Studiul de pre-fezabilitate pentru Autostrada Unirii - A8 Târgu Mureș – Iași a fost făcut pe genunchi, în 2007, de Iptana, firma de casă a CNADNR, actuala CNAIR.
De atunci, nu s-a săpat nici măcar un metru. Primul contract de execuție aferent Autostrăzii A8 a fost semnat în septembrie 2023 (Leghin-Moțca), iar acest segment va intra în șantier în luna februarie 2025.
Iar pe 20 ianuarie 2025 autoritățile au anunțat câștigătorul licitației pentru al 2-lea lot, Pipirig - Vânători Neamț. Contractul va putea fi semnat în termen de 10 zile, dacă nu vor fi depuse contestații.
Citește și: Autostrada Unirii. Anul se încheie fără lucrări pe A8, dar cu jumătate din autostradă în licitație
Autostrada Unirii de 5.300.000.000 €: Când se sapă prima groapă?
Autostrada A8, supranumită Autostrada Unirii, se întinde pe traseul Târgu Mureș - Ditrău - Poiana Largului - Târgu Neamț - Pașcani - Târgu Frumos - Iași - Ungheni, și are o lungime proiectată de 310 km.
Primul contract de execuție a fost semnat în septembrie 2023 (Leghin-Moțca), iar acest segment va intra în șantier în luna februarie 2025. Și, este de așteptat ca, în primăvară, să înceapă lucrările și la podul de peste Prut, de la Ungheni.
Sectorul montan al autostrăzii este în licitație pe toate segmentele, în timp ce tronsonul ieșean (Moțca-Ungheni) a intrat în ultima fază pentru lansarea procedurilor, potrivit apix.ro.
Iar, pe 20 ianuarie 2025, autoritățile au anunțat câștigarea licitației pentru un al doilea tronson al A8.
Citește și: Autostrada de 5.300.000.000 € care are nevoie de 22.000 de muncitori. Trece prin inima munților
„SPEDITION UMB a câștigat contractul pentru construcția lotului Pipirig - Vânători Neamț (Leghin), parte a autostrăzii Târgu Mureș - Târgu Neamț (A8)!
Contractul este finanțatat prin Programul Transport (PT) 2021-2027 și are valoare de 2,69 miliarde lei (făraTVA).
Constructorul român are la dispoziție 48 de luni (din care 12 luni perioada de proiectare și 36 de luni perioada de execuție a lucrărilor) pentru finalizarea acestui lot în lungime de 19,3 km.
Pe traseu vor fi construite și 7 tuneluri (5 bidirecționale și 2 unidirectionale), cu o lungime însumată de 1,44 km:
- tunel bidirecțional (490 m) situat în apropierea localității Pîțîligeni,
- tunel unidirecțional pe calea 1 (90 m) situat în apropierea localității Pîțîligeni,
- tunel bidirecțional (70 m) situat în apropierea localităților Pîțîligeni-Stînca,
- tunel bidirecțional (130 m) situat în apropierea localităților Pîțîligeni-Stînca,
- tunel unidirecțional pe calea 1 (80 m) situat în apropierea localităților Pîțîligeni-Stănca,
- tunel bidirecțional (300 m) situat în apropierea localității Stânca,
- tunel bidirecțional (280 m) situat în apropierea localității Stânca.
Contractul va putea fi semnat în termen de 10 zile, dacă nu vor fi depuse contestații”, a anunțat directorul CNAIR, Cristian Pistol, pe pagina sa de Facebook.
Pe hârtie, se lucrează de 18 ani la Autostrada Unirii
Studiul de pre-fezabilitate pentru Autostrada Unirii - A8 Târgu Mureș – Iași a fost gata în 2007. Dar, a fost făcut pe genunchi de Iptana, firma de casă a CNADNR, actuala CNAIR.
„Începem în 2007 când s-a derulat licitația și realizarea studiului de pre-fezabilitate făcut pe genunchi de către defuncta Iptana, firma de proiectare de casă a CNAIR, pardon CNADNR. O cariocă groasă pe hartă.
Ajungem repede în 2009 cu licitații și apoi 2010 până la început de 2011 cu întocmire studii de fezabilitate pe 3 sectoare: Târgu Mureș-Ditrău (Search, 3,3 milioane lei), Ditrău-Târgu Neamț (Iptana, 3,8 milioane lei), Târgu Neamț-Iași-Ungheni (Inocsa, 3,14 milioane lei).
