Porsche Panamera 4S Sport Turismo - 911 pentru familiști

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 09.04.2021 - 13:38

După ce a creat Porsche-ul polivalent, SUV-ul Cayenne, și a dat lovitura, compania germană a luat în colimator și potențialii clienți cărora le place să meargă cu fundul la nivelul asfaltului, dar nu se pot bucura de legendarul 911 din lipsă de spațiu, și a creat Panamera.

SHARE

Întâi a fost coupé-ul în patru uși și, apoi, break-ul. Ca și în cazul Cayenne, puriștii au contestat Panamera, iar în 2017 nici n-au vrut să audă de Sport Turismo.

Sigur, Panamera nu e 911. Nu are motor boxer în spate, ci V6, V8 sau sistem hibrid în față, patru portiere, locuri confortabile și în spate și, important, portbagaj. Însă, inginerii au reușit să-l facă pe cel aflat în spatele volanului unui Panamera să se simtă 70%-80% ca într-un 911.

Inclusiv când te uiți în oglinzile laterale vezi aripi forțoase ca la 911. Iar cifrele de vânzări au demonstrat că rețeta a fost și este câștigătoare.

129.000 €      

este prețul de pornire
pentru Panamera 4S Sport
Turismo, TVA inclusă.

Mai mult, deși a doua generație Panamera abia a primit un facelift, iar ofensiva primului Porsche 100% electric, Taycan, este în plină desfășurare, recent fiind lansată și versiunea Taycan Cross Turismo, adică un break ușor „crossover“-izat, șeful Porsche, Oliver Blume, a declarat că Panamera ar putea supraviețui schimbărilor din gamă.

E adevărat, însă, a spus și că a treia generație Panamera ar putea fi electrică. 

Portbagaj de 515 litri lipit de asfalt

Volumul de 515 litri al portbagajul lui Panamera Sport Turismo, poate, nu impresionează în comparație cu cel al unui break de performanță adevărat. Audi RS 6 Avant oferă, de exemplu, 565 de litri. 

Însă, pentru cei obișnuiți cu portbagajul de 145 de litri ai Porsche-ului 911 este absolut șocant. Iar modul în care designerii au reușit să ascundă utilitatea lui Sport Turismo sub linii de supercar merită lăudat.

Porsche Panamera Sport Turismo este, astfel, pregătit atât pentru o petrecere simandicoasă la Conacul Hagianoff de la Mănăsia, de exemplu, un monument de arhitectură unic pentru zona Urzicenilor, care a fost construit la începutul anului 1899, în stil eclectic, cu elemente de arhitectură clasice și romantice, după planurile unui arhitect elvețian, cât și pentru drumurile cotidiene în oraș sau vacanțele cu familia. 

Fără efort, porbagajul poate înghiți trei trollere medii și alte bagaje sau bancheta poate fi rabatată parțial, pentru a transporta, de pildă, echipamentul de schi. Cu puțin efort și roata față demontată, cred că intră și o bicicletă. 

Iar, pentru șofer, Panamera Sport Turismo este întotdeauna pregătit să se lipească de drum și, mai ales, de viraje, cu sau fără bagaje la bord. Evident, Cayenne-ul e mult mai încăpător (până la 770 de litri de bagaje), dar, oricât de Porsche ar fi, un SUV nu poate sta pe drum aproape ca un 911.

Tracțiune integrală și 440 de cai de rasă pură

Cum din cauza pandemiei jurnaliștii nu mai pot merge la teste internaționale, vin mașinile la jurnaliști. 

Panamera 4S Sport Turismo a ajuns pentru câteva zile în România direct de la centrul Porsche pentru Europa Centrală și de Est, iar Newsweek România a fost singura revistă generalistă invitată să o testeze. 

Mașina este animată de un propulsor V6, de 2.9 litri, supraalimentat, care dezvoltă 440 de cai putere de rasă pură și un cuplu de 550 Nm, cuplat la un sistem de tracțiune integrală și la o cutie de viteze automată PDK, cu dublu ambreiaj și opt trepte, care schimbă impecabil și, în modul „Sport“, chiar știe să dea și șocuri în transmisie.

Puterea este livrată linear, fără ezitări, aproape indiferent de turație, dar tobele încep să toarcă înfundat pe la 3.000 rpm, anunțând clar că bidiviii sunt pregătiți să se dezlănțuie. Sigur, 4S-ul nu te bagă în scaun ca Turbo S-ul de 630 de cai.

De Turbo S-ul E-Hybrid de 699 de cai nici nu mai vorbim. Dar puterea 4S-ului este mai mult decât suficientă pentru a te face să te simți bine la volan indiferent de situație.

Câtă „mâncare“ cer cei 440 de cai ai lui Panamera 4S Sport Turismo pentru a trage dinamic după ei cele două tone ale mașinii plus pasagerii și bagajele? (accelerație 0-100 km/h în 4,1 secunde – cu pachet Sport Chrono - și o viteză de top de 289 km/h).

Testul a presupus un traseu combinat (oraș, drum național, autostradă) de aproximativ 160 de kilometri. În trafic urban, consumul este de circa 17-18 litri/100 km.

Iar la drum, în funcție de greutatea piciorului de pe accelerație (0-200 km/h, în 16,3 secunde) și, bineînțeles, de trafic, consumul variază între 11-11,5 litri/100 km și circa 13 litri/100 km. 

Viața la bord este marcată de sportivitate, rafinament și, nu în ultimul rând, de spațiu și confort, două aspecte ce nu prea se regăsesc la 911.

În ceea ce privește tehnologia îmbarcată, în afara faptului că toate comenzile sunt cu touch, ceea ce nu prea este ideal mai ales în mișcare, merită menționate sistemul opțional Night Vision, care, noaptea, detectează orice ființă vie de pe marginea drumului și alertează șoferul (dacă acesta nu reacționează, mașina frânează automat), și sistemul de protecție care nu te lasă să lovești portiera în parcare (bine, sistemul detectează iminenta „coliziune“ și opune rezistență, dar dacă insiști te lasă).

Verdict Newsweek România

+

ADN de 911, design, confort și versatilitate, ținută de drum, tehnologie îmbarcată, păstrarea turometrului analog, calitatea materialelor și a finisajelor, feedback-ul direcției, promptitudinea cutiei de viteze PDK.

Invazia comenzilor cu touch, vizibilitatea redusă în spate (dar nu poți să ai și „mușchi“ de 911 și vizibilitate, rezolvă problema camera la 360 de grade), dotările opționale piperate.

Ca să ajustezi ventilația trebuie să faci 3 operațiuni pe display-ul central. Iar ca să operezi orice comenzi cu touch trebuie să-ți iei ochii de pe drum și să te asiguri că pui degetul unde trebuie.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te