Nu o spun neapărat specialiștii sau măsurile de austeritate luate de urgență de guvernanți, o arată clar situația de pe piața auto. La fel cum orice indicator care se aprinde roșu în bordul mașinii este un semnal de alarmă pentru șofer, evoluția înmatriculărilor de mașini noi poate fi considerată un indicator pentru starea de sănătate economică a unei țări, precum și a populației. Și e pe roșu în primele 6 luni din 2025, ca în 2009 – 2010.
Iată cum arată comparativ cifrele. Înmatricularile de autoturisme noi în România au scăzut în luna iunie 2009 cu 61%, față de aceeași lună din 2008, ajungând la 11.004 unități (28.185 unități, în iunie 2008).
În intervalul ianuarie-iunie 2009, au fost înmatriculate circa 62.000 de mașini noi. Înmatricularile de autoturisme noi în România au scăzut în luna mai 2010 cu aproape 25%, față de mai 2009, ajungând la circa 8.600 unități. În iunie 2010, au fost 10.285 unităţi.
Numărul de autoturisme noi înmatriculate în primele șase luni din 2010 a scăzut cu aproape 50%, față de ianuarie-iunie 2009, la circa 36.000 unități. 2025? Înmatricularile de autoturisme noi în România au scăzut în iunie 2025 cu 50%, față de iunie 2024, atingând un volum de doar 10.522 unități. Deci, apropiat de cel din anul de criză economico-financiară 2009 (11.004 unități).
În primele șase luni din 2025, românii au înmatriculat doar 64.339 de mașini noi (62.000 unități, în ianuarie-iunie 2009), ceea ce se traduce printr-o scădere de 21,8%, față de aceeași perioadă din 2024, potrivit datelor APIA.
Așadar, până acum, în 2025, ne aflăm la nivelul pieței auto din 2009. Dar, în contextul lipsei programului Rabla, al măsurilor de austeritate (creșterea TVA, noi taxe, impozite și accize, etc.) și al pericolului inflaționist, piața auto nu prea are șanse de redresare.
Ce mașini noi și-au luat românii în 2025
Înmatricularile de autoturisme noi în România au scăzut în iunie 2025 cu 50%, față de aceeași lună a anului trecut, atingând un volum de doar 10.522 unități, apropiat, după cum spuneam, de cel din anul de criză economico-financiară 2009. Iar în primele 6 luni din 2025, românii au înmatriculat doar 64.339 de mașini noi, ceea ce se traduce printr-o scădere de 21,8% față de aceeași perioada din 2024, potrivit datelor APIA.
În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV a continuat să fie în pole position, cu o cotă de 55,4%, dar în scădere cu 43.5%, urmat de Clasa C cu o cotă de 25,5%, în scădere cu 58,2% și Clasa B cu o cotă de 12,9%, în scădere cu 58,1% față de cotele din iunie 2024. Cea mai mare scădere au înregistrat-o achizițiile de autoturisme mici, de oraș (Clasa A), -78,2%. Iar Clasa E, mașinile medii premium, a surprins procentual cu +42,3%.
În funcție de tipul de combustibil al autoturismelor noi înmatriculate în luna iunie 2025, față de perioada similară din 2024, motorizările pe benzină au înregistrat o scădere de 64,4%, ajungând la o pondere de 33,4%, în timp ce motorizările pe motorină au înregistrat o scădere de 61,2%, ajungând la o pondere de 9,9%.
În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare mild-hybrid, acestea au înregistrat în iunie 2025 o scădere de 29,3%, ajungând la o pondere de 28,5% din totalul pieței de autoturisme.
În același timp, autoturismele „electrificate“, respectiv cele electrice (care pot fi încărcate din sursă externă de electricitate - BEV și PHEV), precum și cele mild-hybrid și full hybrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă de electricitate) au ajuns în luna iunie 2025 la o cotă de piață cumulată de 56,7%, fiind cel mai important segment de pe piața românească.
Autoturismele full electrice dețin o cotă de 3,7% din piață, în luna iunie a anului 2025, față de iunie 2024, când reprezentau 4%, în timp ce autoturismele plug-in hibrid dețin o cotă de piață de 6,7%, față de iunie 2024, când reprezentau 2,8%.
În lipsa programului Rabla, înmatriculările de mașini electrice (BEV) noi s-au prăbușit cu 54,3% în iunie 2025, față de iunie 2024, având o cotă de piață de 3,7%.
