Electrificarea mașinilor a îngenunchiat industria din SUA. Trump anunță o dereglementare istorică

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 30.07.2025 - 11:10
Electrificarea mașinilor a îngenunchiat industria din SUA. Trump anunță cea mai mare dereglementare -  Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)
Electrificarea mașinilor a îngenunchiat industria din SUA. Trump anunță cea mai mare dereglementare - Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)

Cum electrificarea mașinilor și „justiția ecologică” au îngenunchiat industria din SUA, în special pe cea auto și pe cea energetică, președintele Donald Trump anunță cea mai mare dereglementare din istorie, prin reevaluarea unei decizii de mediu din 2009.

SHARE

Administrația Trump a anunțat că revine asupra unei decizii fundamentale luate în 2009 de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră. 

Această reformă, care va trebui să treacă printr-o fază de consultare publică, ar trebui să conducă, în principal, la o dereglementare amplă a sectorului auto.

Citește și: Tesla a pierdut șefia pieței de mașini electrice în Europa în favoarea Volkswagen. BMW, pe locul 3

Electrificarea mașinilor a îngenunchiat industria din SUA. Trump anunță o dereglementare istorică

Marți, 29 iulie, Administrația lui Donald Trump a anunțat că revine asupra unei decizii majore luate în 2009, care a servit până acum drept bază pentru lupta împotriva emisiilor de gaze cu efect de seră în Statele Unite.

„Dacă va fi finalizat, anunțul de astăzi ar fi cea mai mare măsură de dereglementare din istoria Statelor Unite”, a declarat Lee Zeldin, șeful Agenției pentru Protecția Mediului (EPA), argumentând că decizia din 2009 a provocat daune semnificative economiei americane, informează lemonde.fr.

În urma unei decizii a Curții Supreme, EPA a considerat, în timpul primului mandat al lui Barack Obama, că gazele cu efect de seră sunt periculoase pentru sănătatea publică și că, prin urmare, este competentă să reglementeze emisiile acestora în temeiul unei legi din 1970, Clean Air Act.

Citește și: Trump oprește „Rabla pentru mașini electrice” în SUA. Economisește 16.000.000.000 $/an

Potrivit șefului EPA, agenția a făcut atunci „scurtături intelectuale” în elaborarea acestei decizii, care s-a bazat totuși pe mai multe studii de cercetare și pe un consens științific covârșitor.

„Conservatorii iubesc mediul, vor să fie buni administratori ai mediului”, a explicat Lee Zeldin, adăugând că „există oameni care (...) sunt pregătiți să ruineze țara în numele justiției ecologice”.

EPA condusă de Zeldin afirmă că gaze cu efect de seră au „efecte benefice” în agricultură

Agenția, condusă de Lee Zeldin, a atacat astfel decizia din 2009 într-un document de 302 pagini.

Contrar largului consens științific mondial, acesta afirmă că „fenomenele meteorologice extreme nu au crescut în mod incontestabil în raport cu înregistrările istorice”, salutând chiar „efectele benefice” ale emisiilor de gaze cu efect de seră, în special asupra productivității agricole.

Această reformă, care va trebui să treacă printr-o fază de consultare publică de 45 de zile, ar trebui să permită în special o dereglementare amplă a sectorului auto.

Citește și: Boss-ul Audi: „Oamenii nu-i vor lăsa pe politicieni să le dicteze ce mașini să conducă”

Dacă sectorul american al transporturilor ar fi o țară, acesta ar fi al patrulea cel mai mare emițător de gaze cu efect de seră din lume

Sectorul transporturilor este cea mai mare sursă de emisii de gaze cu efect de seră în Statele Unite, majoritatea americanilor folosind autoturismele pentru deplasările lor zilnice.

Dacă sectorul american al transporturilor ar fi o țară, acesta ar fi al patrulea cel mai mare emițător de gaze cu efect de seră din lume, conform ONG-ului Natural Resources Defense Council.

Decizia de marți ar trebui să afecteze, de asemenea, normele care reglementează emisiile provenite de la centralele electrice alimentate cu gaz și cărbune.

Aproximativ 60% din energia electrică din SUA este generată de combustibili fosili.

Posibil apel la Curtea Supremă

Dan Becker, de la asociația de mediu Center for Biological Diversity, a asigurat Agenția France-Presse că această decizie a rezistat mai multor atacuri juridice. „Dar de data aceasta, guvernul însuși este cel care conduce atacul”, a deplâns el.

Acest regres al executivului american va fi, după toate probabilitățile, contestat în instanță și va ajunge, fără îndoială, până la Curtea Supremă.

O decizie în favoarea administrației Trump ar reprezenta o răsturnare a precedentului: o decizie a instanței supreme din 2007 a dat naștere la „Endangerment Finding”, baza legală pentru un număr mare de reglementări menite să combată încălzirea globală.

„Sper că [judecătorii] vor recunoaște că aceasta este știință, nu politică”, a adăugat Dan Becker. Dar Curtea Supremă, formată în prezent din șase judecători conservatori și trei progresiști, este „foarte politizată”, a spus el.

Pentru Camille Pannu, specialist în dreptul mediului la Universitatea Columbia, administrația Trump nu a prezentat niciun argument juridic solid. „Speră doar să poată sta cu mâinile în sân timp de patru ani și să facă lucruri nebunești”, datorită unor procese interminabile.

De la revenirea sa la Casa Albă în ianuarie, Donald Trump a părăsit Acordul de la Paris privind schimbările climatice și a favorizat exploatarea petrolului și a gazelor, în special în Alaska.

Acest anunț intervine în mijlocul unui val de căldură pe Coasta de Est și într-un moment în care planeta a înregistrat cel mai cald an înregistrat vreodată, în 2024.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te