Paradoxul WLTP – Mașinile cu motoare puternice ”mint” mai puțin

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 11.06.2018 - 19:04
Noile norme de testare a emisiilor poluante, botezate WLTP, dau multe bătăi de cap constructorilor
Noile norme de testare a emisiilor poluante, botezate WLTP, dau multe bătăi de cap constructorilor

Noile norme de testare a emisiilor poluante, botezate WLTP, dau multe bătăi de cap constructorilor care, până de curând, se lăudau cu fel de fel de cifre în cărțile tehnice,. Paradoxal sau nu, un studiu realizat de Autovista arată că mașinile cu motoare mari mint mai puțin.

SHARE

În timp ce normele NEDC (New European Driving Cycle) elaborate în anii 1980 puneau accentul pe rezultate obținute în laborator, pe baza unor modele teoretice de condus, testele WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure), introduse de la 1 septembrie 2017, sunt mult mai aproape de realitatea din trafic. Ciclul WLTP constă în patru teste desfășurate la viteze medii diferite, cu opriri, porniri de pe loc, frânări și accelerări. Mai mult, pentru fiecare mașină în parte se testează cea mai ușoară versiune și cea mai grea versiune, consumul de carburant și, implicit, noxele, variind în funcție de sarcină.

Adevărul de la țeava de eșapament

În era downsizing-ului, constructorii au mizat pe faptul că pot dezvolta motoare mici și supraalimentate cu cifre extrem de tentante în ceea ce privește consumul de carburant și emisiile poluante, bazându-se pe faptul că în testele NEDC pot fi introduse modele de calcul cu încărcare mică, chiar dacă, în realitate, acestea nu ar putea să fie atinse aproape niciodată. Iar nu puțini au fost cei care s-au trezit că, în realitate, un motor turbo de 1.0-1.2 litri consumă cât unul de 1.8-2.0 litri cu putere echivalentă. 

Conform unui studiu comparativ făcut de experții europeni de la Autovista Group pe cinci mașini puternice însă, motoarele puternice sunt favorizate în testele WLTP. Explicația este destul de simplă. Multe modele au fost dezvoltate special pentru a respecta normele de laborator NEDC, motoarele fiind ”programate” să dea randamentul optim la încărcare mică. Iar în ciclul WLTP, în care se folosesc situații reale și viteze de rulare diferite, care supun agregatele la sarcini mai mari, consumul crește puternic. Mai mult, logic, la viteze superioare egale, un motor mic ”trage” mult mai greu decât unul mare și forțos.


Emisiile de CO2 (g/km) și raportul WLTP/NEDC pentru cele cinci modele evaluate de Autovista:

Experții Autovista Group au evaluat comparativ cinci modele: Lotus Exige Cup 430, Ford Mustang și Subaru BRZ, cu transmisie manuală sau automată. Rezultatul a fost că, în sarcină, motoarele puternice ale mașinilor au avut randamente mai bune, rezultatele WLTP fiind, pardoxal, mai bune decât cele NEDC. 

Sigur, nu se poate generaliza. Iar motoarele puternice au oricum emisii mari. Însă, Autovista arată că în cazul unui model diesel de 130 de cai putere, produs de un constructor francez, de pildă, raportul WLTP/NEDC este de 1.33-1.37 (108 g CO2/km NEDC, 148 g CO2/km WLTP), în timp ce în cazul Mustang-ului de 5.0 litri acesta este de 0.96, iar al Subaru-ului BRZ cu transmisie manuală, de 0,97. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te