Cum a apărut isteria limitării călătoriei cu mașina la 6.500 km pe an? Răspunsul oficial al României

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 21.12.2023 - 17:08
Cum a apărut isteria limitării călătoriei cu mașina la 6.500 km pe an? Răspunsul oficial al României - Foto: Profimedia Images
Cum a apărut isteria limitării călătoriei cu mașina la 6.500 km pe an? Răspunsul oficial al României - Foto: captură ecran

Cum a apărut isteria limitării călătoriei cu mașina la 6.500 km pe an? O informație a fost scoasă din context, din „Implementarea Planului Național Integrat pentru Energie și Schimbări Climatice și elaborarea Strategiei pe termen lung a României”, și rostogolită.

SHARE

O informație scoasă din context, din raportul „Implementarea Planului Național Integrat pentru Energie și Schimbări Climatice și elaborarea Strategiei pe termen lung a României”, finanțat de Uniunea Europeană și pregătit de PricewaterhouseCoopers Management Consultants („PwC”) cu sprijinul consistent al experților din cadrul Academiei de Științe și Arte din Macedonia, a generat o adevărată isterie în media și pe rețelele de socializare. 

S-a titrat, s-a spus și s-a rostogolit ceva de genul: „Românii nu vor mai avea voie să meargă cu mașinile peste 6.500 km/an”. Dar, fără a se contextualiza informația și a se explica că este vorba despre o ipoteză, „România Neutră în 2050”, și trei scenarii, „Scenariu de referință”, „Scenariu de mijloc” și „Scenariu România Neutră”. A scris și Newsweek, AICI și AICI, dar prezentând toate datele. Doar cei care s-au limitat la titluri, probabil, s-au speriat că le va fi interzis să mai meargă cât vor cu mașina personală. 

Citește și: „Cadou” de 1 ianuarie 2024, pentru șoferi: RCA mai scump și cu 20% într-un an. Vezi noile tarife

Cum a apărut isteria limitării călătoriei cu mașina la 6.500 km pe an?

Informația „Număr anual mediu de km – 6.500 km pentru autoturisme, 64.500 km pentru autovehicule transport pasageri și 8.900 km pentru autovehicule transport marfă” apare în raportul „Implementarea Planului Național Integrat pentru Energie și Schimbări Climatice și elaborarea Strategiei pe termen lung a României”, la capitolul „Ipoteză cheie”, „Transporturi”, în „Scenariu România Neutră”. 

Lăsând la o parte că cei „8.900 km pentru autovehicule transport marfă” sunt o greșeală, un autovehicul de transport marfă putând parcurge această distanță și în, să spunem, 15 zile, de exemplu, în informația scoasă din acest pasaj care a generat isterie nu a apărut și faptul că e vorba despre „Număr anual mediu de km”. 

De asemenea, și așa zisa medie anuală de „64.500 km pentru autovehicule transport pasageri” este o inepție, la fel ca cea pentru autovehiculele transport marfă. Arată, din păcate, că cei care au scris scenariile sunt cam paraleli cu transporturile. 

Limitarea numărul de kilometri parcurși nu apare nicărieri și, cel mai probabil, nici n-a fost luată vreodată în discuție. Singura speculație ce ar putea fi făcută pe marginea acestui scenariu este că undeva, probabil, s-ar putea lua în calcul introducerea unor taxe per kilometru specifice pentru toate tipurile autovehicule, cum este la TIR-uri, pe principiul poluatorul plătește. 

Citește și: Tesla dă vina pe șoferi pentru defecțiunile mașinilor electrice: sar roțile, se rup planetarele

Ce spune „Strategia pe termen lung a României pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră - România Neutră în 2050”

Ipoteza cheie - Transporturi

Scenariul de referință (REF)

1. Gradul de ocupare și încărcare - 1,98 persoane per autoturism, 9,36 persoane per autovehicul transport pasageri și 3,2-7,3 tone per autovehicul transport marfă (de tip Heavy Goods Vehicle - HGV și Light Commercial Vehicle LCV)

2. Număr anual mediu de km – 6.500 km pentru autoturisme, 64.500 km pentru autovehicule transport pasageri și 8.900 km pentru autovehicule transport marfă

