Autostrada Ploiești–Brașov, după 2030. Se caută un partener privat, idee promovată de Adrian Năstase

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 17.04.2024 - 17:57
Autostrada Ploiești – Brașov mai așteaptă. Ciolacu reia tema PPP, promovată încă din 2004 de Năstase - Foto: digifm.ro - Rol ilustrativ

Autostrada Ploiești – Brașov mai așteaptă. Guvernul se pare că nu are bani. Premierul Marcel Ciolacu a deschis subiectul finanțării în cadrul vizitei în Qatar, reluând astfel tema PPP (Parteneriat Public Privat) promovată încă din 2004 de Năstase. Apoi, de Tăriceanu și Boc.

SHARE

Una dintre cele mai așteptate autostrăzi din România, Autostrada Ploiești – Brașov, nu va fi construită nici în 2030. Nu e gata nici pe hârtie, CNAIR prelungind până în ianuarie 2025 realizarea studiului de fezabilitate, iar Guvernul se pare că nu are bani. Un singur lucru pare cert, va fi cu taxă. 

Autostrada Ploiești – Brașov mai așteaptă. Ciolacu reia tema PPP, promovată încă din 2004 de Năstase

Epopeea traficului infernal de pe DN1 Ploiești - Brașov și a autostrăzii de pe Valea Prahovei pare fără sfârșit, chiar dacă ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a promis, pe 16 martie 2024, că drumul va fi gata până în 2030.

Contractul pentru documentația tehnică (studiu de fezabilitate și proiect tehnic) pentru Autostrada Ploiești - Brașov a fost semnat în februarie 2021, pentru o ofertă de 47 milioane lei și o durată de 42 de luni, din care primele 30 de luni (doi ani și jumătate) studiul de fezabilitate, termenul de predare fiind septembrie 2024.

Citește și: Premierul Ciolacu, la Doha: Îmi doresc ca România să fie poarta de investiţii a statului Qatar în UE

Dar, CNAIR l-a prelungit până în ianuarie 2025. Iar Guvernul caută în continuare bani pentru Autostrada Ploiești - Brașov.

Aflat într-o vizită de lucru în Qatar, premierul Marcel Ciolacu, a deschis subiectul finanțării Autostrăzii Ploiești - Brașov cu Şeicul Mohammed bin Abdulrahman bin Jassim Al Thani, omologul său qatariot. 

”Ne dorim să dezvoltăm Portul Constanţa pentru a juca un rol cheie în platforma logistică şi în perspectiva procesului de redresare şi reconstrucţie a Ucrainei.  Avem nevoie de experienţa companiilor qatareze în ceea ce priveşte managementul şi operaţiunile portuare, dar şi digitalizarea şi dezvoltarea portului.

De asemenea, vom discuta şi posibilitatea altor proiecte de infrastructură, printre care dezvoltarea capacităţii Aeroportului Internaţional din Timişoara, finanţarea construcţiei autostrăzii Comarnic-Braşov şi modernizarea căii ferate Predeal-Braşov”, a spus premierul Ciolacu, într-o conferință la Doha, adăugând că vorbim de proiecte mature, care pot fi realizate în parteneriat public-privat.

Şeful Executivului a mai declarat că le-a solicitat miniştrilor prezenţi alături de el să îşi prezinte proiectele şi să valorifice oportunitatea pe care o avem pentru atragerea de investiţii în România.

Așadar, nu se știe când va fi gata Autostrada Ploiești - Brașov, dar e clar că va fi prin PPP, cu taxă, dacă nu se schimbă lucrurile, cum s-a mai întâmplat cu câțiva ani în urmă. 

Citește și: Se fac foraje pe Autostrada Ploiești – Brașov. Dar nu pentru lucrări, ci pentru proiect

Ideea parteneriatului public privat (PPP) pentru Autostrada Ploiești - Brașov, cel puțin, nu este deloc o noutate. Prima dată, a fost promovată în 2004, acum 20 de ani, pe vremea Guvernului Adrian Năstase. 

