Povestea uitată a primei mărci de mașini de pe teritoriul României de astăzi a început în 1909
Data publicării: 19.10.2025 • 10:00
Data actualizării: 19.10.2025 • 10:01

Primele mașini făcute pe teritoriul României de astăzi nu au fost nici Malaxa, nici IMS / ARO, nici Dacia. Povestea mărcii a început în anul 1909.
România are rădăcini puternice în industria auto mondială încă de la începutul secolului XX.
Dacă patentul primului automobil din lume a fost depus de Karl Benz în 1885, pe teritoriul României de astăzi prima fabrică de mașini a început producția în 1910, la Arad.
Citește și: VIDEO Când românii au proiectat ARO 16, constructorii europeni habar nu aveau ce e ăla SUV de oraș
Povestea uitată a primei mărci de mașini de pe teritoriul României de astăzi a început în 1909
Povestea primei mărci de mașini de pe teritoriul României de astăzi a început în 1909, la Arad, regiune aflată sub controlul Imperiului Austro-Ungar până în 1918, după Primul Război Mondial, când a luat naștere prima fabrică auto – MARTA (Magyar Automobil Reszveny Tarsasag Arad).
Terenul a fost pus la dispoziție de autorități, halele au fost ridicate repede și spre sfârșitul anuui 1909 a început producția de autobuze, camioane și motoare pentru locomotive, sub licență Westinghouse (SUA).
Citește și: FOTO Apariție epocală: A fost găsit și recondiționat primul Aro 24 fabricat la Câmpulung în 1969
Iar în 1910, MARTA a început și producția de automobile, tot sub licență Westinghouse.
Au fost produse mai multe modele de automobile, cu diferite caroserii, precum Dublu-Phaeton, Landolet, Limuzină, etc. Motoarele erau cu patru cilindri, de 20, 30 sau 40 de cai putere. În timp ce mașinile cu motoare de 20 sau 30 de cai aveau transmisie cu cardan, cele cu motoare de 40 de cai aveau transmisie pe lanţ.
Între 1909 și 1912, când compania Westinghouse a intrat în faliment, MARTA a produs aproximativ 150 de automobile, informează Retro Auto Romania.
Apoi, salvarea a venit de la austriecii de la Austro-Daimler, care au preluat fabrica, reorganizând producția și lansând noi modele sub licență proprie.
Unul dintre acestea a devenit extrem de popular ca taxi în Europa Centrală — un autoturism ușor, cu motor în 4 cilindri, de 2.5 litri și 22 CP.
În 1926, producția de automobile la Arad s-a încheiat. Utilajele au fost mutate la Brașov, unde a luat naștere Întreprinderea Aeronautică Română (IAR), care avea să devină ulterior Uzina Tractorul Brașov (UTB).