Sistemul mild-hybrid pe 48V de pe Golf 8 1.5 eTSI impune un standard în clasa „Golf“ pe care și adversarii ar trebui să-l urmeze: pornește/se oprește imperceptibil, intervine și la viteze constante și „simte“ când se apropie o intersecție, oprind motorul termic din timp.
În mai 1974, Volkswagen a prezentat prima generație Golf. Inițial o mașină mică, în trei uși, de oraș, Golful s-a emancipat, ușor, ușor, a impus standarde peste standarde și, de pe la mijlocul anilor ’80, a devenit singura mașină care denumește o clasă.
Oricât s-a străduit concurența, cel puțin la nivel psihologic, și astăzi este pus semnul egal între segmentul compactelor și Golf. Iar Golf 8 duce povestea mai departe, cel puțin în cazul versiunii 1.5 eTSI, chiar dacă mai are și hibe. Dacă motto-ul Volkswagen este „Das Auto“, motto-ul Golf 8 eTSI ar putea fi „Das mild-hybrid“.
Având în vedere trendul impus de înăsprirea continuă a normelor de poluare în Uniunea Europeană, în ultima vreme, am condus multe modele mild-hybrid, dar, cel puțin în acest segment, la niciunul nu mi s-a părut sistemul atât de natural integrat și bine sincronizat. Ca idee, în martie 2020, când a fost lansat, Golf 8 eTSI a fost prima compactă cu sistem mild-hybrid pe 48V.
Concret, mașina are sub capotă binecunoscutul benzinar 1.5 TSI, care dezvoltă 150 de cai putere și un cuplu maxim de 250 Nm, asociat cu un alternator-demaror, antrenat prin curea, care, la nevoie, poate furniza 12 cai putere și 50 Nm în plus celor patru pistoane, o baterie suplimentară aproape ca de smartphone, cu o capacitate de 250 Wh pentru înmagazinarea energiei recuperate la frânare, și o cutie de viteze DSG, cu dublu-ambreiaj și 7 trepte.
Sistemul mild-hybrid este atât de bine sincronizat, încât, în traficul urban obișnuit, indiferent de aglomerație și numărul de plecări de pe loc, asigură o rulare lină, fără ezitări sau vibrații la pornirea/oprirea motorului termic.
Mai mult, eTSI știe să meargă și cu doi cilindri din patru, dacă motorul termic nu e în sarcină, iar sistemul mild-hybrid intră în acțiune și în cazul rulării la viteză constantă, grație funcției „coasting“, sau când iei piciorul din gaz.
Cu ajutorul GPS-ului, eTSI-ul simte și apropierea unei intersecții și îți recomandă, prin aprinderea unui martor sugestiv în bord, să ridici piciorul de pe accelerație, și chiar oprește total motorul pe benzină în mers, dacă consideră oportun.
Totul, fără ca șoferul sau pasagerii să simtă vreun disconfort. Rezultatul? Consumul scade cu circa 15%-20% în oraș, în aceleași condiții, față de cel înregistrat cu mild-hybrid-ul decuplat.
TSI adevărat, la buton
Golf 8 1.5 eTSI este fâșneț, urcă frumos în ture și te îmbie să strivești accelerația. TSI-ul nu și-a pierdut din jovialitate odată cu electrificarea.
Dacă în modul „Eco“ rulează lin, imperceptibil, modul „Sport“ dezactivează ecologia și transformă mașina în ceea ce trebuie să fie o compactă de 150 de cai.
Saltă și consumul, e adevărat, de la 8-8,2 litri/100 km în oraș, în „Eco“, la 10,1-10,3 litri/100 km, dar corelat cu plăcerea de a conduce. Pe autostradă, la 130 km/h, consumul afișat de computer se stabilizează la 6,5-6,6 litri/100 km.
24.396 €
este prețul de bază pentru
Golf 8 1.5 eTSI Life, TVA inclusă
Cutia DSG, cu dublu-ambreiaj, se trezește din amorțeală și nu mai schimbă subturat, până în 2.000 rpm, ci ține motorul în ture, retrogradează prompt pe frânare și te face să simți în scaun când schimbă primele trei trepte.
Prin urmare, un mare plus și pentru DSG, prima cutie cu dublu-ambreiaj montată pe o mașină de volum, pe Golf-ul V, care și la ora actuală nu are rival decât în segmente superioare.
Performanțele Golf 8 eTSI nu sunt uluitoare, dar nici de lepădat: 0-100 km/h în 8,5 secunde și o viteză maximă de 224 km/h.
Iar mașina stă impecabil pe drum, grație suspensiei spate de tip multilink. Atenție, însă! Doar versiunile Golf 8 de peste 150 de cai au suspensie independentă pe spate. De asemenea, pedala de frână necesită puțin timp de adaptare, din cauza intervenției sistemului de recuperare a energiei care îi perturbă puțin comportamentul linear progresiv.
Confort și rafinament
Atât la exterior, cât și la interior, Golf 8 a urmat rețeta câștigătoare a predecesorilor săi: design cuminte, clasic și atenție la calitatea percepută.
Iar la interior cuvântul de bază este simplitate prin tehnologie. Majoritatea funcțiilor și butoanelor au fost „îndesate“ pe două display-uri, cel de bord și cel central, și pe o zonă tactilă din stânga volanului, ceea ce necesită, însă, timp de adaptare cel puțin pentru cei familiarizați cu Volkswagen-urile de până acum.
Apoi, din păcate, pe tunelul central, în locul selectorului obișnuit al cutiei DSG, care permitea și schimbarea manuală a treptelor, a apărut o manețică stingheră în mijlocul unor plastice tari, sensibile la zgârieturi și cu aspect ieftin.
Se putea mult mai bine, clar, având în vedere celelalte materiale și finisaje și prețul mașinii. Dar, asta e, un cap luminat s-a gândit să facă economie unde se vede.
Poziția la volan este joasă și bine studiată ergonomic, iar scaunele profilate sport asigură un suport lateral suficient.
Chiar și cu scaunul șoferului reglat pentru un adult de 1,86 metri înălțime, în spate este destul loc pentru picioare. Iar, mai nou, și pasagerii banchetei pot controla sistemul de climatizare. Poate mi s-a părut, poate nu, plasticele din spate sunt de o calitate inferioară celor din față.
Insonorizarea habitaclului este foarte bună, inclusiv la viteze superioare. Iar în ceea ce privește portbagajul, Golf 8 eTSI oferă același volum ca Golf 7: 380 de litri. Suficient pentru un weekend la munte, dar cam micuț pentru două săptămâni la mare, pentru doi adulți și un copil.
Verdict Newsweek
+ Sistem mild-hybrid pe 48V exemplar, comportament rutier dual, eco sau sportiv, prin apăsarea unui buton, rafinament, confort, ergonomie, conectivitate, cutie de viteze DSG, cu dublu ambreiaj, fără rival în clasă.
– Manețica stingheră pentru comandarea „by-wire“ a cutiei de viteze, anumite plastice dure și cu aspect ieftin, decuparea hayon-ului la nivelul stopurilor care permite acumularea de apă de ploaie și pătrunderea acesteia în porbagaj la accesarea acestuia.