Geneva Motor Show 2024 - Salonul fantomelor și „balul bunicuțelor”

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 24.03.2024 - 17:44
Standul Dacia
BYD
IM-L6
Lucid Gravity
Renault 5

Lumea automobilului este în derivă. Pasiunea și plăcerea de a conduce par a fi căzut în comă indusă pe fondul stigmatizării mașinilor și a mobilității individuale, din cauza poluării și a traficului din ce în ce mai aglomerat.

SHARE

Dar mai este vorba și despre o alte cauze. Este vorba despre noile tendințe tehnologice, multe dintre acestea promovând condusul autonom.

Mai mult, cu mici excepții, majoritatea constructorilor auto au renunțat să mai facă mașini cu suflet, care să genereze emoție, au realizat fel de fel de alianțe, pentru a-și reduce costurile, și propun cam același lucru, doar cu design diferit.

Un exemplu la îndemână pentru gravitatea stării de sănătate a automobilului? Geneva Motor Show, cel mai important eveniment de profil din Europa până acum câțiva ani, nu mulți, a ajuns „Salonul fantomelor“ în 2024, an în care ar fi trebuit să strălucească pentru că a sărbătorit 100 de ani de la prima ediție internațională.

La „petrecere“, nu s-a mai bătut niciun greu al industriei auto pe prețul metrului pătrat de la Palexpo pentru a-și face cel mai impunător și spectaculos stand. Dacă în trecut Geneva era „vitrina europeană“ pentru sute de mașini prezentate în premieră internațională și/sau europeană, anul acesta nu au spus prezent decât Renault, Dacia, Isuzu și chinezii de la MG și BYD.

Cinci constructori și „Balul bunicuțelor“

Prima dată am fost la Salonul Auto de la Geneva în 2003 și ultima dată în 2018. Iar în 20 de ani nu am lipsit decât la două, trei ediții. Singura la care nu regret că n-am ajuns este cea din 2024.

Primul salon auto a fost organizat la Geneva în 1905, acum 119 ani, sub denumirea de „Expoziția Națională Elvețiană a Automobilului și Bicicletei“. Iar în 1924, acum 100 de ani, a 4-a ediție a evenimentului de pe malul Lacului Leman a devenit internațională. De atunci se numește GIMS (Geneva International Motor Show) și a început să crească.

În 1926, numărul pasionaților de mașini care au trecut pragul GIMS a depășit pentru prima dată 100.000. Iar în 1982, de exemplu, cea de-a 52 ediție a GIMS a fost vizitată de peste 580.000 de oameni. În 2018, au fost circa 330.000 de vizitatori. 2024? Numărul vizitatorilor abia a ajuns la 170.000.

Declinul saloanelor auto a început de prin 2015. Coincidență sau nu, cam odată cu amplificarea vocilor schimbării paradigmei mobilității.

Producătorii au trebuit să intre în priză și să se replieze, să uite măcar parțial de miliardele investite în mașinile cu emoție și să-și realoce resursele și să facă alianțe care mai de care mai ciudate pentru a răspunde noii realități electrificate, conectate și, din ce în ce mai mult, autonome.

Dacă la Salonul Auto de la Frankfurt (cel mai mare din Europa, dar care deja nu mai există, fiind „mutat“ sub o altă formă la Berlin), în 2017, au absentat nouă nume grele, iar la Geneva 2018, cinci, la Geneva 2019 au spus pas în premieră actori importanți precum Jaguar, Land Rover, Ford, Volvo, Hyundai și Mini.

A urmat pandemia, criza din industria auto, inflația galopantă și, în 2024, nu s-a mai „bătut“ nimeni pe standurile de la Palexpo.

