FOTO Modele de mașini și schițe de design nemaivăzute, expuse, în premieră absolută, la Timișoara

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 07.10.2023 - 15:31
Modele de mașini și schițe de design nemaivăzute, expuse, în premieră absolută, la Timișoara - Foto: BMW
Modele de mașini și schițe de design nemaivăzute, expuse, în premieră absolută, la Timișoara - Foto: BMW
Modele de mașini și schițe de design nemaivăzute, expuse, în premieră absolută, la Timișoara - Foto: BMW
Modele de mașini și schițe de design nemaivăzute, expuse, în premieră absolută, la Timișoara - Foto: BMW
Modele de mașini și schițe de design nemaivăzute, expuse, în premieră absolută, la Timișoara - Foto: BMW
Modele de mașini și schițe de design nemaivăzute, expuse, în premieră absolută, la Timișoara - Foto: BMW
Modele de mașini și schițe de design nemaivăzute, expuse, în premieră absolută, la Timișoara - Foto: BMW
Modele de mașini și schițe de design nemaivăzute, expuse, în premieră absolută, la Timișoara - Foto: BMW
Modele de mașini și schițe de design nemaivăzute, expuse, în premieră absolută, la Timișoara - Foto: BMW
Modele de mașini și schițe de design nemaivăzute, expuse, în premieră absolută, la Timișoara - Foto: BMW
Modele de mașini și schițe de design nemaivăzute, expuse, în premieră absolută, la Timișoara - Foto: BMW
Modele de mașini și schițe de design nemaivăzute, expuse, în premieră absolută, la Timișoara - Foto: BMW

Mașini și schițe de design nemaivăzute sunt expuse, în premieră absolută, la Timișoara, în cadrul expoziției „Arhitectură emblematică, design auto legendar”, organizată de CODRU SustainArt village x CSWeek până pe 15 octombrie. Newsweek vi le prezintă în avanpremieră.

SHARE

Expoziția „Arhitectură emblematică, design auto legendar”, organizată de CODRU SustainArt village x CSWeek în colaborare cu BMW și inclusă pe agenda "Timişoara, Capitală Culturală Europeană", prezintă o selecţie de modele și proiecte de design ale mărcii bavareze, multe dezvăluite în premieră absolută publicului larg, de la începutul anilor 1970, din perioada catalogată drept cea a transformării contructorului german, cea care a trasat liniile a ceea ce BMW a devenit astăzi.

Deși vernisajul expoziției are loc duminică, 8 octombrie, Newsweek vă prezintă în avanpremieră câteva dintre proiectele celebrului designer Paul Bracq, care a definit pentru prima dată modelele BMW pe care le știm astăzi: BMW Seria 3, BMW Seria 5, BMW Seria 6 și BMW Seria 7. 

Citește și: VIDEO&FOTO Povestea grilei BMW, de la „rinichii” stilizați în 1933, la „caloriferul” Hi-Tech de azi

Șef de design la BMW între 1970 și 1974, după ce în anii 1960 a participat la designul modelelor Mercedes 230 SL Pagoda, 220 S Coupé, 250, 600 și 220 D, de exemplu, și a creat un prototip de design BMW bazat pe 1600 TI pentru un automobil cu două locuri denumit ulterior BMW E19, Paul Bracq a fost autorul liniei de design pentru primele generaţii BMW Seria 5, BMW Seria 7, BMW Seria 3 şi BMW Seria 6, a desenat BMW 2002 şi a conturat concept car-ul BMW Turbo, din care au fost construite două exemplare. 

Astăzi, Paul Bracq are 90 de ani și trăiește în Bordeaux, Franța, după ce a ieșit la pensie de la Peugeot în 1996, fiind în continuare un pictor și un artist foarte activ. Dacă ar fi venit la expoziția de la Timișoara, l-aș fi întrebat cum apreciază noile linii de design ale noului BMW Seria 7/i7, mai ales la partea frontală, dar asta e altă poveste. 

Proiecte de mașini nemaivăzute, la expoziția „Arhitectură emblematică, design auto legendar”

Modelele și schițele de design semnate de Paul Bracq expuse în cadrul expoziției „Arhitectură emblematică, design auto legendar” de la Timișoara sunt prezentate pe 9 panouri. 

BMW Turbo din 1972, primul show-car oficial al mărcii, are un panou dedicat, fiind considerat capodopera lui Paul Bracq. Un prototip funcțional a fost creat pentru a atrage toate privirile la Jocurile Olimpice de la Munchen din acel an. 

Apoi, de panouri dedicate în cadrul expoziției beneficiază și prima generație BMW Seria 5, și proiectul E19 Roadster. Seria 5 desenată de Bracq a fost primul model care a beneficiat de strategia de denumire cu „Serii” a bavarezilor și a trasat liniile principale pentru toate gamele care au urmat.

Citește și: FOTO Artistul Mihai Zgondoiu a lăsat hârtia și instalațiile și a pictat o mașină cu spray și markere

Pe un alt panou se află mai multe proiecte ale lui Bracq pentru facelift-ul modelului BMW ‘02 din 1970-1971.

Proiectul BMW „Tapira” (1971-1972), din care s-a născut BMW Turbo, are și el un loc dedicat. Primele schițe indicau o mașină cu motor frontal, dar până la urmă a ieșit una cu motor central și portiere de tip „aripi de pescăruș”. 

Schițele primului Seria 3 (E21), ale primului Seria 6 (E24) și ale primului Seria 7 sunt și ele în prim plan și arată cum au apărut farurile duble rotunde acoperite sau pe jumătate acoperite.

Iar un ultim panou aduce în atenție câteva schițe și randări nemaivăzute, realizate de Bracq, printre care și primele idei pentru un model BMW cu siguranță pasivă. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te