Prețul asigurării navelor în Marea Neagră, triplu după atacarea petrolierelor Rusiei. România, în zona de risc
Prețurile asigurărilor maritime pentru navele care operează în Marea Neagră s-au triplat. Primele au crescut cel mai mult în zonele Mării Negre adiacente Rusiei. Care sunt celelalte zone de risc din punct de vedere al transportului maritim?
Surse au declarat pentru Financial Times că primele au crescut cel mai mult în zonele Mării Negre adiacente Rusiei. În plus, costul asigurării navelor cu legături cu Rusia a crescut semnificativ.
Această creștere se datorează atacurilor ucrainene asupra petrolierelor aparținând „flotei din umbră” a Rusiei, pe care Moscova o folosește pentru a eluda sancțiunile occidentale.
Costul asigurării navelor în Marea Neagră continuă să crească prognozează Financial Times.
Prețul asigurării navelor în Marea Neagră, triplu după atacarea petrolierelor Rusiei. România, în zona de risc?
Același fenomen se întâmplă și la granițele cu Ucraina, Georgia și Turcia. Costele României la Marea Neagră sunt afectate în special de atacurile Rusiei asupra porturilor maritime și dunărene ale Ucrainei, care afectează transporturile comerciale.
Potrivit brokerilor de asigurări, prețurile pentru riscurile militare au crescut de la 0,25-0,3% din costul navei la începutul lunii noiembrie, la 0,5-0,75% la începutul lunii decembrie.
Aceasta reprezintă o creștere de 250% a prețului, potrivit Financial Times.
Marcus Baker, șeful Departamentului de Transport Maritim de la casa de brokeraj Marsh, a menționat că cele mai mari creșteri de prețuri au fost înregistrate în zonele Mării Negre adiacente Rusiei, precum și în apropierea Ucrainei, Georgiei și Turciei.
Baker a menționat că Rusia va escalada situația din Ucraina, astfel încât creșterea tarifelor în regiune este probabil să continue.
Potrivit participanților la piață, tarifele pentru petroliere și vrachiere asociate cu Federația Rusă au crescut cel mai brusc.
Experții în securitate maritimă spun că astfel de incidente îi fac pe armatori să se teamă că ar putea fi vizate chiar și navele implicate în comerț legal.
Războiul împotriva petrolierelor ilegale ale Rusiei
În noaptea de 28 noiembrie, drone navale au lovit două petroliere rusești, Kairos și Virat, care aparțin flotei din umbră.
Navele arborau pavilionul gambian, îndreptându-se goale spre portul Novorossiisk și au fost atacate în apropierea coastei Turciei.
Este foarte probabil ca ambele petroliere să nu fi avut pavilion - Administrația Maritimă a Gambiei își „curăță” în prezent registrul, iar unor petroliere le-au fost retrase pavilionul, potrivit USM.
Țara a retras pavilionul la 72 de nave, în principal din cauza operațiunilor lor ilegale, așa că este probabil ca și Kairos și Virat să se fi numărat printre ele.
Citește și: Generalul Kellogg, prietenul lui Zelenski: Pacea în Ucraina este „foarte aproape”. Depinde de două „puncte”
Ambele petroliere au fost folosite pentru a transporta petrol rusesc, eludând sancțiunile, operând în afara plafonului de preț și adesea fără acoperire legală de asigurare.
Sunt reprezentanți tipici ai flotei petroliere „din umbră” a Kremlinului - nave vechi, adesea uzate tehnic, care, sub jurisdicție offshore și sub conducerea proprietarilor de platforme, furnizează Federației Ruse un flux vital de petrodolari.
Citește și: Incident în Marea Neagră: Bulgaria protestează față de remorcarea unei nave cu gaz rusesc
În acest sens, atacul asupra Kairos și Virat a vizat nu doar un obiectiv militar, ci și unul economic. Nu s-a urmărit doar distrugerea fizică a activelor, cât o creștere sistemică a riscului pentru întreaga schemă de eludare a sancțiunilor.
Faptul că atacul a avut loc în apropierea Turciei l-a transformat automat într-un precedent cu rezonanță internațională.
Ankara și-a exprimat îngrijorarea cu privire la evenimentele din Marea Neagră, indicând direct amenințările la adresa siguranței transporturilor maritime, a vieții echipajelor și a mediului.
Însă, în ciuda temerii Turciei de o catastrofă ecologică, țara încă permite trecerea prin strâmtorile sale a flotei rusești de petroliere învechite și uzate, aflate sub sancțiuni.
De asemenea, este îndoielnic că aceste nave sunt verificate temeinic pentru asigurare, pavilion sau alte documente, care ar putea fi falsificate.
Piața a reacționat rapid la acest eveniment. La doar câteva zile după incident, costul asigurării pentru navele din Marea Neagră a crescut.
Creșterea a afectat atât rutele standard, cât și zborurile către porturile rusești, ceea ce reflectă o nouă evaluare a riscurilor.