CFR nu are un plan de intervenție pentru situații de urgență. Se improvizează

DE Bianca Iosef | Actualizat: 03.08.2021 - 23:57
CFR nu are un plan de intervenție pentu situații de urgență. Se improvizează. Foto Asociația Metrou Ușor
CFR nu are un plan de intervenție pentu situații de urgență. Se improvizează. Foto Asociația Metrou Ușor

CFR Călători improvizează atunci când e nevoie să intervină de urgență la trenurile blocate. Sunt patru ingredienten ale situației dezastruoase din această vară de pe căile ferate.

SHARE

Lipsa unei proceduri clare în caz de situații de forță majoră, timpul de reacție exagerat de mare, inexistența unor locomotive ajutor garate în puncte bine stabilite și insuficiența locomotivelor diesel, multe dintre acestea fiind defecte în depouri sunt ingredientele situației dezastruoase din această vară, de pe căile ferate. 

Aceste patru probleme au făcut ca mii de călătorii să rămână blocați în câmp, în garnituri de tren defecte, făcă ca reprezentanții CFR Călători sau CFR Infrastructură să intervină la timp, arată Asociația „Metrou Ușor”, un ONG care se preocupă de mobilitatea urbană durabilă și de transporturi în general.

Așa s-a ajuns și la recordul negativ înregistrat între 28 și 29 iulie, când un tren a făcut 24 de ore de la Mangalia la Timișoara, din cauza inițial a blocării liniilor de către copacii doborâți de furtună, dar apoi din cauza locomotivelor de intervenție care s-au defectat de două ori pe drum. 

Citește și: Coșmar pe căile ferate: trenul Timișoara-Mangalia, două locomotive defecte, 13 ore întârziere

Trebuie sacrificat parcursul altor trenuri în situații de urgență

„Din informațiile noastre, singura locomotivă-ajutor disponibilă miercuri seara (pe 28 iulie n.r.) avea tracțiune electrică și se afla tocmai în Chitila, nefiind posibilă deplasarea până la Fundulea din cauza catenarei distruse de furtună”, au precizat cei de la Asociația Metrou Ușor.  

ONG-ul a arătat că pe întreaga rută M800, pe care o urma trenul defect, singurele variante de locomotive pe diesel de rezervă ar fi fost fie la București, fie la Slobozia. Dar oricare dintre aceste două variante ar fi însemnat sacrificarea unui alt tren.

Situația este una similară și pentru ruta M700. Locomotivele de urgență ar putea veni doar de la capetele liniei, adică de la București sau de la Galați. Pe întreg traseul nu există locomotive în caz de urgență, spre deosebire de acum 10 ani, când se aflau în 3 stații: Urziceni, Făurei și Ciulnița.

Citește și: Directorul CFR, după ce 30 de copii au stat blocați opt ore în tren: „De ce mă întrebați pe mine?"

Existau soluții

Cei de la Asociația Metrou Ușor spun că este de neînțeles cum de nu s-au găsit alte soluții pentru preluarea celor din tren,între care se aflau și 30 de copii.

„Bucureștiul dispune de resurse logistice importante și se află la o distanță rezonabilă față de locul incidentului”, a scris ONG-ul. Aceștia au mai spus că ar mai si fost varianta să fie trimise „autobuze STB pentru a aduce călătorii în București, cel mai apropiat terminal STB fiind la doar 11 km de Fundulea, respectiv cel mai apropiat garaj la doar 30 km, distanțe ce pot fi parcurse în aproximativ 30-40 de minute.”

Asociația susține că depoul București este plin de locomotive, dar că multe dintre acestea sunt defecte. Nu de puține ori au fost împrumutate locomotive de la alte depouri pentru a tracta trenurile unde există porțiuni neelectrificate.

Numeroasele probleme de pe căile ferate din această vară demonstrează starea proastă în care au ajuns trenurile CFR. În ultimii 50 de ani, locomotivele au fost reparate de nenumărate ori, dar niciodată complet, iar reparațiile făcute sunt rudimentare din cauza lipsei de fonduri și de aparatură de specialitate, susțin cei de la Asociația „Metrou Ușor”.

În plus, locomotivele funcționale sunt împrumutate firmelor private contra cost, mai scrie asociația.

Citește și: CFR închiriază locomotivele bune la privați și pentru călătorii săi ține locomotivele defecte

Este nevoie de bani

ONG-ul amintește că este nevoie disperată ca Ministerul Transporturilor să investească sume mari de bani în calea ferată românească, pentru a moderniza magistralele, căile ferate și depourile, dar și pentru a repara locomotivele stricate și abandonate.

Cu banii ar mai trebui „să continue achiziția de material rulant nou, să întocmească o procedură clară de intervenție în caz de urgență și, nu în ultimul rând, să desemneze pe termen lung o conducere profesionistă care sa poată realmente reforma CFR-ul.”

În data de 29 iulie, un tren care venea de la mare s-a defectat de mai multe ori. Din acest motiv, 30 de copii au rămas blocați în tren pentru mai bine de 24 de ore fără apă, mâncare, telefoane mobile sau curent. Una dintre locomotivele care ar fi trebuit să îi salveze pe călători s-a defectat în timpul efectuării probelor, iar pasagerii ai fost nevoiți sa aștepte o a doua locomotivă.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te