3. Cotă de piață autoturisme, după tipul de combustibil utilizat:
a. Benzină – 30% în 2030, 10% în 2050
b. Hibrid – 20% în 2030, 25% în 2050
c. Hibrid plug-in – 23% în 2030, 34% în 2050
d. Electrice – 6% în 2030, 20% în 2050
e. Motorină – 20% în 2030, 10% în 2050
f. GPL – 1% în 2030, 1% în 2050

4. Cotă de piață autovehicule transport pasageri, după tipul de combustibil utilizat:
a. Hibrid – 15% în 2030, 35% în 2050
b. Electrice – 20% în 2030, 30% în 2050
c. Diesel – 62% în 2030, 29% în 2050
d. Altele (benzină, GPL, GNC) – 3% în 2030, 6% în 2050

5. Cotă de piață autovehicule transport marfă, după tipul de combustibil utilizat:
a. Motorină – 55% în 2030, 40% în 2050
b. Benzină – 8,5% în 2030, 5% în 2050
c. Hibrid – 19% în 2030, 25% în 2050
d. Hidrogen – 0,5% în 2030, 5% în 2050
e. Electrice – 17% în 2030, 25% în 2050

Scenariul de mijloc (Mediu)

1. Gradul de ocupare și încărcare - 1,98 persoane per autoturism, 9,36 persoane per autovehicul transport pasageri și 3,2-7,3 tone per autovehicul transport marfă (de tip Heavy Goods Vehicle - HGV și Light Commercial Vehicle LCV)

2. Număr anual mediu de km – 6.500 km pentru autoturisme, 64.500 km pentru autovehicule transport pasageri și 8.900 km pentru autovehicule transport marfă

3. Cotă de piață autoturisme, după tipul de combustibil utilizat:
a. Benzină – 27% în 2030, 2% în 2050
b. Hibrid – 20% în 2030, 10% în 2050
c. Hibrid plug-in - 23% în 2030, 38% în 2050
d. Electrice – 8% în 2030, 40% în 2050
e. Motorină – 20% în 2030, 0% în 2050
f. Hidrogen – 0% în 2030, 10% în 2050
g. GPL – 1% în 2030, 0% în 2050

4. Cotă de piață autovehicule transport pasageri, după tipul de combustibil utilizat:
a. Hibrid – 30% în 2030, 25% în 2050
b. Electrice – 11% în 2030, 50% în 2050
c. Diesel – 58% în 2030, 10% în 2050
d. Hidrogen - 1% în 2030, 15% în 2050
e. Altele (benzină, GPL, GNC) – 0% în 2030, 0% în 2050

5. Cotă de piață autovehicule transport marfă, după tipul de combustibil utilizat:
a. Motorină – 55% în 2030, 15% în 2050
b. Benzină – 5% în 2030, 2% în 2050
c. Hibrid – 20% în 2030, 20% în 2050
d. Hidrogen – 9% în 2030, 20% în 2050
e. Electrice – 11% în 2030, 43% în 2050

Scenariul România Neutră (RO Neutră)

1. Gradul de ocupare și încărcare - 1,98 persoane per autoturism, 9,36 persoane per autovehicul transport pasageri și 3,2-7,3 tone per autovehicul transport marfă (de tip Heavy Goods Vehicle - HGV și Light Commercial Vehicle
LCVl)

2. Număr anual mediu de km – 6.500 km pentru autoturisme, 64.500 km pentru autovehicule transport pasageri și 8.900 km pentru autovehicule transport marfă

3. Cotă de piață autoturisme, după tipul de combustibil utilizat:
a. Benzină – 27% în 2030, 2% în 2050
b. Hibrid – 20% în 2030, 0% în 2050
c. Hibrid plug-in – 23% în 2030, 13% în 2050
d. Electrice – 8% în 2030, 65% în 2050
e. Motorină – 20% în 2030, 0% în 2050
f. Hidrogen – 1% în 2030, 20% în 2050
g. GPL – 1% în 2030, 0% în 2050

4. Cotă de piață autovehicule transport pasageri, după tipul de combustibil utilizat:
a. Hibrid – 30% în 2030, 0% în 2050
b. Electrice – 20% în 2030, 75% în 2050
c. Diesel – 48% în 2030, 0% în 2050
d. Hidrogen – 2% în 2030, 25% în 2050
e. Altele (benzină, GPL, GNC) – 2030, 0% în 2030, 0% în 2050

5. Cotă de piață autovehicule transport marfă, după tipul de combustibil utilizat:
a. Motorină – 55% în 2030, 0% în 2050
b. Benzină – 3% în 2030, 0% în 2050
c. Hibrid – 20% în 2030, 3% în 2050
d. Electrice – 13% în 2030, 62% în 2050
e. Hidrogen – 9% în 2030, 35% în 2050

Ministrul Mediului a încercat să explice fake news-ul limitării călătoriei cu mașina la 6.500 km pe an, dar s-a afundat: „Rămâne la latitudinea fiecărui stat membru să decidă”

Isteria limitării călătoriei cu mașina la 6.500 km pe an a ajuns până la Ministerul Mediului. Ministrul Mircea Fechet a precizat că nu înţelege de unde a apărut această informaţie și a încercat să explice, dar s-a afundat, în loc să clarifice.

Întâi a spus că „Nicio secundă, nici UE, nici altcineva nu poate să interzică vreunui cetăţean să meargă mai mulţi km decât îşi doreşte cu maşina personală”, după care a precizat că „Rămâne la latitudinea fiecărui stat membru să decidă”. 

”Nu ştiu de unde a apărut informaţia aceasta, am citit şi eu câteva ştiri, chiar pe reţelele de socializare am văzut multă efervescenţă pe subiectul acesta.

Îmi pare rău că nu am clarificat mai repede lucrul acesta pentru că, sincer, nu am crezut că astfel de ştiri ar putea să îngrijoreze populaţia din România.

Nicio secundă, nici UE, nici altcineva nu poate să interzică vreunui cetăţean să meargă mai mulţi km decât îşi doreşte cu maşina personală.

Am depăşit de mult acele vremuri când dacă aveai număr par mergeai într-o duminică, dacă nu aveai, nu mergeai”, a declarat Mircea Fechet, potrivit News.ro.

Ministrului i s-a atras atenţia, însă, că cifra apare în strategia pe termen lung de reducere a efectului de seră şi a afirmat:

”Strategia pe termen lung este un document care are peste 100 de pagini şi care prezintă modul în care statul român, la fel ca toate celelalte state, reuşesc ca până în anul 2050 să reducă emisiile de gaze cu efect de seră, în contexul schimbărilor climatice pe care le resimţim cu toţii. (...)

Rămâne la latitudinea fiecărui stat membru să decidă.

Noi am decis deja că vom instala noi capacităţi nucleare care nu sunt producătoare de gaze cu efect de seră, că vom mări capacitatea de eolian, că vom deschide nişte capacităţi hidri, că vom instala panouri solare.

În materia transportului auto, spre anul 205,0 vom avea din ce în ce mai multe autoturisme electrice pe străzile din România. În China, în 2023 o treime din autoturismele puse pe piaţă sunt electrice, ca să dau un exemplu.

Atunci când s-au făcut nişte modelări matematice referitoare la cantitatea de poluanţi şi gaze cu afect de seră, s-au luat în considerare nişte previziuni şi consultanţii care au lucrat la acea strategie, s-au gândit cât vor conduce românii în medie în anul 2050.

Dacă vă uitaţi câteva pagini înapoi o să vedeţi numărul mediu de km pe care românii îl fac astăzi”, a spus explicat Fechet.

În medie, românii nu conduc anual mai mult de 6.500 km pe an nici în prezent 

”6.500 este o cifră statistică şi medie legată de o previziune pe anul 2050. În medie, vom merge cu maşina personală în 2050, plecând de la faptul că şi astăzi valoarea medie nu e diferită. Astăzi conducem mai puţin de 6.500 km în medie (...)

Nu îşi propune nimeni nici să scadă, nici să interzică sau să oprească în vreun fel libertatea românilor de a călători.

Ar fi ridicol să te oprească Poliţia să se uite câţi km ai în bord şi să te penalizeze”, a subliniat Mircea Fechet.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te