marți 02 decembrie
EUR 5.0893 USD 4.3849
Abonează-te
Newsweek România

VIDEO Unde se face cel mai lung și mai adânc tunel subacvatic din lume? 27 km, 392 de metri sub nivelul mării

Data publicării: 02.12.2025 • 19:08
Tunel rutieri - Foto: Profimedia Images (Rol ilustrativ)
Tunel rutieri - Foto: Profimedia Images (Rol ilustrativ)

Cel mai lung și mai adânc tunel rutier subacvatic din lume este construit în Norvegia, menit să reducă timpul de călătorie între orașele mari și să devină parte a unei autostrăzi fără feribot de-a lungul coastei sale de vest.

Tunelul, lung de 27 de kilometri, se numește Rogfast - prescurtare de la „Rogaland fastforbindelse”, după numele regiunii în care se află și cuvântul norvegian pentru „legătură fixă”. La cea mai adâncă adâncime, va fi la 392 de metri sub nivelul mării.

VIDEO Unde se face cel mai lung și mai adânc tunel subacvatic din lume? 27 km, 392 de metri sub nivelul mării

Construcția a început în ianuarie 2018, dar a fost oprită la sfârșitul anului 2019 din cauza depășirilor de costuri preconizate, care au dus la anularea contractelor existente și la o restructurare a proiectului. Lucrările au fost reluate la sfârșitul anului 2021, iar tunelul este acum programat să fie finalizat în 2033, la un cost de aproximativ 25 de miliarde de coroane norvegiene (aproximativ 2,4 miliarde de dolari).

„Tunelul va îmbunătăți semnificativ conectivitatea de-a lungul coastei de vest a Norvegiei, prin crearea unei legături mai rapide și mai fiabile între regiunile Stavanger și Haugesund”, a declarat Anne Brit Moen, manager de proiect la Skanska, compania multinațională de construcții care construiește partea de nord a tunelului, care este cea mai adâncă secțiune și are o lungime de 9 kilometri.

Prin înlocuirea actualelor conexiuni cu feribotul, Rogfast va reduce timpul de călătorie între Bergen și Stavanger - respectiv al doilea și al patrulea oraș norvegian ca populație - cu aproximativ 40 de minute și va facilita mult naveta zilnică, a adăugat Moen.

Tunelul va fi format din două tuburi separate, fiecare cu două benzi de circulație, proiectate exclusiv pentru traficul rutier și va avea un element de design destul de neobișnuit aproximativ la jumătatea distanței: un sens giratoriu dublu, adânc de 260 de metri, care face legătura cu un tunel de legătură care duce la insula Kvitsøy, cea mai mică municipalitate din Norvegia.

Măsurători de înaltă tehnologie

Construirea unui tunel de această lungime sub mare prezintă mai multe provocări tehnologice. Ca majoritatea tunelurilor moderne, pentru a economisi timp, Rogfast este construit concomitent din ambele capete, cu scopul ca cele două echipe de construcție să se întâlnească la mijloc, cu o marjă de eroare de doar 5 centimetri.

Atingerea acestui nivel de precizie necesită măsurători atente folosind lasere și alte echipamente sofisticate. Un scaner laser rotativ cu oglindă măsoară o porțiune de tunel recent excavată, colectând 2 milioane de puncte de date pe secundă pentru a crea un „geamăn digital” al tunelului. Aceasta poate fi apoi verificată în raport cu planurile de proiectare pentru a identifica orice inexactități.

Mai multe articole din secțiunea Internațional
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră