Pe 9 mai 2025, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat, pe pagina sa de Facebook, că CNIR a atribuit contractul pentru proiectarea Autostrăzii București - Giurgiu, cunoscută și drept „Autostrada camionagiilor”, și că firma care a câștigat licitația are 16 luni să traseze drumul schițat din anii 1970, de pe vremea lui Ceaușescu.
„CNIR a atribuit contractul pentru proiectarea Drumului de mare viteză București-Giurgiu.
Asocierea de firme din România care a câștigat licitația pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate va avea la dispoziție 31,2 milioane lei (fără TVA), sumă asigurată prin Programul Transport 2021-2027 și 16 luni, pentru a finaliza proiectarea.
În baza acestui contract se va stabili profilul viitorului drum de mare viteză (autostradă sau drum expres), traseul și punctul de conexiune cu frontiera dintre România și Bulgaria, prin noul pod peste Dunăre din zona Giurgiu -Ruse.
Contractul va putea fi semnat după 10 zile, dacă nu vor fi depuse contestații”, a anunțat Grindeanu.
Citește și: VIDEO Primul ciot de autostradă inaugurat în 2025. Are 15 km și e gata cu 3 luni mai devreme
„Autostrada camionagiilor” nu poate fi trasată nici pe hârtie, deși a fost schițată din anii 1970.
În termenul legal, pe 20 mai 2025, în ultima zi a perioadei legale de 10 zile, Compania Națională de Investiții Rutiere a anunțat că a fost depusă o contestație la contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate al Autostrăzii București - Giurgiu, de către Activ Proiectare Infrastructură, unul dintre cei 11 ofertanți din cadrul procedurii de achiziție.
„Contestație la contractul pentru Studiul de Fezabilitate al Drumului de mare viteză București-Giurgiu
Ideea unei autostrăzi București - Giurgiu a fost trasată pe hartă prima dată în anii 1970 și, de câțiva ani buni, figurează și în Coridorul de Transport Pan-European nr. IX.
Însă, abia în 2024, autoritățile de la București s-au hotărât să lanseze licitația pentru realizarea Studiului de Fezabilitate (SF) pentru A5, drumul de viteză ce ar putea fi supranumit „Autostrada camionagiilor”, având în vedere că ar prelua cel mai mare trafic de TIR-uri care tranzitează România de la Arad spre Bulgaria, Turcia și Grecia.