Dacă în 1961, PR-ul Jaguar de la acea vreme și Norman Dewis, inginer de  dezvoltare și pilot de teste Jaguar, au condus ca nebunii o noapte întreagă pentru a aduce de urgență, pe roți, 1.200 de kilometri, de la Coventry (UK) la GIMS două Jaguar E-Type, un coupe și o decapotabilă, datorită cererii foarte mari de „Test Drive“-uri din partea vizitatorilor pasionați și potențiali clienți, iar până acum câțiva ani era o obișnuință ca toate cele șapte hale ale Palexpo să fie pline de premiere, concepte și lucrări de artă pe roți ale celor mai mari carosieri, în 2024 au spus prezent doar cinci constructori importanți, Renault, Dacia, Isuzu, MG și BYD.

Pininfarina a fost singura casă de design „grea“ prezentă. Și au mai venit americanii de la Lucid. Iar în mare, au fost ocupate doar două hale din șapte, Hala 2 și Hala 4. Norocul vizitatorilor? „Balul bunicuțelor“.

Classics Gallery, desfășurată sub motto-ul „100 Years of Icons“, a oferit pasionaților de mașini o călătorie unică în istoria automobilului, reunind 40 de modele emblematice, dintre care mai mult de jumătate au fost, la vremea lor, prezentate în premieră mondială la  Geneva.

Se poate mai rău? Se poate mai bine? Vor reveni cei care își doresc o mașină nouă și pasionații la obiceiul de a merge la saloane pentru a pipăi și a compara noile modele pe viu?

Sau se vor resemna și se vor mulțumi cu configuratoarele online? Rămâne de văzut. Dar, șanse de revenire la „dragostea“ față de automobil nu prea se întrevăd. Opțiunile au cam rămas de la premium în sus.

Dacia, singura marcă cu trei premiere mondiale

Dacia a făcut show la GIMS 2024. A avut un stand enorm, de 900 de metri pătrați, și a fost singura marcă care a prezentat trei premiere mondiale: noul Duster, Spring facelift și prototipul pentru competiția în Raliul Dakar: Sandrider.

Lansat în 2010 și reînnoit în 2017, Duster s-a impus pe piața europeană a modelelor SUV ca urmare a abordării sale unice. Cea de-a treia generație a modelului Duster, dezvăluită pe viu publicului la GIMS 2024, este dezvoltată pe platforma CMF-B a Renault Group, dispune de un design mai robust și mai atrăgător, iar oferta sa de motorizări (GPL ECO G100, HYBRID 140, și TCe 130 mild hybrid) este perfect adaptată diferitelor moduri de utilizare ale clienților.

Standul Dacia

Facelift-ul Daciei Spring, cea mai ieftină mașină electrică de pe piața europeană la ora actuală, este singurul model electric din Europa care cântărește mai puțin de o tonă. În pofida dimensiunilor sale compacte, Spring oferă cea mai mare capacitate de încărcare din segmentul său, propunând totodată numeroase echipamente ingenioase. 

Modelul dispune de acum de un tablou de bord digital cu ecran de 7 inch, care poate fi personalizat, precum și de un ecran central multimedia de 10 inch. Spring facelift este echipat cu motorizarea de 45 CP pe versiunile Essential și Expression, și cu cea de 65 CP pe versiunile Expression și Extreme.

Dacia a prezentat în premieră publicului la Geneva și prototipul Sandrider, care va participa din 2025 la raliul Dakar și în Campionatul mondial de Rally-Raid.

Dacia Sandrider este dezvoltată de specialiștii Prodrive, cu ajutorul Renault. Prototipul are șasiu tubular, caroserie din fibră de carbon, motor de 3.0 litri V6 bi-turbo, alimentat cu benzină sintetică, e-Fuel, care dezvoltă 359 cai putere și un cuplu de 539 Nm, și suspensii față/spate cu braț dublu și cursă de 350 de milimetri.

Renault 5 – Istorie resuscitată electric

Renault a resuscitat electric legendarul Renault 5, ce a făcut furori în Europa în anii 1970-1980, și a prezentat, în premieră mondială, versiunea de stradă în cadrul Salonului Auto de la Geneva 2024.

