecte de afaceri, aderând la principiile de concurență deschisă care creează premisele pentru a oferi clienților servicii de calitate. 

Date fiind prezența noastră de lungă durată în România și interesul nostru strategic de a dezvolta o ofertă completă pentru pasagerii români, compania și-a exprimat în mod deschis și public interesul de a participa în orice fel de procedură de licitație publică pentru operațiunile de retail de călătorie din Aeroportul București Otopeni, având în vedere expirarea în viitorul apropiat a contractelor cu actualii operatori și ținând cont de cadrul local legal în vigoare. 

Misiunea noastră este de a asigura servicii de retail de înaltă calitate călătorilor și suntem încrezători că acest lucru poate fi realizat doar printr-un proces de licitație publică deschisă, transparentă și competitivă”.

George Dorobanțu, directorul CNAB declara, la rândul său în urmă cu mai bine de un an, că Lagardere și-a exprimat public intenția de a participa la licitația pentru spațiile de pe Otopeni și că a avut numeroase întâlniri cu aceștia. 

“Reprezentanții Lagardere au solicitat de a lungul timpului mai multe întâlniri cu reprezentații CNAB. Ultima întâlnire cu aceștia a avut loc la finalul lunii aprilie ca urmare a unui eveniment al mediului de afaceri, la care au fost prezenți și reprezentații Ministerul Transportului și care a avut ca tematică sectorul transporturilor aeriene, fiind organizat și găzduit de către Ambasada Franței și Asociația Aeroporturilor din România. 

Scopul întâlnirii solicitate către CNAB a fost prezentarea în linii generale a portofoliului și a experienței pe care o are Lagardere în relație cu alte aeroporturi din UE, precum și discutarea la nivel general a obiectivelor strategice ale CNAB în ceea ce privește dezvoltarea capacitaților viitoare, respectiv a facilitaților existente din punct de vedere al activităților comerciale Food și Non Food“, afirma Dorobanțu. 

Șpăgi de 22 milioane Euro

Afacerea spațiilor duty-free a ajuns, la începutul acestui an, și pe masa DNA. 

Procurorii au acuzat foști directori ai Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB) și doi oameni de afaceri, Cătălin Lăscuț patronul firmei Millenium Pro Design SRL, și Saadeh Hardan, directorul general al firmei Dnata Catering SRL, deținută de gigantul din Emiratele Arabe Unite Emirates, că au făcut presiuni pentru prelungirea ilegală a contractelor de închiriere pentru spațiile magazinelor duty free și a celor de catering/mâncare de pe Aeroportul Otopeni. 

Schema cuprindea și mite amețitoare de numai puțin de 22,4 milioane de Euro. 

Conform estimărilor Newsweek România, afacerile celor două companii atingeau anual circa 200 milioane de Euro. 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te