Iar în primele șase luni din 2025 au fost înmatriculate în România doar 3.189 de mașini electrice noi, cu 44% mai puține față de intervalul ianuarie – iunie 2024.
Topurile mărcilor și modelelor de mașini preferate de români în 2025
Topul general al mărcilor de mașini noi preferate de români în primele șase luni din 2025 este condus de Dacia, cu 17.619 unități. Pe locul doi se află
Toyota, cu 5.807 unități, iar pe trei, Skoda, cu 5.328 unități. „Top 5“ e completat de Volkswagen (4.686 unități) și Renault (3.743 unități).
Topul general al modelelor de mașini noi preferate de români în primele șase luni din 2025 este condus de SUV-ul Dacia Duster, cu 6.207 unități. Urmează Dacia Logan (5.291 unități) și Dacia Sandero (3.257 unități). „Top 5“ e completat de Skoda Octavia (2.311 unități) și Toyota Corolla (1.648 unități).
Apoi, Top 3 modele de mașini cu motorizare mild-hybrid a fost alcătuit în primele șase luni din 2025 de Dacia Duster, cu 3.474 unități, Hyundai
Tucson, cu 898 unități, și Suzuki S-Cross, cu 811 unități.
Autoturismele hybride, fără reîncărcare din surse externe, au avut primul loc din Top 3, în primele șase luni din 2025, Dacia Duster, cu 1.679 unități. A urmat Toyota Corolla, cu 1.587 unități, și Toyota RAV4, cu 1.226 unități.
În ceea ce privește mașinile plug-in hybrid, top 3 modele din primele șase luni ale anului 2025 a fost condus de Ford Kuga, cu 302 unități. Pe treapta a doua a podiumului a urcat Volkswagen Golf, cu 219 unități, și pe cea de-a treia, Toyota RAV4, cu 203 unități.
Primele trei cele mai vândute mașini 100% electrice au fost Dacia Spring, cu 1.159 unități și o scădere de -44.9% față de aceeași perioadă a anului precedent, Tesla Model 3, cu 191 unități, și Tesla Model Y, cu 166 unități.
Românii nu au bani de mașini noi, piața second-hand „duduie“. Se caută modele de 10.000-25.000 €
Prețurile mașinilor noi au crescut enorm, și cu 50%, în unele cazuri, în ultimii 7-8 ani, pe fondul inflației și a provocărilor din industrie generate, în principal, de electrificare. Cel mai ieftin Logan costă 14.250 de euro, TVA de 19% inclusă.
Salariul mediu net în România a ajuns la peste 800 euro/lună, adică la peste 9.600 euro/an, potrivit datelor numbeo.com.
Dar, matematic, conform recomandărilor specialiștilor în finanțe personale, românul cu salariul mediu își poate permite o mașină de 3.500 euro sau maximum de 5.000 euro (specialiștii în finanțe personale spun că, pentru a nu genera deloc presiune pe buget, când se gândește să-și schimbe automobilul, persoana respectivă trebuie să socotească ca prețul acestuia să nu depășească 35% din salariul său net anual. Procentul poate urca până la maximum 50%, dacă acesta își asumă anumite constrângeri).
Așadar, dacă piața de mașini noi din România e în cădere liberă, cea de SH-uri „duduie“.
În ceea ce priveste autoturismele second hand înmatriculate pentru prima oară în România, volumul acestora a atins în iunie 2025 cifra de 32.201 unități, înregistrând o creștere de 26% față de iunie 2024, conform datelor ACAROM.
Pe primele 6 luni din 2025, volumul de autoturisme second hand înmatriculate pentru prima oară în Romania a atins valoarea de 163.983 unități, în creștere cu 29,45% față de perioada similară din 2024, respectiv 151.546 unități. Respectiv, de 2,5 ori mai multe decât noi.
Ce mașini SH caută românii?
BMW, Volkswagen și Mercedes-Benz domină topul celor mai căutate mărci de mașini second-hand în 2025, potrivit statisticilor Autovit, cea mai mare platformă de vânzări auto online din România. Iar circa 40% din mașinile căutate și vândute prin intermediul Autovit.ro s-au încadrat în segmentul de preț 10.000 - 25.000 euro.
În ceea ce privește tipul de combustibil, mașinile SH diesel continuă să domine piața, cu peste 60% din totalul anunțurilor, urmate de cele pe benzină, cu circa 30%.