Cu un design retro-futurist spectaculos, atât la exerior, cât și la interior, Renault 5 E-Tech Electric este aproape identic cu prototipul prezentat în 2021 și dispune de trei versiuni de motor electric, de 95 CP, 120 CP și 150 CP, și de două versiuni de baterie, de 40 kWh și 52 kWh. Noul model va lua locul lui Zoe în gama constructorului francez. 

MG – Demonstrație de forță

Marca chinezească cu nume britanic MG Motor, care se află în plină ofensivă pe piața europeană, a făcut o adevărată demonstrație de forță la GIMS 2024.

A lansat în premieră „supermini“-ul hybrid MG3, un hatchback de clasă B de dimensiunile unei Dacia Sandero, și prezentat Cyberster, primul său coupe roadster, ce amintește de legendarele modele MG cu „Union Jack“ pe capotă. 

Sistemul de propulsie Hybrid+ dezvoltat de MG face din MG3 modelul hibrid din segmentul B cu cea mai rapidă accelerație din clasă, cu un sprint de la 0-100 km/h în 8,0 secunde. Pe autostradă, repriza de la 80 la 120 km/h este de doar 5,0 secunde.

Producând o putere combinată de 143 kW (195 CP), modelul MG3 Hybrid+ are un consum de combustibil de 4,4 l/100 km și emisii CO2* de 100 g/km. Acest lucru este oferit cu ajutorul unei baterii de 1,83 kWh, permițând o autonomie extinsă de rulare doar electrică - sporind semnificativ eficiența.

IM L6 – Ambiții premium

Chinezii de la SAIC, care dețin MG Motors, au și ambiții premium. Au creat marca IM Motors și au dezvăluit la GIMS 2024 primul sedan electric premium IM care va ajunge în Europa. IM L6 se vrea un rival pentru, de exemplu, Tesla Model 3 sau BMW i4. 

Constructorul nu a dat încă publicității datele tehnice, dar spune că sistemele de propulsie vor fi cu tehnologie pe 800V și că vor exista două versiuni, una cu baterie de 75 kWh și o autonomie maximă de 600 km, alta cu baterie de 100 kWh și autonomie maximă de 800 km. 

BYD – Desant european pe toate planurile

BYD, constructorul chinez care, anul trecut, a fost primul din lume care a depășit pragul de 6 milioane de mașini electrice și plug-in hybrid produse, a fost prezent în premieră la Salonul Auto de la Geneva.

A prezentat primul său model non-100% electric pe care îl va pune în vânzare în Europa, plug-in hybrid-ul BYD Seal U, un SUV ce rivalizează cu Skoda Kodiaq, de exemplu, SUV-ul electric cu până la 7 locuri BYD Tang și SUV-ul electric U8, dezvoltat de brand-ul său premium Yangwang, ce are un design inspirat pe alocuri de Land Rover Defender.

Lucid Gravity – 7 locuri electrice pentru Europa

Producătorul american de mașini electrice a prezentat în premieră europeană la GIMS 2024 al doilea său model, SUV-ul electric „monstruos“ Gravity.

Mașina oferă până la 7 locuri și dispune de o baterie cu o capacitate de 120 kWh, care îi conferă o autonomie oficială de până la 640 km. 

Premiere internaționale  la GIMS 2024

Dacia Duster

Dacia Spring facelift

Dacia Sandrider

IM L6 (marca premium soră a MG)

Kimera Automobili EVO38

MG Motor MG3 Hybrid

Microlino Lite

Motosacoche Type A

Pininfarina/Foxtron Model B

Renault 5 E-Tech 100% Electric

Shenzer Royal Palace SZ600

Silence Ecosystem

Totem Automobili GTA Modificata

Premiere europene  la GIMS 2024

BYD Seal U DM-i

BYD Tang

Denza N7 (BYD)

Yangwang U8 (BYD)

Erreerre Fuoriserie

LMI Beeway

Lucid Air Pure RWD

Lucid Air Sapphire

Lucid Gravity

Shenzer Shooting Star SZ200

Renault 5 E-Tech Electric

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te