Democratizarea mobilității: De la Corsa, la Corsa-e, în 37 de ani

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 21.06.2019 - 09:25

După ce a asigurat mobilitatea a peste 13,6 milioane de oameni de la lansarea sa din 1982, cea de-a șasea generație Opel Corsa face pasul 100% electric. Cu o baterie de 50 kWh, Corsa-e este creditat cu o autonomie de până la 330 de kilometri.

SHARE

Opel aniversează anul acesta 120 de ani de la începerea producției de autovehicule în 1899 și, întâmplător sau nu, sărbătorește prin electrificarea completă a bestseller-ului său care, în ultimii 37 de ani, a democratizat mobilitatea pentru mai multe generații.

Primul Corsa (A) a văzut lumina zilei în toamna anului 1982, țintind, în principal, piețele pe care vânzările de mașini mici, de oraș, ajunseseră și la peste 40%.

Inițial, mașinuța avea 3,62 metri lungime (hatchback-ul în 3 uși), o greutate de circa 750 de kilograme și motoare pe benzină între 1.0 litri și 1.3 litri, cu puteri de 45-70 de cai putere.

Apoi, în 1987, Corsa A a făcut sportivitatea accesibilă cu versiunea GSi de 100 de cai putere, iar în gamă a fost introdus și un diesel aspirat economic, de 1.5 litri și 50 de cai putere.

A doua generație, Corsa (B), a fost pe piață din 1993 până în 2000, a crescut până la 3,74 metri lungime și a devenit un model global, fiind asamblată și în America Latină, India, China sau Thailanda, de exemplu, inclusiv în versiuni break și pick-up.

Corsa C (2000 – 2006) a adus un plus de spațiu și confort în segmentul său, reprezentând și baza de pornire pentru mini-MPV-ul Opel Meriva. Probabil, cea mai îndrăgită versiune a fost cea echipată cu economicul diesel 1.3 CDTi Ecotec de 70 de cai putere.

Actualul Corsa E a fost lansat în 2014, însă, cum împarte aceeași platformă cu predecesorul său, Corsa D (2006 – 2014), platformă (SCCS) ce a fost dezvoltată de General Motors împreună cu Fiat, se poate spune că, de fapt, are o vârstă de 13 ani, chiar dacă designul și interiorul au fost revizuite total, iar lungimea sa a ajuns la 4,02 metri (3,99 metri, în cazul Corsa D).

Opel a fost extrem de atent la detalii și tehnologie pentru a-l menține actual și a continua să se lupte în acest segment extrem de important și de disputat.

Corsa F, cu „F“ de la fără emisii poluante

Punct și de la capăt. Cea de-a șasea generație Opel Corsa sau Corsa F, cum i se mai spune, nu mai are decât o legătură ideologică cu predecesorii săi.

Dezvoltat pe aceeași platformă multi-energie cu Peugeot 208, modelul este gata pentru lansarea oficială din această toamnă în versiune 100% electrică, cu motor de 136 de cai putere și autonomie de până la 330 de  kilometri, iar, în scurt, timp vor urma și versiunile convenționale, pe benzină și diesel.

Având o lungime de 4,06 metri, Corsa F păstrează dimensiunile exterioare compacte ale generațiilor anterioare și rămâne un autovehicul cu cinci locuri agil, practic și bine configurat.

Linia acoperişului, însă, este asemănătoare cu cea a unui coupé, fiind cu 48 mm mai joasă decât la Corsa E. Șoferul are o poziție de ședere coborâtă cu 28 mm. Iar centrul de greutate coborât al mașinii favorizează manevrabilitatea și dinamica de conducere.

Interiorul noului Corsa este modern, cu un post de conducere complet digitalizat, ergonomic și poate fi personalizat în detaliu, inclusiv cu scaune cu tapițerie din piele.

