Transformarea electrică Kia: De la popularul e-Niro, la e-Soul-ul de lifestyle și avangardistul EV6

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 17.05.2021 - 14:36

Kia a pornit pe calea electrificării în 2014, cu prima generație a crossover-ului urban e-Soul. Coreenii au început, însă, să dea fiori concurenței din 2018, cu e-Niro, model care și acum se numără printre cele mai populare mașini electrice. Și, transformarea brandului continuă.

SHARE

Kia a apărut în 1952, după ce producătorul coreean de țevi și biciclete Kyungsung Precision Industry, fondat la sfârșitul anului 1944, și-a schimbat numele în Kia Industries. Din 1957, Kia a început să producă motorete Honda sub licență. Iar din 1962 a produs camioane Mazda sub licență. Prima uzină auto Kia integrată, Sohari, a fost deschisă în 1973 și, din 1974, Kia a s-a apucat și de automobile. Primul model a fost Kia Brisa, o furgonetă derivată din modelul Mazda Familia.

În Europa, Kia a pus piciorul la începutul anilor 1990 și, în mai puțin de zece ani, modelele Rio, Sportage și Sorento au atins un nivel de popularitate neobișnuit pentru o marcă „nouă”. Vizionari, coreenii și-au diversificat continuu gama europeană și, pentru a răspunde cât mai bine cerințelor clienților de pe „bătrânul continent”, și-au făcut propriul studio de design la Frankfurt, în Germania. În 2006, Kia și-a deschis propria fabrică în Europa, în Slovacia.

Citește și: Skoda Enyaq iV, votată Best Electric Car in Romania 2021. Kia e-Niro a luat premiul de popularitate

În ianuarie 2021, de exemplu, Kia a atins cea mai mare cotă pe piața auto europeană: 4% (3,5% cota de piață pe întreg anul 2020). Iar în primul trimestru din 2021, cota de piața a Kia în Europa a fost de 3,7%, cu un volum de 113.812 unități, conform datelor ACEA – Asociația Constructorilor Europeni de Automobile. Și, interesant, 28% din vânzările totale ale Kia în Europa în T1 2021 au fost mașini electrificate - hybrid, plug-in hybrid și 100% electrice.

Evoluția crossover-ului urban, 100% electric, e-Soul

Prima versiune electrică a crossover-ului urban Kia Soul a apărut în 2014. Dispunea de un motor electric care dezvolta 109 cai putere și un cuplu de 285 Nm și de o baterie cu capacitate de 27 kWh, ce îi asigura o autonomie de până la 165 de kilometri. Apoi, la facelift-ul din 2018, Soul EV a primit o baterie de 30 kWh.

Citește și: Reducere de până la 10.700 €, pentru un autoturism electric prin Rabla și Rabla Plus 

Cea de-a treia generație Kia e-Soul, care a fost lansată în 2020, a evoluat la toate capitolele, iar versiunea de top dispune de „organe” de e-Niro, având, prin urmare, o baterie mai mult decât dublă față de modelul precedent (64 kWh) și o putere de 204 cai putere. Iar autonomia în ciclu combinat WLTP poate ajunge până la 452 de kilometri. Versiunea standard, mai accesibilă, dispune de 136 de cai și de o baterie de 39,2 kWh, care oferă o autonomie de până la 277 kilometri (WLTP).

Proaspăt, distractiv și distinct, e-Soul celebrează designul emblematic și caracterul jucăuș al primelor două generații Soul. Cu linii sculptate, detalii precise și blocuri optice hi-tech, noul model este versiunea cea mai futuristă, tinerească și inovatoare de până acum. Aspectul său de crossover urban a fost îmbunătățit cu lămpi cu lumini full-LED, integrate în partea superioară, care se întind pe lățimea de 1.800 mm a automobilului. Barele de protecție față și spate și o zonă solidă care înlocuiește grila îi oferă o prezență fluentă și aerodinamică. Priza de încărcare este adăpostită în spatele unui panou mic situat în partea frontală a automobilului. Lămpile de ceață înguste de tip LED situate sub blocurile optice le înlocuiesc pe cele de formă rotundă regăsite pe modelul Soul EV anterior.

