Ford a interpretat pick-up-ul Ranger după rețeta „Focus – Focus RS“ și a ieșit Ranger Raptor, un off-roader dezvoltat pentru aventuri extreme de divizia Ford Performance.
Ranger Raptor pornește de la ideea Ranger-ului normal, dar, ca și Focus-ul RS, nu prea are nicio legătură cu modelul de bază. Seamănă și împarte unele tehnologii, evident.
Însă, începând de la șasiu, totul a fost regândit, ca și cum la ușa Ford Performance ar fi sunat un împătimit de off-road care dorea să-și modifice mașina pentru a participa la un rally-raid de tip Baja. Nu e nicio exagerare.
Raptor este cea mai dură și mai peformantă versiune a celui mai vândut pick-up din Europa, Ford Ranger
Newsweek România a participat la evenimentul de lansare în România, care a inclus o experiență off-road de circa cinci ore, pe un traseu destul de dur, desenat de Bogdan Marișca și echipa sa de la Napoca Rally, prin zone spectaculoase din jurul Sibiului, dar necălcate decât de tractoare forestiere.
Unde Ranger-ul normal te hurduca și îți scotea pietrele de la rinichi la viteze de 20 km/h – 30 km/h, Ranger-ul Raptor plutea aproape imperceptibil la 50 km/h – 60 km/h și te îmbia să apeși accelerația.
Părea că se joacă. Dune de nisip pe care să sărim ca în Baja Desert Rally din Peninsula California nu am avut, dar am văzut la lucru în toată splendoarea ei suspensia specială cu amortizoare Fox pe macadam, șleauri, hârtoape și pietre de râu.
Experiența cu Raptor în teren este greu de transpus în cuvinte, trebuie trăită.
Clar, însă, Ranger Raptor merită cumpărat și folosit pentru ceea ce este făcut, adică pentru aventuri și distracție off-road fără limite, nu pentru a defila pe bulevard cu un pick-up de aproape 60.000 de euro.
Nu-i place asfaltul. Pe șosea sau autostradă, senzația la volan este mai plăcută în Ford-ul Ranger normal, care are gardă la sol mai mică și amortizoare cu o cursă mai scurtă.
Să nu înțelegeți greșit, Ranger Raptor zburdă și la drum, dar se apleacă destul de pronunțat pe viraje sau pe frânare.
Iar profilul puternic sculptat al anvelopelor AT (All-Terrain), special dezvoltate de BF Goodrich pentru acest model, oferă aderență în noroi, în nisip, pe zăpadă sau pe macadam, dar, evident, nu și pe asfalt. Pasionații de off-road cunosc aceste aspecte.
Ingredientele Raptor
Raptor are o gardă la sol de 28,3 centimetri (+ 5 cm față de Ranger), ceea ce îi permite să treacă printr-un vad de până la 85 de centimetri adâncime.
Caroseria e mai lată cu cinci centimetri decât cea a gamei Ranger Double Cab. Iar unghiurile de atac și de degajare sunt și ele mai generoase, de 32,5 grade și, respectiv, 24 de grade.
Odată cu facelift-ul primit la începutul anului 2019, Ford Ranger oferă mai multă putere, mai multă eficiență, un nivel mai ridicat de rafinament și tehnologii avansate de asistență a șoferului
Amortizoarele Fox, cu Position Sensitive Damping, sunt dublate de brațe de control din aluminiu și permit forțe mai mari de amortizare în condiții extreme.
Cursa amortizoarelor față este mai mare cu 32%, iar cea a amortizoarelor spate, cu 18%, față de Ranger-ul normal.
Sistemul de frânare de pe puntea față al Raptor-ului beneficiază de etriere cu pistoane duble și de discuri ventilate cu dimensiunea de 332 de milimetri. Iar pe spate are tot discuri de 332 de milimetri.
ADN-ul Ford Performance este prezent peste tot la interior: scaunele profilate, construite special pentru off-road la viteze înalte, care oferă sprijin lateral și confort de top cu ajutorul unei perne cu două niveluri de fermitate și a materialelor care îmbunătățesc nivelul de aderență al șezutului, cusături albastre și inserțiile din piele și, de exemplu, volan sport exclusiv, cu clapete de schimbare a treptelor de viteză din magneziu, ca în motorsport.
Ranger Raptor are sub capotă un motor diesel EcoBlue Bi-Turbo de 2.0 litri, are dezvoltă 213 de cai putere și un cuplu de 500 Nm, cuplat la o cutie automată cu zece trepte și un sistem Terrain Management, optimizat tot de specialiștii Ford Performance, cu șase moduri de rulare (Normal, Sport, Grass/Gravel/Snow, Mud/Sand, Rock și Baja – performanțe off-road la viteze ridicate).
Trage bine, se aude... în boxe și oferă senzații, dar, pentru a fi un adevărat „RS“ al pick-up-urilor, ar mai fi nevoie de vreo 80-100 de căluți.