Tesla Model S Plaid, revoluție sau pericol pe roți? Peste 1.100 CP, fără „covrig”

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 29.01.2021 - 14:53
Tesla Model S Praid
Tesla Model S Praid

Mulți visează să zboare cu mașinile pe străzi ca în filme sau în ca lumea curselor pe circuit. Iar cu peste 1.100 de cai sub capotă și o accelerație 0-100 km/h în 2,1 secunde, noua Tesla Model S Plaid nu ar spune nu. Are chiar și manșă în loc de „covrig”.

SHARE

Până la Tesla, nimeni nu a avut curajul să reinventeze total volanul pe o mașină de stradă. Au existat o serie de concepte futuriste cu un fel de manșă sau cu joystick în loc de volan (de ex.: Honda EV-STER sau Mazda MX-03), care n-au văzut asfaltul (în 1965, Ford și-a imaginat, de pildă, un fel de manșă cu două volane - sistemul „Wrist-Twist” - pe un Mercury Park Lane. VEZI filmulețul de prezentare), și KITT, Pontiacul Trans Am inteligent și autonom din serialul Knight Rider, din anii 1980.

Mașini cu un fel de manșă în loc de volan sunt doar monoposturile, precum cele de Formula 1. De ce? Pentru că este nevoie de manevrabilitate și control. Monoposturile nu au nevoie să bracheze roțile pentru a întoarce din trei mișcări, pe o străduță îngustă, de exemplu. O pot face mult mai ușor, doar din accelerație, prin ruperea aderenței punții spate, dar asta e altă poveste. De asemenea, cu monopostul nu se parchează lateral, într-un loc strâmt, și nici nu se garează cu spatele.

Cu Tesla Model S, fie ea Praid sau Praid+, mergi însă pe stradă, trebuie să întorci, să parchezi, să ocolești gropi în siguranță, manevre care, de cele mai multe ori, solicită circularea mâinilor pe volan, cu se spune. Pe care volan, însă, că noul model are manșă?

Sigur, mașina dispune de direcție asistată electric, cu rată variabilă de demultiplicare, ca multe alte modele actuale. Dar cât de variabilă poate să fie oare această demultiplicare, astfel încât să permită o bună manevrabilitate și manevre sigure prin rotirea manșei cu mai puțin de 180 de grade, adică cu o jumătate de tură de volan? Și asta la viteze și în situații diferite. Ca idee, un automobil actual are nevoie, în medie, de două ture și jumătate de volan, pentru a vira roțile de la total stânga, la total dreapta (cca. 900 de grade).

Unii vor spune că noua Tesla Model S poate parca singură, ca și modelul precedent, și că nu îi interesează. Parțial, este adevărat. Dar sistemul automat nu poate parca chiar în orice loc.

Mult mai important și periculos mi se pare, însă, faptul că lipsa volanului complet îngreunează controlarea mașinii în derapaj. Vedeți cum circulă mâinile unui pilot pe volan într-o probă de raliu și imaginați-vă ce ar putea vace cu manșa Tesla Model S Praid+ (!?).

Bineînțeles, noua Tesla Model S nu este mașină de raliu, vor spune unii. Adevărat. Dar nici nu este o mașină construită să-și folosească cei peste 1.100 de cai doar în linie dreaptă! Poate, unii se vor bucura peste măsură de funcțiile sale autonome, dar, cu siguranță, alții vor ajunge cu mașina și la munte, pe zăpadă, exemplu. Iar pe carosabil alunecos, vrei, nu vrei, mașina mai derapează. Și, Auto Pilot nu știe ce să facă! În cel mai bun caz, probabil, va trage pe dreapta și îi va lăsa pe pasageri să se uite liniștiți la serialul preferat de pe Netflix pe noul display-gigant central dispus orizontal.

Până vom vedea ce și cum în realitate, noua Tesla Model S are trei motoare electrice și două versiuni, Plaid de 1.020 cai putere și Plaid+ (peste  1.100 CP). Versiunea Plaid+ atinge 100km/h în sub 2,1 secunde și o viteză maximă de 322 km/h. În paranteză, la peste 100 km/h și, cu certitudine, la peste 300 km/h, manșa e suficientă.

Remarcabil, Tesla se laudă că Tesla Model S Plaid oferă o autonomie 100% electrică de până la 663 de kilometri, iar Tesla Model S Plaid+, o autonomie de peste 840 de kilometri.

Prețurile de listă pentru Tesla Model S facelift pornesc de la 74.990 euro (Long Range). Plaid+ pleacă de la 119.990 euro.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te