Prin „Pactul verde pentru Europa”, Comisia Europeană vrea să interzică vânzarea de mașini noi cu motoare termice, inclusiv cu sisteme de propulsie hybrid, începând din 2035, în favoarea autovehiculelor 100% electrice, cu zero emisii locale.
Cum mașinile electrice au mult mai puține componente mecanice, iar motoarele electrice sunt mult mai simplu de făcut decât cele pe benzină sau motorină, Asociația europeană a furnizorilor din industria auto, care dețin circa 60% din angajații din industria auto de pe „bătrânul continent”, a comandat PwC Strategy un studiu de impact al electrificării în următorii ani.
Iar rezultatele studiului CLEPA - PwC Strategy nu sunt deloc entuziasmante. „Studiul pune în evidență riscurile politicii orientate exclusiv către mașinile 100% electrice pentru sute de mii de angajați”, a declarat Sigrid de Vries, secretarul general al CLEPA, trâgând un semnal de alarmă asupra impactului social și economic al acestei măsuri.
Concret, până în 2035, peste 500.000 de locuri de muncă din producția de componente pentru mașinile cu motoare termice vor fi amenințate, printre cele mai afectate state fiind Germania, Spania, Franța, Italia, Cehia, Polonia și România.
Cifra este, bineînțeles, estimativă, și trebuie luat în calcul și faptul că noile tehnologii pentru mașinile 100% electrice vor necesita crearea a circa 226.000 de locuri de muncă până în 2040, mai ales de către companiile specializate în software/digitalizate și infrastructură. Chiar și așa, însă, circa 275.000 de locuri de muncă actuale se vor „pierde” pe drum în industria de componente auto din Europa.
Citește și: Viitorul autoturismelor, între baterii și pile de combustie cu hidrogen
Pentru limitarea acestui impact social și economic al electrificării forțate și reducerea cu 50% a emisiilor de CO2 până în 2030, CLEPA, care reprezintă peste 3.000 de furnizori auto europeni, propune concentrarea și pe alte tehnologii pentru mobilitate, precum hidrogenul verde, dezvoltarea de carburanți „eco” și dezvoltarea hibridizării.