Concret, Guvernul Năstase a semnat în 2004, cu francezii de la Vinci, un contract pentru construirea a 36 de kilometri de autostradă între Comarnic şi Predeal prin PPP.

Apoi, în 2007, Guvernul condus de Călin Popescu Tăriceanu, liderul PNL la acea vreme, a modificat legea parteneriatului public privat şi tronsonul Comarnic - Braşov a fost propus spre realizare în sistem de concesiune.

A venit criza din 2008, iar abia în 2010 Guvernul Boc a parafat un contract de concesiune cu francezii de la Vinci şi grecii de la Aktor. După 3 luni, însă, consorţiul Vinci-Aktor a denunţat unilateral contractul. 

Au mai trecut 4 ani și, în 2014, Guvernul Ponta a negociat cu Vinci, Strabag şi Aktor un contract de 8,5 miliarde de euro, urmând ca lucrările la acest tronson să se finalizeze în 4 ani.

Dar, n-a ieșit. În 2015, Guvernul a pus stop contractului, motivând că nu şi-ar fi putut respecta angajamentele faţă de Comisia Europeană şi FMI privind indicatorii macroeconomici (deficit bugetar şi datorie publică).

În 2019, Guvernul Dăncilă a anunţat că reunţă la ideea parteneriatului public privat şi că Autostrada Comarnic -Braşov va fi construită din fonduri publice.

Iar în 2020, Guvernul Orban a discutat în şedinţa executivului anularea procedurilor de contractare a investiţiilor în parteneriat public privat, inclusiv pentru construcţia A3 Comarnic - Braşov.

În februarie 2021, CNAIR a semnat contractul pentru documentația tehnică (studiu de fezabilitate și proiect tehnic) pentru Autostrada Ploiești - Brașov, pentru o ofertă de 47 milioane lei și o durată de 42 de luni, din care primele 30 de luni (doi ani și jumătate) studiul de fezabilitate, termenul de predare fiind septembrie 2024. Dar, în martie 2024, CNAIR l-a prelungit până în ianuarie 2025.

Tot în martie 2024, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a reaprins ideea PPP pentru Autostrada Ploiești -Braşov.

Dar „tema” a fost enunțată și de premierul Nicolae Ciucă, în august 2022. „Este o problemă care nu s-a rezolvat de 30 de ani. Trebuie să fie odată asumată. În momentul de față nu este prevăzută în master-plan și în PNRR. Ca atare nu poate fi finanțată din fonduri europene. Soluția discutată a fost un parteneriat public – privat. Vom anunța o decizie pentur autostrada Comarnic – Brașov cât de curând”, a declarat premierul Nicolae Ciucă, în august 2022.

"Există o listă de proiecte, toate eligibile pe programe europene, toate, doar că n-ajung banii europeni. Care se termină vor avea finanțare.

Dacă se termină mai repede Pașcani-Suceava sau Pașcani-Siret, din acea sumă din banii europeni acea sumă va fi decontată. Toate aceste lucruri te duc până la 40 de miliarde, oricât am face noi, maxim.

Diferența ca să ajungi la acea rețea decentă e de încă 30 de miliarde. Pentru aceste 30 de miliarde, poate Craiova – Severin – Caransebeș – Lugoj va fi pe PPP (...) 

Comarnic – Brașov, (PPP, n.r.) poate fi o soluție. Dacă lucrurile vor înainta foarte repede, am dat exemplu sectorul de la Codlea, dacă semnăm anul acesta, și vom semna anul acesta contractul, va fi pe bani europeni, nu va fi pe PPP”, a declarat Sorin Grindeanu, pe 16 martie 2024, la Digi 24.

Întrebat dacă autostrada Comarnic-Brașov va fi cu taxă în cazul în care va fi realizată prin PPP, ministrul a răspuns:

"Aproape sigur da. Scuzați-mă, am mers cu toții în Europa. În momentul în care vom ajunge totuși la un sistem cât de cât decent de autostrăzi în România, eu cred că va exista un sistem de vinietă, de taxe.”

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te