Bani de nimic, aproximativ 0,03% din valoarea estimată a autostrăzii când experții recomandă vreo 2%. Documentații făcute din birou și băgate la sertar”, au explicat, cu ceva timp în urmă, specialiștii Asociației Pro Infrastructură, pe Facebook.
2012: Comisia Europeană acceptă A8 în rețeaua TEN-T Core
„Martie 2012: Comisia Europeană acceptă A8 în rețeaua TEN-T Core, adică este coridor principal de transport rutier la nivel comunitar. Vine iulie 2012 când se aprobă indicatorii tehnico-economici: 8,9 miliarde euro costuri estimate pentru 311 kilometri de autostradă.
2013. Să râdem cu Ponta și Șova. Bâlbe și poticneli cu-al lor minister al "Marilor Proiecte". A8 ba e prioritate, ba nu. Nu se mișcă nimic, an irosit complet.
30.05.2014. Se lansează trei licitații de actualizare a studiilor de fezabilitate vechi din 2009/2010 la costuri ceva mai aproape de realitate: 99,1 milioane lei pe toate cele trei secțiuni însă se contractează doar tronsonul Târgu Mureș-Ditrău, cu Search, pe suma de 22,7 milioane lei. Preț de vreo 7 ori mai mare decât la maculatura ieftină anterioară, dar tot puțin ca să iasă ceva de calitate. Celelalte două sunt anulate, rămânem cu ce aveam în 2010, adică nimic.
Citește și: VIDEO Unde se construiește prima intersecție de autostrăzi de tip turbion din România
Contractul cu Search se semnează în 20.05.2015. Iulie 2015-septembrie 2016: nu există finanțare, contractul este suspendat de CNAIR. Ordinul de începere este dat în 20.11.2016.
Decembrie 2016: șase-șase vine Curtea de Conturi și apoi apare și DNA! Funcționarul român rămâne ca căprioara în fața farurilor și, în loc să explice organelor de control de ce este nevoie de actualizarea studiilor, bagă capul în nisip ca struțul și blochează complet atât contractul cu Search, cât și re-lansarea licitațiilor similare pe Ditrău-Târgu Neamț și Târgu Neamț-Iași. 8 luni de zile nicio veste, niciun fel de asumare a răspunderii.
Data stelară 10.08.2017. La o conferință cu organizațiile de mediu la care am participat și noi, chiar la Ditrău, CNAIR anunță din senin că reziliază contractul cu Search, motivând că "studiile" vechi din 2010/2011 sunt bune și pot sta la baza licitației de lucrări”, continuă Asociația Pro Infrastructură.
Timpul trece, leafa merge
„Șefii CNAIR reziliază pe furiș contractul semnat cu Search în 19.01.2018, deși nu erau obligați (...)
Blocaj total. Timpul trece, leafa merge! Adunăm încă un an aruncat pe geam. Vă aduceți aminte de Neaga? Narcis Neaga, șeful CNAIR. Promite în 06.07.2018 că lansează în "trimestrul IV 2018" licitațiile cerute exasperant de noi.
Realitatea? Nu se întâmplă nimic. Ministrul Lucian Șova anunță că se actualizează Târgu Mureș-Ditrău-Târgu Neamț, iar de acolo până la Iași se face PPP. Doar o fumigenă. 2018 este daună totală cu povești PPP vândute de guvernul Dăncilă”, mai scrie API.
Legea Autostrăzii A8
„În 29.11.2018 Parlamentul aprobă în premieră Legea Autostrăzii A8 (nr. 291/2018), completată în octombrie 2021 cu o ordonanță care dă și termene de finalizare: sfârșit de 2026 pe Târgu Neamț-Iași, respectiv de 2030 pentru zona montană până la Târgu Mureș. Am susținut și noi inițiativa însă, fără sancțiuni, legea este doar o palidă "asumare" politică și cam atât, realitatea tehnică fiind cea pe care o citiți în aceste rânduri.
Într-un final, în 05.02.2019, CNAIR scoate la licitație completarea studiului de fezabilitate al Autostrăzii A8 Târgu Mureș-Târgu Neamț. Am explicat atunci de ce prețul estimat de 30 milioane lei pentru 211 kilometri este o glumă. Proastă. De fapt, și mai proastă este vestea că, în 27.05.2019, se atribuie contractul spaniolilor de la Acciona pe doar 17,6 milioane lei fără TVA, având un singur concurent, pe cei de la Search.
