După ce constructorii auto chinezi au inundat Europa cu mașini electrice ieftine, dezvoltate cu subvenții de la stat, iar UE a răspuns taxând suplimentar, cu între 7,8% și 35,3%, pe lângă taxa vamală de 10% exitentă deja, mașinile electrice „Made in China”, chinezii se pare că sunt pregătiți să facă pasul doi în „războiul” de pe piața auto.
Citește și: Război Europa – China: UE „bombardează” mașinile electrice chinezești, Beijingul, coniacul și brânza
Industria auto UE se predă Chinei? Șeful Volkswagen a confirmat că negociază vânzarea a 2 fabrici
Mai mulți producători auto chinezi și-au făcut sau au deja în plan construcția de fabrici în Europa. Dar, criza de Volkswagen, cel mai mare producător auto din Europa, ridică miza la un alt nivel.
După ce în decembrie 2024, Volkswagen a anunţat schimbări radicale la operaţiunile sale germane, inclusiv eliminarea în timp a mai mult de 35.000 de locuri de muncă din cele aproximativ 120.000 şi reduceri drastice ale capacităţilor de producţie, pe 28 ianuarie 2025, șeful Grupului Volkswagen, Oliver Blume, a confirmat că negociază cu constructori auto din China vânzarea a 2 fabrici din Germania pe care VW ar vrea să le închidă, informează automobilwoche.de.
Citește și: Audi închide uzina istorică din Bruxelles, dar inaugurează o fabrică de mașini electrice în China
Întrebat dacă ar lua în considerare vânzarea unei fabrici germane către un investitor chinez, Oliver Blume a declarat că “Este un semn bun că producătorii chinezi vor să investească în Europa. Avem parteneriate solide în China și bineînțeles că au fost discuții, dar fără decizii concrete”.
În urmă cu două săptămâni, Reuters a publicat informații potrivit cărora producători auto chinezi sunt interesați să cumpere uzinele Volkswagen din Dresda și Osnabrück, pe care Grupul plănuiește să le închidă în 2025 și, respectiv, în 2027, pentru reducerea costurilor.
Citește și: Impactul global al crizei electrificării producătorilor auto din Germania: 100.000 locuri de muncă?
Volkswagen are în prezent trei parteneri de joint venture în China: SAIC, FAW și JAC. Compania din Wolfsburg lucrează, de asemenea, cu Xpeng la dezvoltarea de automobile pentru China. iar niciunul dintre producătorii chinezi nu are în prezent capacități de producție în China.
Un acord cu chinezii ar avea avantaje și pentru VW. În prezent, producătorul are o capacitate de producție mult prea mare în Europa, pe care nu o poate utiliza din cauza lipsei cererii.