Mobilitate electrică cotidiană și distracție la volan, fără frică de autonomie

Propulsia electrică și varietatea opțiunilor de încărcare fac din Corsa-e un răspuns la toate cerințele de mobilitate de zi cu zi, datorită bateriei de 50 kWh care oferă o autonomie de până la 330 de kilometri (WLTP).

Iar în modul de rulare „Eco“, dacă se rulează anticipativ, aceasta poate fi chiar și mai mare, conform constructorului din Russelsheim. Pentru sporirea eficienței, Corsa-e este echipat cu un sistem de frânare regenerativă, care recuperează energia generată la frânare sau decelerare.

Versiunea „curentată“ a Opel-ului Corsa F iese în evidență din rândul autovehiculelor electrice din acest segment prin combinația dintre caracterul practic și distracție.

Cu o putere de 136 de cai putere și un cuplu de 260 Nm, Corsa-e sprintează de la zero la 50 km/h în 2,8 secunde, arătându-le „o pereche de lumini spate impecabile“ multor mașini cu pretenții sportive, și atinge 100 km/h în 8,1 secunde.

Când energia e pe terminate, la o stație de încărcare rapidă, bateria lui Corsa-e se poate încărca până la 80% din capacitate în 30 de minute. Dar, mașina e pregătită pentru toate opțiunile de încărcare.

Oferta de cabluri și stații de încărcare variază în funcție de infrastructura energetică a fiecărei piețe. De exemplu, „Cablul mod 2“, care este „biletul de intrare“ în universul electromobilității, se cuplează la priza de uz casnic normală.

Datorită acestuia, clienții pot găsi o stație de încărcare aproape oriunde și nu se vor regăsi niciodată în imposibilitatea de a încărca bateria. Bineînțeles, stația de încărcare reprezintă o metodă mai eficientă de a încărca bateria acasă, timpul pentru o încărcare completă fiind de cinci ore.

Pentru clienții care călătoresc adesea în străinătate și pentru cei care își doresc să încarce rapid bateria acasă fără o stație de încărcare, Opel se laudă că oferă „încărcătorul universal“ și că varietatea adaptoarelor v-ar permite să călătoriți chiar și de la Moscova la Lisabona.

Tehnologie pentru toată lumea

Opel Corsa F este un pionier în mai multe privințe, nu doar mulțumită versiunii electrice, ci grație numeroaselor tehnologii avansate, sistemelor de asistență pentru șofer și conectivității, care sunt mai familiare clienților modelelor mai scumpe.

Farurile adaptive IntelliLux LED matrix, cu funcție anti-orbire, care au impresionat deja pe Astra sau Insignia, de pildă, au premiera în segmentul B al autovehiculelor odată cu noul Corsa. Iar numeroasele sisteme avansate de asistență de la bord permit o conducere mai sigură și mai relaxată.

Sistemul de recunoaștere a indicatoarelor rutiere folosește o nouă cameră video frontală de înaltă tehnologie, iar sistemul de navigație identifică mai multe informații, precum indicatoarele rutiere cu LED-uri. Informațiile sunt apoi afișate pe ecran.

Pe lângă un semnal intermitent, asistentul pentru menținerea benzii de circulație (o altă premieră la Corsa) aplică gradual corecții de direcție și un impuls ușor dacă autovehiculul părăsește accidental banda. Sistemul transmite o avertizare suplimentară privind părăsirea benzii de circulație pe afișajul de informații pentru șofer.

Iar tempomatul adaptiv poate adapta automat distanța față de autovehiculul din față, prin decelerare sau accelerare (sau oprire, dacă este necesar), în funcție de distanța selectată de șofer, și, împreună cu asistentul pentru menținerea benzii de circulație, menține autovehiculul pe centrul benzii sale.

Corsa-e oferă, de asemenea, un sistem de frânare automată de urgență pe bază de senzori radar. Acesta reduce viteza mașinii cu până la 50 km/h, pentru a preveni sau a reduce impactul unei coliziuni puternice. În funcție de viteză, sistemul poate identifica autovehicule, pietoni, biciclete și motociclete.