Citește și: Autostrada Unirii, ţinută pe dreapta: Cinci ani pe hârtii oficiale şi niciun metru de asfalt
Prin comparație, contractul reziliat cu Search pe cei aproximativ 100 kilometri Târgu Mureș-Ditrău a fost de 22,7 milioane lei, iar cu Acciona s-a parafat înțelegerea pentru 211 kilometri pe doar 17,6 milioane lei. Aici este sursa problemelor care ne duc în prezent...
În 01.09.2020, CNAIR lansează licitația și pe Târgu Neamț-Iași-Ungheni. Pe lângă completarea SF, se face și proiectul tehnic. CNAIR primește 3 oferte în 25.11.2020 și în 13.04.2021 atribuie contractul celor de la Consitrans. Valoare estimată pentru 100 kilometri? 62 milioane lei, iar Consitrans câștigă cu 58,8 milioane”, conchide API.
În prezent, sunt două autorități care gestionează Autostrada A8, CNAIR și CNIR. Care e stadiul proiectelor
În prezent, sunt două autorități care gestionează autostrada A8: Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), explică
apix.ro.
CNAIR gestionează, la acest moment, patru segmente din autostrada A8: două licitații sunt adjudecate, iar celelalte două sunt în curs de adjudecare. La acestea se adaugă și podul de la Ungheni, parte din A8. Pentru a afla detalii despre fiecare segment în parte, accesați linkul vizibil în cazul fiecărui tronson.
Stadiul la zi al fiecărui segment:
- capătul vestic al sectorului montan, între Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km) și legătura A8 cu A3 (2,4 km): constructorul desemnat este firma turcă Nurol – în prezent se desfășoară etapa de proiectare
- capătul estic al sectorului montan, între Leghin și Moțca (30 km): constructorul desemnat este grupul de firme UMB – a fost încheiată etapa de proiectare, iar, din februarie, vor începe lucrările (este primul segment din A8 care ajunge în fază de lucrări)
- Miercurea Nirajului – Sărățeni (23,4 km), parte din sectorul montan: sunt depuse oferte de două companii cu experiență din Turcia (Nurol și Ozaltin). Termenul de evaluare a ofertelor este 31 decembrie 2025
- Pipirig – Vânători/Leghin (19,3 km): CNAIR a anunţat luni, 20 ianuarie 2025, că UMB a câştigat licitația.
- podul de peste Prut de la Ungheni – a fost semnat contractul în septembrie 2024 cu firma Ness Proiect Europe, iar primele 6 luni sunt dedicate proiectării
CNIR a preluat de la CNAIR patru loturi din sectorul montan (între Sărățeni și Pipirig), respectiv 116 km.
Toate cele patru loturi sunt în fază de licitație. CNIR va gestiona și autostrada Iașului, parte din A8, între Moțca, Iași și Ungheni, iar, pe acest tronson, licitațiile sunt în curs de lansare.
Stadiul la zi a segmentelor gestionate de CNIR:
- Sărățeni-Joseni (32,4 km) – segment în fază de licitație, iar singura ofertă a fost depusă de UMB. Termenul de evaluare este 16 iunie 2025
- Joseni-Ditrău (14,4 km) – segment în fază de licitație, sunt depuse cinci oferte: Nurol, Geiger, Danlin XXL, MIS Grup și UMB. Termenul de evaluare este 16 iunie 2025
- Ditrău-Grințieș (37,9 km) – segment în fază de licitație, iar singura ofertă a fost depusă de UMB. Termenul de evaluare este 19 iunie 2025
- Grințieș-Pipirig (31,5 km) – segment în fază de licitație, iar ofertele pot fi depuse până pe 27 februarie, cu termen de evaluare a acestora până pe 15 iulie 2025
- Moțca – Tg Frumos (31,5 km) – documentația tehnică a fost transmisă spre validare în vederea publicării anunțului de licitație (încă din 18 decembrie)
- Tg Frumos – Lețcani (28,6 km) – urmează să fie transmisă documentația tehnică pentru publicarea anunțului de licitație
- Lețcani – Iași – Ungheni (33,2 km) – se lucrează la o nouă lotizare astfel încât să fie prioritizate anumite secțiuni