PREMIERĂ Am pus mâna pe Ford Puma ST, primul model de performanță construit în România

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 24.09.2020 - 18:54

Newsweek România a fost ieri la fabrica Ford de la Craiova pentru o întâlnire în avanpremieră cu Ford Puma ST, primul model de performanță construit vreodată în România. Nu zboară, dar are 200 de cai putere, autoblocant, Launch Control și accelerează 0-100 km/h în 6,7 secunde.

SHARE

Prima mașină sport făcută în România a fost Dacia 1410 Sport, în 1983. Dar, în afară de caroseria stil coupe, cu două uși și plafon coborât, nu prea existau mari diferențe față de berlina de bază. Faptul că avea două parbrize, unul montat în loc de lunetă, nu se pune. Prin urmare, Ford marchează cu Puma ST cea de-a treia premieră în România, după ce, anul trecut, după lansarea producției, CUV-ul (Coupe Utility Vehicle) de segment ”B”, Puma a devenit cel mai tehnologizat și mai verde (mild hyrid) autoturism fabricat exclusiv la Craiova.

Vizita de ieri la Craiova a fost sub embargo. Nu am avut voie să spunem nimic despre ce am văzut până astăzi, când Ford a decis să anunțe oficial lansarea primului crossover dezvoltat de divizia Ford Performace și fabricat în Europa.

Mașina era ascunsă la Craiova într-o hală pe care scria ”Vehicle Modification Center”, într-o companie selectă - Ford Mustang Bullitt, Ford Ranger Raptor și Ford Focus ST. Privit de la depărtare, Puma ST aduce cu un Puma normal care a mers la sală și a luat și ceva steroizi.

Parașocurile față/spate au fost redesenate mai agresiv și au și un important rol aerodinamic, ansamblul față cu splitter, de pildă, crescând cu aproape 80% stabilitatea și tracțiunea, față de versiunea standard, în timp ce spoiler-ul spate include și un difuzor, care optimizează ieșirea fluxului de aer de sub mașină la viteze superioare.

Apoi, Puma ST are un calandru mai îndrăzneț, marcat cu sigla Ford Performance, și se distinge prin finisajul negru lucios al jantelor din aliaj de 19 inch, cu design special și încățate standard cu anvelope de înaltă performanță Michelin Pilot Sport 4S, precum și prin cele șase culori de caroserie: Agate Black, Desert Island Blue, Fantastic Red, Frozen White, Magnetic și Mean Green, o culoare special concepută pentru modelul ST. Finisajul negru lucios este standard pentru pavilion, marginea grilei, capacele oglinzilor exterioare și bara de protecție din spate.

Interiorul Pumei ST nu are nicio legătură cu cel al modelului clasic, din cauza scaunelor față semnate Recaro. Sigur, exagerez că nu are nicio legătură. Dar scaunele sculptate sport, încălzite, brodate cu ST și îmbrăcate într-un material numit Miko Dinamica, îți iau pur și simplu ochii și te îmbracă perfect la volan. În rest, sportivitatea nu a afectat cu nimic utilitatea habitaclului. Puma oferă cel mai bun spațiu de încărcare pentru bagaje din segment: 456 de litri. Iar compartimentul flexibil de încărcare poate găzdui fără probleme o cutie de 112 cm lungime, 97 cm lățime și 43 cm înălțime, cu bancheta din spate rabatată. Inclusiv spațiul suplimentar Ford MegaBox, ascuns în locul roții de rezervă, cu o capacitate de 80 de litri, este la locul lui.

În ceea ce privește specificațiile, performanțele și dotările Ford Puma ST, nu intrăm acum în foarte multe detalii. Așteptăm să-l punem la treabă pe drum și, chiar circuit.

Ford Puma ST pe scurt:

  • Puma ST are sub capotă un motor turbo 1.5 EcoBoost (același de pe Fiesta ST), în trei pistoane, care dezvoltă 200 de cai putere, la 6.000 rpm, și un cuplu maxim de 320 Nm, între 2.500 și 3.500 rpm. Datorită sistemului de dezactivare a cilindrilor, motorul poate funcționa și în două pistoane, când nu este în sarcină. Tehnologia poate decupla sau cupla un cilindru în 14 milisecunde - de 20 de ori mai rapid decât durează să clipești - economisind combustibil și contribuind la un consum de 6,0 l / 100 km și emisiile de CO2 de 134 g / km NEDC (6,9 l / 100 km și 155 g / km WLTP. Ca fapt divers, unitatea de performanță vine la Craiova din Mexic, de la uzina din Chihuahua.

  • Puterea ajunge la roțile față exclusiv prin intermediul unei cutii de viteze manuale, cu șase trepte, și, în premieră în segmentul SUV-urilor de mici dimensiuni din Europa, cu ajutorul unui diferențial mecanic cu alunecare limitată (LSD), care optimizează tracțiunea în special la ieșirea de pe virajele abordate în forță. Atenție, însă, LSD-ul este opțional!

  • Mașina oferă patru moduri de condus: Normal, Sport, Track și Eco.

  • Puma ST dispune de discuri de frână față mai mari cu 17% (325 mm diametru) decât cele ale modelului obișnuit. Frânele spate dispune de discuri de 271 mm.


  • Bara de torsiune a suspensiei spate este cu 40% mai rigidă față de cea de pe Fiesta ST și cu 50% comparativ cu Puma standard, pentru o dinamică exemplară în ciuda centrului de greutate mai ridicat.

  • Direcția oferă un raport de transmitere de 11,4:1, fiind cu aproape 25% mai rapidă decât cea de pe Puma standard.

  • Sistemul de control al stabilității ESC oferă trei moduri. Astfel, șoferul poate să aleagă între o intervenție completă a sistemului, un mod permisiv cu intervenții limitate și o dezactivare completă.

  • Pachetul opțional ”Performance” include un sistem de Lauch Control, pentru plecări în forță de pe loc fără greșeală.

 

 

 

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2020 NEWS INTERNATIONAL S.A.