De ce sunt anvelopele mașinilor negre? Cauciucul natural este alb. Adaosul ce le-a schimbat culoarea

DE Eduard Niculescu | Actualizat: 20.05.2025 - 20:34
De ce sunt anvelopele mașinilor negre - Foto: Pexels (cu rol ilustrativ)
De ce sunt anvelopele mașinilor negre - Foto: Pexels (cu rol ilustrativ)
De ce sunt anvelopele mașinilor negre
De ce sunt anvelopele mașinilor negre

Știm că anvelopele mașinilor sunt negre, iar acest lucru ni se pare absolut normal. Totuși, culoarea cauciucului din care sunt făcute este, în mod natural, albă. Iar la începuturile aestei industrii la fel erau și anvelopele. Apoi, ceva s-a adăugat și a schimbat totul

SHARE

De ce sunt anvelopele mașinilor negre? Potrivit Bridgestone, o companie japoneză producătoare, nu a fost întotdeauna așa. Inițial, anvelopele vehiculelor erau albe, precum cauciucul natural, dar adăugarea de negru de fum a devenit o practică obișnuită, deoarece îmbunătățește durabilitatea.

De ce sunt anvelopele mașinilor negre? Cauciucul natural este alb. Adaosul ce le-a schimbat culoarea

Negrul de fum este aproape (97%) carbon pur. Se formează în timpul unui proces de ardere incompletă, când nu există suficient oxigen pentru a produce produsele normale ale arderii (apă și dioxid de carbon) din produse petroliere în condiții controlate.

Are aspectul unor mici pelete negre sau pulbere fină neagră și poate fi adăugat la cauciuc, plastic și cerneluri de tipar, precum și la anvelope.

Citește și: Prima mașină zburătoare produsă în serie va costa 1.000.000 $. Viteza de croazieră în aer - 250 km/h

Potrivit Asociației Internaționale a Negrului de Fum, aproximativ 8,1 milioane de tone metrice din acest material sunt produse în fiecare an.

Prin adăugarea de negru de fum, producătorii pot face anvelopele mai rezistente la căldură și abraziune și, în general, mai durabile.

Materialul este, de asemenea, capabil să protejeze anvelopa de razele UV și de ozon, care pot provoca deteriorări suplimentare. Pe scurt, negrul de fum crește durata de viață a anvelopei.

Culoarea naturală a cauciucului este albă - Foto: Pexels (cu rol ilustrativ)

Conform Goodyear Motors, anvelopele care nu conțin negru de fum nu pot parcurge 8.000 de kilometri și acest lucru ar obliga majoritatea șoferilor să își înlocuiască anvelopele o dată sau de două ori pe an.

Includerea negrului de fum face, de asemenea, compușii de cauciuc din anvelope mai conductivi electric.

Citește și: Ai camionul echipat cu astfel de anvelope? Atenție, pot fi mortale! Producătorul, dat în judecată

Acest lucru oferă o cale de evacuare pentru încărcarea statică care, altfel, s-ar putea acumula și ar putea provoca un șoc electric.

Un alt avantaj estetic al adăugării negrului de fum este că poate facilita menținerea anvelopelor curate sau, mai precis, poate ascunde decolorarea și murdăria pe care le pot acumula pe șosea.

La fel cum anvelopele nu au fost întotdeauna negre, nici nu au fost întotdeauna fabricate din cauciuc.

Citește și: VIDEO Cele mai bune și cele mai proaste anvelope de vară pentru mașini medii. Test ADAC cu 18 modele

Potrivit revistei Road & Track, primele anvelope erau fabricate din lemn și învelite într-o bandă de fier.

Dar, deși aceste anvelope timpurii erau suficiente pentru căruțele trase de cai din secolul al XIX-lea, motoarele secolului al XX-lea aveau nevoie de ceva mai robust.

În timp ce unele exemple timpurii – cum ar fi tubul de cauciuc învelit în piele al lui Robert Thomson – nu au rezistat pe termen lung, anvelopa pneumatică a lui John Boyd Dunlop a fost brevetată în 1888 și a devenit standardul utilizat și astăzi.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te