Iar sistemul de detectare a somnolenței avertizează șoferul să facă o pauză, prin semnale sonore și vizuale pe trei niveluri, după două ore de condus la viteze mai mari de 65 km/h.

Sistemele de infotainment de la bordul noului Corsa sunt disponibile cu un ecran tactil color de 10 inch și sunt compatibile cu Android Auto și Apple CarPlay. Smartphone-urile compatibile pot fi încărcate fără fir.

Așa cum îi stă bine unei mașini de oraș high-tech, Corsa-e ajută șoferul să parcheze și să iasă din locurile de parcare.

De exemplu, sistemul Flank-Guard (o altă premieră în cazul Corsa) folosește 12 senzori pentru a transmite semnale de avertizare sonore și vizuale atunci când există posibilitatea ca părțile laterale ale autovehiculului să atingă sau să intre în coliziune cu un obiect, precum un stâlp sau un perete, în timpul manevrelor la viteze mici (sub 10 km/h).

Pe lângă avertismentele afișate pe ecranul sistemului de infotainment, acest sistem transmite și semnale sonore care sporesc în intensitate pe măsură ce autovehiculul se apropie de obstacol.

O versiune electrificată pentru fiecare model Opel, până în 2024

Primul Corsa electric este doar începutul extinderii gamei de sisteme de propulsie a Opel, ca parte a planului strategic „PACE!“. Pe lângă Corsa-e, registrul de comenzi este deschis și pentru Grandland X în versiunea hibridă (PHEV).

Iar, în 2020, vor fi disponibile încă două modele complet electrice. Succesorul Mokka X va fi disponibil cu propulsie electrică încă de la începutul procesului de producție, iar Opel va electrifica și segmentul autovehiculelor comerciale ușoare cu Vivaro.

Apoi, până în 2024, Opel va oferi o versiune electrificată pentru fiecare model. Aici un rol cheie îl vor juca platformele multi-energie partajate. Acestea fac posibilă oferirea de diferite sisteme de propulsie pe o platformă comună.

Așadar, următoarele modele Opel își vor păstrea atributele tipice, precum flexibilitatea, caracterul practic și tehnologiile moderne, fără a trebui să facă anumite compromisuri în ceea ce privește o gamă largă de sisteme de propulsie, inclusiv în materie de electrificare.

Ca idee, Opel desfășoară activități de cercetare și dezvoltare în domeniul sistemelor de propulsie electrică de peste cincizeci de ani.

În 1968, modelul Kadett B Stir-Lec I funcționa pe baza principiului de „extensor de autonomie“, care avea să intre ulterior în producție odată cu Opel Ampera.

Conceptul Stir-Lec era propulsat de 14 baterii plumb-acid, iar curentul electric care menținea bateriile încărcate constant era generat de un motor cu combustie Stirling montat în spate.

Opel Corsa-e, pe scurt

  1. Motor electric cu o putere de 136 CP și un cuplu maxim de 260 Nm
  2. Baterie cu o capacitate de 50 kWh cu 8 ani garanție
  3. Autonomie 100% electrică de până la 330 de kilometri conform standardelor WLTP
  4. Încărcare rapidă, în circa 30 de minute, până la 80% din capacitatea bateriei, la stații de tip „fast-charge“
  5. Performanțe: 0-50 km/h în 2,8 secunde, 0-100 km/h în 8,1 secunde
  6. Încărcător de 7,4 kW sau 11 kW la bord, în dotarea standard, în funcție de țară
  7. Faruri IntelliLux LED, cu funcție anti-orbire, disponibile în premieră în segment
  8. Preț: 29.900 de euro (neoficial, Germania)


Generații

Corsa A (1982 – 1993)
Corsa B (1993 – 2000)
Corsa C (2000 – 2006)
Corsa D (2006 – 2014)
Corsa E (2014 – 2019)

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te