Din profil, silueta „tip cutie” a modelului e-Soul rămâne evidentă, însă ajustările subtile ale proporțiilor și detaliile îi conferă o prezență mai încrezătoare. Cu o lungime de 4.195 mm, e-Soul este cu 55 mm mai lung decât predecesorul său - având un ampatament de 2.600 mm (+30 mm) și o capotă frontală cu 15 mm mai lungă. Acest efect este suplimentat vizual de noii stâlpi spate redesenați și forma ramelor geamurilor.

Citește și: Idei de automobile plug-in hybrid cu bonus de până la aproape 6.000 € de la stat

În spate, se păstrează „insula” situată pe hayonul caroseriei. Înconjurată de o zonă de culoare negru gloss, această „insulă” are o formă mai rotundă și modernă pentru noul model și este poziționată deasupra barei de protecție spate restilizată. Ea este înconjurată de lămpile tip LED care o cuprind ca niște paranteze, cu un profil mai ascuțit ce contribuie la îmbunătățirea performanțelor dinamice.

Dacă primele două generații Kia Soul aveau și versiuni cu motoare termice, e-Soul este doar electric. Varianta standard are 136 de cai și baterie de 39,2 kWh (autonomie de până la 277 km), iar cea performantă dispune de 204 de cai și baterie de 64 kWh (autonomie de până la 452 km). Ca idee, e-Soul-ul de 204 CP accelerează de la  0 la 100 km/h în 7,9 secunde.

Un încărcător rapid DC este oferit în dotarea standard a ambelor modele, permițând opriri scurte pentru încărcare. Ambele pachete de baterii pot fi reîncărcate de la 20% la 80% în doar 42 de minute la o stație de încărcare rapidă DC de 100 kW.

Modelul e-Soul este prevăzut cu tehnologia de recuperare a energiei pentru a maximiza autonomia de rulare. Aceasta include sistemul eficient de pompare a căldurii, care colectează căldura pierdută prin sistemul de răcire al automobilului. De asemenea, dispune de sistemul inovator al Kia, de ventilare individuală și aer condiționat, care oprește ventilarea cabinei de la sursă pentru toate locurile exceptându-l pe cel al șoferului - spre deosebire de alte sisteme, care doar deviază aerul furnizat prin gurile de ventilație deschise ale pasagerilor.

Nu în ultimul rând, e-Soul a fost primul model Kia din Europa dotat cu „UVO CONNECT”. Sistemul inovator a fost conceput pentru aduce condusul în era digitală, conectând șoferii cu mediul înconjurător pentru a le oferi informații prețioase - prin intermediul touchscreen-ului din interiorul automobilului sau prin smartphone.

UVO dispune de sistemul Kia Live, găzduit de sistemul cu ecran de 10.25 inch situat în centru planșei de bord. Sistemul utilizează propriul său card SIM pentru a colecta și actualiza în timp real informații în timpul călătoriei, cum ar fi informațiile în timp real din trafic, previziuni ale stării vremii, puncte de interes și detalii despre potențialele locuri de parcare - incluzând preț, locații și disponibilitate. De asemenea, sistemul UVO arată șoferilor locațiile stațiilor de încărcare, disponibilitate încărcătorului și compatibilitatea conectării.

A doua funcționalitate a sistemului UVO  este aplicația UVO App, gândită pentru a fi compatibilă pentru smartphone-urile Apple și Android. Aplicația dispune de o serie de funcționalități pentru a oferi utilizatorilor informații diagnostic despre automobilul lor și rutele pentru călătorii. Aplicația permite de asemenea utilizatorilor să activeze o serie de funcții ”remote” pentru automobilul lor. În funcție de țară, utilizatorii pot trimite ”remote” către automobilul lor trasee pentru viitoarele călătorii, pot verifica locația automobilului lor și pot accesa rapoarte și notificări privind diagnosticul automobilului lor.

Aplicația permite utilizatorilor să verifice de la distanță starea de încărcare a bateriei, să oprească sau să reia încărcarea printr-o singură atingere a ecranului - permițându-le astfel să beneficieze de preț mai scăzut al tarifelor la energia electrică dacă încarcă bateria acasă. Aplicația permite de asemenea utilizatorilor să verifice locația automobilului și să acceseze rapoartele și notificările de diagnostic oferite de acesta.

