Octombrie 2021 a fost cea mai bună lună pentru piața autovehiculelor electrice din România, după începerea livrărilor Dacia Spring, prima Dacie electrică din istorie, fiind înmatriculate 783 de mașini 100% electrice noi, dintre care 17 LCV-uri, adică autoutilitare electrice ușoare. Iar în primele zece luni ale anului, piața mașinilor electrice noi din țara noastră a înregistrat o cureștere cu 52%, față de intervalul ianuarie – octombrie din 2020.
Creșteri majore, de peste 70%, au fost raportate în lunile martie, aprilie, august și octombrie. Iar dacă ritmul se menține, la sfârșitul anului 2021, numărul autovehiculelor electrice înregistrate în România va depăși pragul psihologic de 10.000 de unități. În momentul de față, sunt înmatriculate 9.070.
Citește și: Mașină full-hybrid, mild-hybrid sau plug-in hybrid? Avantaje și dezavantaje
„Dacă analizăm datele din ultimul deceniu observăm o creștere fulminantă a vânzărilor de vehicule electrice în ultimii doi ani, în ciuda pandemiei și a încetinirii economice ulterioare. Unul dintre factorii care au accelerat adoptarea EV este reprezentat de noile tehnologii inovatoare de care dispunem astăzi, respectiv încărcarea rapidă și inteligentă. Perspectivele pe această piață rămân în continuare foarte promițătoare, datorită ritmului rapid al inovației din domeniu”, a declarat Claudiu Suma, CEO LEKTRI.CO.
Top-ul mașinilor electrice noi înmatriculate de români
Evident, cu un preț imbatabil prin programul Rabla Plus, Dacia Spring a devenit imediat lider de piață, fiind modelul electric cu cele mai multe înmatriculări în luna octombrie 2021 - 277 de unități. De asemenea, au mai fost înregistrate 65 de Spring-uri pentru dealeri în luna iunie, ceea ce a propulsat modelul abia pus în vânzare direct pe primul loc în topul vehiculelor electrice înmatriculate anul acesta, cu 342 de unități.
Tesla Model 3 s-a clasat pe locul doi în octombrie, cu 64 de exemplare înmatriculate (cel mai mare număr lunar pentru un model Tesla). Iar locul trei a fost ocupat de Hyundai Kona, cu 56 de unități.
„Top 5” a fost completat de VW ID.3 cu 53 de unități și Renault Zoe / Volkswagen e-UP cu câte 48 de unități.
Apoi, românii au înmatriculat și 37 de mașini 100% electrice noi „high-end” în luna octombrie. În acest segment conduce Mercedes-Benz cu zece unități (7 modele EQC 400 4Matic și 3 modele EQV). Urmează Porsche, cu șapte unități Taycan (din care cinci 4S), BMW cu șapte unități iX3, Ford cu șase Mustang Mach-E, Audi cu cinci e-Tron și Jaguar cu două I-Pace.
Per total, dintre cele 9.070 mașini electrice care circulă deja în România, modelul francez Renault Zoe este lider cu 1.730 de unități (19% din piața BEV din România), potrivit indexului de e-mobilitate realizat de LEKTRI.CO.
Citește și: Test TÜV SÜD pentru anvelope All-Season: Michelin CrossClimate2, în pole position
Radiografia infrastructurii de încărcare
În ceea ce privește infrastructura de încărcare, dacă luăm în considerare doar stațiile publice, fără restricții, cele mai utilizate sunt cele de tip fast charger CCS/CHAdeMO și încărcătoarele rapide Type 2.
Potrivit portalului Plugshare, în prezent, în România, există 1.924 de încărcătoare publice de aceste tipuri, dintre care 362 sunt CCS/CHAdeMO, iar 1.562, Type2.
Numărul locațiilor publice de încărcare a ajuns la 951.