duminică 26 octombrie
EUR 5.0835 USD 4.3789
Abonează-te
Newsweek România

Frig, mâzgă, ninsori! Încălțați mașina de iarnă! Conduceți în siguranță și evitați 1.800 lei amendă

Data publicării: 02.10.2025 • 18:00
Frig, mâzgă, ninsori! Încălțați mașina de iarnă!  - Foto: autobild.de - Imagine cu rol ilustrativ
Frig, mâzgă, ninsori! Încălțați mașina de iarnă! - Foto: autobild.de - Imagine cu rol ilustrativ

Iarna a venit deja în multe zone din România, deși luna octombrie abia a început. Încălțați mașina cu anvelope de iarnă ori all seasons, marcate „M+S” și simbolul special „3PMSF”, de tip fulg de zăpadă şi munte, conduceți în siguranță și evitați minimum 1.800 lei amendă.

Anul acesta iarna chiar ne ia prin surprindere. E abia începutul lui octombrie și în multe zone din România deja temperaturile au scăzut bine sub 0 grade, pe multe drumuri se circulă în condiții de iarnă și, zilele următoare, sunt anunțate zăpezi și de 50-80 de centimetri. 

Citește și: VIDEO 31 de anvelope de iarnă, testate de ADAC. Care sunt cele mai bune? Fugiți de cele ieftine!

Prin urmare, mai ales dacă plecați la drum, încălțați-vă mașina cu anvelope de iarnă ori all seasons, marcate „M+S” și simbolul special „3PMSF”, de tip fulg de zăpadă şi munte, pentru a deplasa în siguranță și a evita și o amendă de minimum 9 puncte, pentru lipsa cauciucurilor adecvate sezonului rece.

Frig, mâzgă, ninsori! Încălțați mașina de iarnă! Conduceți în siguranță și evitați 1.800 lei amendă

Cum ”iarna nu e ca vara”, zăpada, gheața, zloata și, chiar, mocirla de pe drumuri schimbând total comportamentul mașinii, și legea e lege, a sosit momentul „încălțării” autovehicului cu „bocanci”. 

Gândiți-vă la anvelope ca la încălțăminte. Cauciucurile sunt singura legătură a autovehiculului cu drumul, indiferent de marcă, tip, putere, sistem de propulsie (benzină, motorină, hybrid, plug-in hybrid sau 100% electric) sau sistem de tracțiune (față, spate ori 4x4).

Citește și: VIDEO Cauciucuri de iarnă sau „All-Seasons”? Grosimea zăpezii și stilul de condus motivează alegerea

Prin urmare, așa cum vara nu vă încălțați în cizme până la genunchi, iarna, pentru a vă deplasa în deplină siguranță, mașina are nevoie de „bocanci”, de anvelope adecvate, special concepute pentru a oferi maximum de aderență în condiții de temperaturi joase.

Ce spune legea în România despre cauciucurile de iarnă

Ordonanța de Guvern 5/2011, care se referă la obligativitatea dotării autovehiculelor cu anvelope de iarnă, este destul de vagă și nu impune un interval clar de timp.

Conform legii, șoferii trebuie aibă cauciucuri de iarnă când circulă pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, indiferent de perioada calendaristică.

Adică, teoretic, și vara dacă sunteți surprinși de puțină zăpadă pe Transfăgărășan, de exemplu, riscați o amendă cuprinsă între 9 și 20 de puncte, respectiv între 1.822 lei şi 4.050 lei.

Citește și: VIDEO 80% din șoferii români se declară anxioși la volan iarna. Sfaturi utile și de la un psiholog

Codul Rutier prevede această sancţiune la art.102, alin. 1, punctul 28, şi are următorul text: “Conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, iar în cazul autovehiculului de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, fără ca acestea să fie echipate cu anvelope de iarna pe roțile axei/axelor de tracțiune sau fără a avea montate pe aceste roti lanturi sau alte echipamente antiderapante certificate”.

Cum identificați anvelopele omologate pentru iarnă

Puteţi recunoaşte o anvelopă omologată pentru iarnă după simbolul „3PMSF”, de tip fulg de zăpadă şi munte, precum și după simbolul „M+S” (Mud = noroi, Snow = zăpadă), de pe flanc. Atât pneurile specializate de iarnă, cât și cele „All-Seasons” ce pot fi utilizate cu succes în anotimpul rece, dispun de aceste marcaje.

Producătorii de anvelope de top la nivel mondial consideră că marcajul pentru o anvelopă de iarnă de ultra-înaltă performanță este muntele cu trei piscuri și fulgul de nea, aspect ce nu apare în prevederea legislativă de la noi din țară.

Specialiștii Michelin, de exemplu, spun că un pneu de iarnă bun trebuie să răspundă la peste 50 de criterii de performanță. Criteriile prioritare sunt tracțiunea pe zăpadă și gheață, aderența pe zăpadă și gheață și rezistența la acvaplanare.

Mai multe articole din secțiunea Auto

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România

Newsweek România Ultima oră

Newsweek România
Ultima oră