VIDEO La vânătoare de vulpi de foc în Laponia

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 03.07.2020 - 21:56

Coronavirusul a făcut mai actuală ca niciodată zicala „Iarna îți faci car și vara sanie“. Continental a prezentat noua anvelopă de iarnă WinterContact TS 870 în februarie, dar, din cauza pandemiei, vorbim despre ea în iunie, iar lansarea pe piață va avea loc abia în 2021.

SHARE

Sfârșitul lunii februarie. Câteva zile înaintea startului impunerii restricțiilor de circulație pentru limitarea răspândirii COVID-19 în Europa. Levi, Laponia.

Adică stațiunea de schi din „Țara lui Moș Crăciun“, situată la circa 170 de kilometri de Cercul Polar. Temperaturi de -20, -22 de grade Celsius, zăpadă din abundență, peisaje spectaculoase și o perioadă excelentă pentru o vânătoare de „vulpi de foc“ sau „Revontulet“-e, cum le spun finladezii Aurorelor Boreale.

Continental a organizat un super-eveniment pentru a prezenta noua anvelopă de iarnă WinterContact TS 870, pentru automobile sub-compacte, compacte și de clasă medie, cu roți de 14 - 17 inch, și a demonstra cum au evoluat pneurile Continental WinterContact, de la generație la generație, în ultimii 30 de ani.

Iar Newsweek România a fost singurul reprezentant al presei generaliste din România de pe lista invitaților.

Dacă la vânătoare n-am prea avut noroc, neprinzând nicio „vulpe de foc“, deși am fugit de luminile așezărilor mai bine de jumătate de oră cu snowmobilul, pe cărări troienite și lacuri de gheață, pe circuitul de teste am avut ocazia unică de a călători în timp și a simți în volan, scaun și pedale cum au evoluat pneurile iarnă Continental și Volkswagen-ul Golf GTI în ultimii 30 de ani.

Am subliniat „ocazie unică“ pentru că a fost primul eveniment, în 20 de ani de presă auto, în care am putut testa o mașină de 30 de ani încălțată exact cu ce era disponibil pe piață la vremea respectivă.

Nu, nu ne-au dat gume de 30 de ani, viața medie a unei anvelope fiind de cinci ani. Continental a căutat prin sertare rețetele vechi și au făcut câteva seturi noi de gume. Evoluția este incontestabilă.

Pe scurt, dacă cu Golf II GTI și Continental WinterContact TS 760 am rulat în siguranță pe circuitul înghețat cu viteze de 50-60 km/h, în aceleași condiții de drum, câteva minute mai târziu, cu Golf VII GTI și Continental WinterContact TS 870 (Golf-ul VIII GTI încă nu a apărut) am ajuns și la 110-115 km/h. Și nu, nu a fost meritul electronicii. Am decuplat-o total! Explicația, puțin mai jos.

Călătoria în timp

Nu știu dacă cei de la Continental Tires și Volkswagen au vorbit între ei despre faptul că Golf-ul GTI împlinește 45 de ani în 2020 (tot ce se poate, având în vedere că ambele companii sunt germane și printre cele mai importante în domeniul lor), dar, când am ajuns la circuitul Continental din apropiere de Levi, am dat ochii cu, probabil, cele mai îndrăgite patru generații GTI – II, IV, VI și VII.

Reacția a fost unanimă: zâmbete pe fețele tuturor jurnaliștilor.Până să trecem la fapte, însă, o scurtă istorie GTI.

În mai 1974, Volkswagen a prezentat prima generație Golf. Inițial o mașină mică, în trei uși de oraș, Golf-ul s-a emancipat, ușor, ușor, a impus standarde peste standarde și, de pe la mijlocul anilor ’80, a devenit singura mașină care denumește o clasă.

Primul Golf GTI a văzut lumina zilei în urmă cu 45 de ani, la Salonul Auto de la Frankfurt din 1975, și a ajuns pe piață în 1976, prelucrând ideea de mașină practică cu valențe sportive, cu un motor cu injectie, de 1.588 cmc, 110 cai putere și o greutate de numai 810 kilograme. Mulți au numit GTI-ul Mk1 primul „hot-hatch“ european, dar, probabil, au uitat de
Autobianchi A112 Abarth din 1971.

Golf-ul II GTI a apărut în 1984, iar versiunea cu 16 supape și 140 de cai a fost prezentă la evenimentul Continental din Laponia, în 1986. Cea de-a treia generație Golf GTI (1993) a dispus de un motor de 2.0 litri și 150 CP.

Iar Golf IV GTI a încheiat era aspirată și a trecut la un motor turbo de 1.8 litri și 150 CP, dar și la o greutate de 1.300 kg. În 2003, puterea motorului a fost urcată la 180 CP.

A cincea generație GTI (2004) a atins pragul de 200 CP, cu TFSI-ul de 2.0 litri, și a impus noi standarde prin adoptarea primei cutii automate cu dublu-ambreiaj, DSG, și a unei suspensii spate multi-link. Golf VI GTI (2008) a mai adăugat 10 CP TFSI-ului, pentru un total de 210 CP. Iar în 2013, a șaptea generație Golf GTI a debutat în două versiuni: „Clasică“ de 220 CP și „Performance“ de 230 CP.