Kia EV6 – Reinventarea electrică

După ce și-a construit o bază solidă pe piața automobilelor electrificate cu modele realizate pe platforme multi-energie, coreenii fac pasul următor. Kia EV6 este primul automobil 100% electric (BEV) Kia dezvoltat pe o platformă EV dedicată (E-GMP – Electric-Global Modular Platform) și constituie prima etapă a tranziției Kia către noua eră a electrificării sub noul slogan al mărcii, „Movement that inspires” (Mișcarea care inspiră).

Tehnologia folosită este pe 800V, ca la Porsche Taycan, de exemplu, ceea ce înseamnă că modelul EV6 poate încărca bateria de la 10 la 80% în doar 18 minute, în timp ce versiunea GT, proiectată pentru a inspira șoferii cu performanțe captivante, poate accelera de la 0 la 100 km/h în 3.5 secunde și atinge viteza maximă de 260 km/h.

Modelul EV6 a fost proiectat sub noua filozofie de design a mărcii „Opposites United”, care se inspiră din contrastele regăsite în natură și umanitate. În centrul filozofiei de design se află o nouă identitate vizuală care evocă forțe pozitive și energie naturală, cu combinații contrastante de elemente stilistice precise și forme sculpturale.

În partea frontală, conceptul „tiger face” Kia a fost reintrerpretat pentru era digitală. Fâcând parte din conceptul „Digital Tiger Face”, luminile de zi afișează un aspect îngust, modern și includ un model de lumină dinamică „secvențială”. Sub acestea, gurile de admisie a aerului lărgesc vizual partea din față a mașinii, accentuând imaginea sa high-tech.

Din lateral, automoblul afișează o estetică de design de tip crossover, modernă, elegantă și aerodinamică. O linie ce accentuează caracterul rulează de-a lungul părții inferioare a ușilor, curbându-se în sus spre arcurile roților din spate, alungind vizual profilul mașinii. Proiectată pentru a obține performanțe aerodinamice maxime, partea posterioară afișează un montant „C” înclinat, cu o inserție de culoare negru lucios integrată, care lărgește vizual geamul din spate. Deasupra acestuia, pe plafon, se află un eleron proeminent care dirijează aerul în jos către un eleron inferior ridicat, care se află deasupra blocului unic de lumini din spatele mașinii.

Interiorul versatil și spațios al lui EV6 beneficiază din plin de avantajele platformei electrice dedicate E-GMP. În ciuda dimensiunilor exterioare compacte ale modelului, ampatamentul său de 2.900 mm are ca rezultat un spațiu în habitaclu similar cu multe SUV-uri de clasă medie. Volumul portbagajului ajunge până la 572 de litri (pentru versiunea 2WD), de pildă.

Sub capotă, Kia EV6 oferă mai multe configurații pentru sistemul de propulsie 100% electric, cu pachete de baterii pentru autonomie extinsă - 77.4 kWh și pentru autonomie standard - 58.0 kWh. Modelul EV6 GT-line este disponibil atât cu pachetul de baterii pentru autonomie extinsă cât și pentru autonomie standard, în timp ce modelul EV6 GT dispune doar de pachetul de baterii pentru autonomie extinsă.

De asemenea, EV6 este primul model electric Kia disponibil cu tracțiune spate (2WD) sau tracțiune integrală (AWD). Kia EV6 cu baterie de 58 kWh dispune de un motor de 170 cai putere și tracțiune spate, iar pentru bateria de 77,4 kWh sunt disponibile două puteri – tracțiune spate și 229 CP și tracțiune integrală și 325 CP.  Modelul 2WD, echipat cu pachetul de baterii de 77.4 kWh, poate parcurge peste 510 kilometri cu o singură încărcare (WLTP). Și, interesant, mașina e proiectată să poată tracta și o remorcă cu o greutate de până la 1.600 de kilograme. Condiția? Nivelul de încărcare a bateriei să fie peste 35%.

Kia are în laboratoare și EV6 GT AWD, o versiune de performanță. Cu o putere combinată de 585 de cai și un cuplu maxim de 740 Nm, EV6 GT AWD este cotat cu o accelerație 0-100 km/h în doar 3,5 secunde și o viteză de top de 260 km/h.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2021 NEWS INTERNATIONAL S.A.