Criza industriei auto a răzgândit UE. Nu mai interzice total mașinile noi pe benzină și diesel din 2035
Criza industriei auto din Europa, generată în special de costurile enorme ale electrificării, a răzgândit, până la urmă, autoritățile de la Bruxelles. UE nu mai interzice total mașinile noi pe benzină și diesel din 2035.
Uniunea Europeană a renunţat la interzicerea vânzării de mașini noi pe benzină și diesel din 2035 - o măsură emblematică „Pactului Verde European” menit să ajute UE să-şi respecte angajamentul de atinge neutralitatea carbonului în 2050. -, din cauza crizei cu care se confruntă industria auto din Europa.
Criza industriei auto a răzgândit UE. Nu mai interzice total mașinile noi pe benzină și diesel din 2035
Comisarul european pentru climă, zero emisii net și creștere curată, Wopke Hoekstra, a declarat că „Dorim ca industriile noastre să fie liderii tranziției către o economie cu emisii reduse de carbon, deoarece acesta este cel mai bine pentru clima, competitivitatea și independența noastră (...)
„Astăzi, intervenim pentru a asigura un viitor curat de succes pentru sectorul auto (...)
„Introducem flexibilități pentru producători, iar acest lucru va trebui compensat cu oțel cu emisii reduse de carbon și utilizarea de combustibili sustenabili pentru a reduce emisiile”.
Citește și: Raport EY: Europenii și americanii nu au bani de mașini electrice. 50% din cumpărători vor benzină și diesel
Ce înseamnă în practică răzgândirea UE privind mașinile cu motoare termice
În timp ce planul inițial prevedea că după 2035 se va permite vânzarea în UE doar a mașinilor noi pur electrice și cu hidrogen, revizuirea permite producătorilor să ia în considerare vânzarea de modele plug-in, full-hybrid și mild-hybrid, precum și a modelelor cu combustie internă pe benzină și motorină de modă veche, după această dată, dar cu o condiție.
Aceste tipuri de vehicule vor putea reprezenta doar 10% din vânzări, iar producătorii vor fi obligați să compenseze emisiile acestor mașini prin utilizarea oțelului cu conținut scăzut de carbon în timpul fabricației sau prin alimentarea mașinilor lor cu combustibili sintetici și biocombustibili.
În plus, în perioada premergătoare anului 2035, producătorii vor putea utiliza așa-numitele „super-credite” pentru mașinile electrice mici.
Aceste modele (cu o lungime sub 4,3 metri) vor conta fiecare ca 1,3 vehicule față de cotele de producție, permițând producătorilor să „contabilizeze” eficient progresul către obiectivele de emisii.
În ceea ce privește vehiculele comerciale, numărul de autoutilitare care trebuie să fie complet electrice după 2035 a fost redus de la 50 la 40%.
În același timp, Comisia a anunțat că intenționează să investească 1,8 miliarde de euro în stimularea industriei producătoare de baterii din UE, oferind împrumuturi fără dobândă producătorilor locali de celule.
Constructorii din Europa au cerut ”flexibilităţi” de luni de zile, în contextul în care sunt afectaţi de vânzări slabe pe termen lung, în timp ce partea de piaţă a mașinilor electrice a rivalilor lor chinezi - inclusiv BYD - oferă preţuri atractive.
Aceste relaxări au fost negociate intens - până în ultimul moment - între Comisia Europeană şi statele membre UE care încercau să-şi apere mai bine interesele industriilor respective.
Pe de o parte, un bloc de ţări - cu Germania şi Italia în frunte - apăra în cor şi ţipând o ”neutralitate tehnologică”, adică menţinerea după 2035 a motoarelor termice, promovând tehnologii mai economice în CO2 (vehicule hibride reîncărcabile, vehicule electrice echipate cu prelungitori ai autonomiei, între altele) şi folosirea unor carburanţi alternativi.
”Cererile noastre nu sunt nişte dorinţe facultative, ci sunt nişte exigenţe esenţiale în vederea unei menţineri a rentabilităţii sectorului, păstrării locurilor de muncă, finanţării decarbonatării şi pentru a rămâne competitivi împotriva unei concurenţe mondiale feroce”, a pledat, de exemplu, șefa Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), Sigrid de Vries.
Iar pe de altă parte, Franţa şi Spania au cerut UE să devieze cât mai puţin posibil de la obiectivul 2035, pentru a nu submina eforturile deja consimţite de către anumiţi constructori de a se converti la electric şi de a nu distruge sectorul - în faşă - al bateriilor maşinilor electrice.
Chiar dacă garanţiile anunţate sunt puse în aplicare corect, ”aceasta nu este o schimbare de direcţie”, a apreciat eurodeputatul francez Pascal Canfin de la Renew (centru), care consideră că maşinile termice vor fi cantonate, după 2035, în segmentul ”premium, eventual lux”.