Pe circuitul înghețat din Laponia, așa cum spuneam, fiecare GTI purta încălțări de iarnă noi, dar din vremea sa: Golf II GTI – WinterContact TS 760 (lansat în 1993), Golf IV GTI -
WinterContact TS 810 (lansat în 2004), Golf VI GTI - WinterContact TS 850 (lansat în 2012) și Golf VII GTI - WinterContact TS 870.

Fără electronică

Nu știu alții cum au procedat, dar, cum ideea a fost să vedem cum au evoluat cauciucurile de iarnă Continental în 30 de ani și nu sistemele de siguranță activă ale mașinilor (ESP, controlul tracțiunii, etc.), de fiecare dată când m-am urcat la volan, am decuplat total electronica.

Doar ABS-ul a rămas activ pe toate GTI-urile, acesta neputând fi oprit printr-o simplă apăsare de buton.

Cu puțin noroc și o poziționare strategică, ca atunci când vrei să prinzi loc în autobuz, la ședința de training cu specialiștii Conti, am efectuat testele exact pe firul evoluției. Adică, am început cu GTI Mk2 și TS 760 și am terminat cu GTI Mk7 și TS 870. Bineînțeles, cea mai intensă experiență mi-a oferit-o Golf-ul II GTI, unul dintre modelele la care visam în copilărie.

În ciuda celor 30 de ani și a celor circa 170.000 de kilometri parcurși, întreținută cum trebuie, mașina a arătat imediat de ce a fost atât de apreciată – ergonomie, dinamică, sportivitate, etc..

Doar ABS-ul a făcut ceva figuri și, prea încrezător, am făcut-o „daună totală“. Adică, la capătul primei linii drepte pe zăpadă bătătorită, în primul viraj, am ieșit în decor, urcând mașina cu jumătate de bot pe un morman de zăpadă.

De ce „prea încrezător“? Înainte de a pleca în cursă, trainer-ul Conti mi-a spus și și-a cerut scuze că, probabil, din cauza zăpezii acumulate și a unui contact imperfect, din când în când, ABS-ul de pe Golf-ul II GTI refuză să funcționeze.

Eu am pornit, după câțiva metri am testat frânele și am simțit ABS-ul, m-am gândit că nu o să facă figuri sau că, dacă va face, voi ține mașina din gaz, ca pe vremuri, că doar nu m-am născut cu ABS, și am accelerat încrezător.

Când am frânat înainte de viraj, însă, pedala de frână n-a pulsat decât de vreo două ori și martorul ABS-ului s-a aprins în bord. Luat prin surprindere, am pierdut câteva fracțiuni de secundă până să încep să simulez ABS-ul din picior, prin depresarea / apăsarea frânei, nu am reușit să reduc suficient în frână de motor și nici să arunc bine spatele și să țin mașina de-a latul din accelerație, aderența TS-urilor 760 fiind destul de departe de cea cu care m-au obișnuit anvelopele de iarnă actuale.

Așa că Porsche-ul Cayenne de asistență a fost nevoit să intervină cu șufa. Nu vă faceți probleme, bijuteria de Golf II GTI n-a suferit nicio zgârietură.

Apoi, am continuat traseul. După zona cu zăpadă bătătorită, au urmat zone cu gheață lucie, zăpadă moale și gheață cu asperități.

Dacă cu Golf-ul II GTI încălțat cu WinterContact TS 760 n-am avut curaj să rulez cu mai mult de 60 km/h, cu Golf-ul IV GTI, pneurile WinterContact TS 810 m-au lăsat să mă joc cu turbina și cu 85-90 km/h.

Nu excelau la aderență pe accelerație sau viraje, dar țineau bine pe frânare. Iar cu TS-urile 850 lansate în 2012, cei 210 CP ai celei de-a șasea generații GTI s-au simțit siguri pe picioare și la peste 100 km/h, pe același traseu și în aceleași condiții.

În final, noile WinterContact TS 870 mi-au dat încredere să apăs și mai hotărât accelerația Golf-ului VII GTI, atingând chiar și 117 km/h pe linia dreaptă la capătul căreia, la început, am sărit în decor cu Golf-ul II GTI.

Diferența de aderență, de răspuns la schimbarea direcției și la frânare este mare între TS 760 și TS 810 și uriașă între TS 760 și TS 870. Pe zăpadă și gheață, caii putere nu sunt atât de importanți ca pe uscat, unde Golf-ul VII GTI îl bate și adormit pe Golf IV GTI, de exemplu.

În ceea ce privește diferențele dintre TS 850 și TS 870, nu m-aș arunca să trag concluzii doar în urma unui singur test. Sunt prea multe finețuri și nici nu e cazul să vă încarc acum, vara, cu datele furnizate de producător sau detalii despre noul component devoltat de Continental botezat „Cool Chilli“.

Pot spune însă clar că design-ul îmbunătățit și arhitectura 3D a lamelelor anvelopelor WinterContact TS 870 conferă mașinii manevrabilitate superioară pe oricare dintre cele patru tipuri de suprafețe experimentate.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2020 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Aici puteti modifica setarile de Cookie -