După ce UE a adoptat pe 30 octombrie 2024, pentru o perioadă de 5 ani, taxarea suplimentară a mașinilor electrice făcute în China și importate pe „Bătrânul continent” cu până la 35,3%, China cere Franţei să împingă Comisia Europeană către o soluţie acceptabilă atât pentru industria europeană, cât şi pentru cea chineză a vehiculelor electrice, în timp ce Franţa a spus că blocul nu va ceda în chestiuni cheie, în timp ce face eforturi pentru a respinge o taxă suplimentară impusă de Beijing pentru coniac, transmite Reuters.
Război Europa – China: UE „bombardează” mașinile electrice chinezești, Beijingul, coniacul și brânza
Comisia Europeană, în urma unei investigații demarate în octombrie 2023 în ceea ce privește sprijinul acordat de statul chinez producătorilor autohtoni de mașini electrice, a decis ca, temporar, mașinile electrice (BEV) făcute în China și importate pe „bătrânul continent” să fie taxate suplimentar cu între 7,8% și 35,3%, pe lângă taxa vamală de 10% exitentă deja.
Începând cu data de 30 octombrie 2024, mașinile electrice făcute în China și importate în UE plătesc taxe suplimentare 7,8% și 35,3%, pentru că ancheta UE a constatat că lanțul valoric al BEV din China beneficiază de subvenții neloiale, ceea ce reprezintă o amenințare și un prejudiciu economic pentru producătorii europeni de mașini electrice.
Citește și: Noile taxe UE scumpesc mașinile făcute în China. Dacia Spring – 20.398 €, Tesla Model 3 – 43.109 €
În contrapartidă, în ultimele luni, China a lansat propriile investigaţii privind carnea de porc şi lactatele europene şi a impus măsuri antidumping temporare asupra importurilor de coniac din UE, în octombrie 2024.
Ministrul chinez al Comerţului Wang Wentao, într-o întâlnire cu ministrul junior al Comerţului francez, Sophie Primas, la Shanghai, duminică, 3 noiembrie 2024, a cerut Parisului să-şi asume ”un rol activ” pentru a presa UE în privinţa mașinilor electrice chinezeşti.
El a reiterat că ancheta blocului a fost o preocupare majoră care ”a îngreunat serios” cooperarea China-UE în industria auto.
Citește și: Cifre-ȘOC, pentru industria auto din Europa. 60% dintre nemți iau în calcul o mașină chinezească
Primas i-a spus însă lui Wang că UE refuză să escaladeze situaţia şi continuă să facă comerţ cu China ”dar nu va ceda presiunilor asupra punctelor esenţiale”, relatează News.ro, citând Reuters.
”Vom continua să apărăm o concurenţă mai echitabilă, care să fie în beneficiul tuturor”, a arătat o declaraţie a biroului ei de presă, adăugând că Wang a fost deschisă în discuţiile lor să ia în considerare propunerile producătorilor francezi de coniac.
Franța contestă taxele de import impuse de China pentru coniacul, carnea de porc şi produsele lactate din UE
Primas s-a aflat într-o vizită de trei zile la Shanghai, pentru a contesta taxele de import ale Chinei pentru coniac, pe care Parisul le numeşte politice şi nejustificate, a informat Reuters săptămâna trecută.
Wang i-a spus lui Primas că investigaţiile comerciale ale Beijingului privind coniacul, carnea de porc şi produsele lactate din UE au fost în conformitate cu cererile industriei naţionale şi au respectat regulile Organizaţiei Mondiale a Comerţului, „spre deosebire de UE”, care ”s-a pripit” în lansarea investigaţiei sale privind vehiculele electrice.
Citește și: Mașinile chinezești, declarate spion în SUA. Pot deveni „arme”. Biden ia măsuri radicale
”China va continua să desfăşoare investigaţii în strictă conformitate cu legea, să protejeze drepturile legitime ale îcompaniilor statelor membre ale UE, inclusiv Franţa, şi să dea decizii bazate pe fapte şi dovezi”, a spus Wang în declaraţia ministerului.
Dar el a spus că China este dispusă să colaboreze şi cu Comisia Europeană pentru ”o soluţie adecvată”, fără a detalia.
China a deschis în august o anchetă antisubvenţie asupra produselor lactate importante din UE şi în iunie o investigaţie axată pe carnea de porc destinată consumului uman în iunie.